Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag spelar in med portastudio och tänker inte skaffa nåt Cubase, Reaper eller liknande fast alla tycker det. Jag gillar att ha riktiga spakar att dra i.

Men att mastra i nåt litet fjuttprogram för dator skulle jag gärna försöka mig på. Har läst om T-racks 3, det skulle nog kortsluta min laptop som bara har 30 MB minne. Fattar inte vad den har för processor ens, usch...

Jag skulle vilja kunna ladda i en cd i datorn, köra den genom nånting så man kan se frekvensen på en spectralanalysator(?) och kunna joxa lite med multibandskompressor och kanske exciter, det saknar jag i portan. Det kanske inte finns nåt jag skulle fatta hur man använder ens, men ni kanske har nåt förslag på nåt billigt, helst gratis skit.

Annons
Postat
Dra ballen i asfalten!!! 30? Är du säker?

Ja, det är en HP som är typ fyra, fem år. Jag har den bara till att surfa med och att köra Fugawi navigeringsprogram med sjökort i. Och så länge det funkar till det hade jag inte tänkt köpa nån ny. Är ganska pank efter alla mikrofon och porta-affärer.

Postat

Jag gjorde en remix av den raggar-rocks-inspelning jag gjort, 10 låtar, blev klar igår. Kapellmästaren var hit och lyssnade och brände tre cd. Han tyckte det lät så bra att han inte tyckte det behövdes ändras på nånting, han var djupt imponerad. Men Buzzking´s var lika impade av första mixen också, som var ganska rejält plojty plojty hängmatta och för mycket kompressorer, de har nog ganska små krav, tycker det är roligt att spela utan en massa pålägg.

Nu har jag lyssnat i flera olika anläggningar. Jag har i alla fall fått ganska lika mängd bas o diskant på alla låtarna, jag tog en av de bättre mixade låtarna som jag bränt på cd och hade som referens hela tiden när jag rättade till de som lät fan, där har jag stor nytta av en separat förstärkare och större passiva JBL så jag kan hoppa mellan cd-n och den mix jag håller på med.

I JBL-lådorna med lite halv gasning av bas och diskant, (så som jag spelar alla skivor) hade jag helt lagom diskant o cymbaler. Men i den stora JVC bergsprängare jag har, var det bara en aning för mycket bas och för lite diskant. Lika i den ena bilens bilstereo. Men den preinstallerade stereon har lite taskigt bett i både diskant och bas fast bilen är ny med färdiginstallerad stereo.

I den andra bilen, en 945 med Blaupunktstereo hade jag helt perfekt diskant, jag kunde klippa bort typ två hack diskant som jag brukar göra när jag lyssnar på proffs-cd. Lite konstigt när man tänker på den andra bilstereon och bergsprängaren. Inspelningen innehåller väl ganska mycket av den översta cymbalkrispen, men mindre av den lite lägre diskanten. Och de sämre stereosarna klarar inte av att återge den högsta toppen alls, då låter det i dem som att det är för lite av all diskant?... Det där vill jag kunna se framför mig på skärmen på ett bra sätt, och även hur mycket det komprimeras.

Sen vill jag kunna få upp totalvolymen också, utan att det blir platt, fast det kanske är en teoretisk omöjlighet om man vill ha mycket dynamik och stöt i det hela?

Postat (redigerat)
Sen vill jag kunna få upp totalvolymen också, utan att det blir platt, fast det kanske är en teoretisk omöjlighet om man vill ha mycket dynamik och stöt i det hela?

Använd limiter för att få upp volymen. Men, när du lyssnar till vilken effekt limitern för, så se till att volymen för "limiter" och utan limiter" är exakt lika, och att du kan växla mellan de två lägena med ett enda knapptryck. Då hör man tydligast. Alltså, om du ökar volymen 2 db med limitern, se till att sänka utvolymen, lyssningsvolymen, med 2 db, så nivån alltid är densamma.

Limiting hörs oftast på virvel och bas/bastrumma först. Det hörs på de allra starkaste/skarpaste spikarna i ljudet först. Så det tar inte bort mycket dynamik, men det grumlar till tydligheten lite granna.

Redigerat av Opus99
Postat
Använd limiter för att få upp volymen. Men, när du lyssnar till vilken effekt limitern för, så se till att volymen för "limiter" och utan limiter" är exakt lika, och att du kan växla mellan de två lägena med ett enda knapptryck. Då hör man tydligast. Alltså, om du ökar volymen 2 db med limitern, se till att sänka utvolymen, lyssningsvolymen, med 2 db, så nivån alltid är densamma.

Det jäkliga är att i portajäveln finns ingen limiter alls! I min gamla Behringer Ultradyne finns det både sexbands kompressor, exciter och limiter. När jag redigerade ner med den till minidisc förr var det busenkelt att få ut maxvolym utan att det slog över med våldsamma sprak som följd. Jag kanske ska testa att köra den nya mixen en gång genom Ultradynen för att se om den kan tillföra nåt. Fast namnet Behringer låter inte typ rätt i mina öron. Det har inte alls samma klang som tex Neumann!

Postat (redigerat)
Fast namnet Behringer låter inte typ rätt i mina öron. Det har inte alls samma klang som tex Neumann!

Hagström då? 😉

Redigerat av Opus99
Postat
Hagström då? 😉

Nja. Jag har aldrig gillat Hagströms gitarrer. Kanske till utseendet då. Om jag slipper ha den på magen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.