Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag spelar in med portastudio och tÀnker inte skaffa nÄt Cubase, Reaper eller liknande fast alla tycker det. Jag gillar att ha riktiga spakar att dra i.

Men att mastra i nÄt litet fjuttprogram för dator skulle jag gÀrna försöka mig pÄ. Har lÀst om T-racks 3, det skulle nog kortsluta min laptop som bara har 30 MB minne. Fattar inte vad den har för processor ens, usch...

Jag skulle vilja kunna ladda i en cd i datorn, köra den genom nÄnting sÄ man kan se frekvensen pÄ en spectralanalysator(?) och kunna joxa lite med multibandskompressor och kanske exciter, det saknar jag i portan. Det kanske inte finns nÄt jag skulle fatta hur man anvÀnder ens, men ni kanske har nÄt förslag pÄ nÄt billigt, helst gratis skit.

Annons
Postat
Dra ballen i asfalten!!! 30? Är du sĂ€ker?

Ja, det Ă€r en HP som Ă€r typ fyra, fem Ă„r. Jag har den bara till att surfa med och att köra Fugawi navigeringsprogram med sjökort i. Och sĂ„ lĂ€nge det funkar till det hade jag inte tĂ€nkt köpa nĂ„n ny. Är ganska pank efter alla mikrofon och porta-affĂ€rer.

Postat

Jag gjorde en remix av den raggar-rocks-inspelning jag gjort, 10 lÄtar, blev klar igÄr. KapellmÀstaren var hit och lyssnade och brÀnde tre cd. Han tyckte det lÀt sÄ bra att han inte tyckte det behövdes Àndras pÄ nÄnting, han var djupt imponerad. Men BuzzkingŽs var lika impade av första mixen ocksÄ, som var ganska rejÀlt plojty plojty hÀngmatta och för mycket kompressorer, de har nog ganska smÄ krav, tycker det Àr roligt att spela utan en massa pÄlÀgg.

Nu har jag lyssnat i flera olika anlÀggningar. Jag har i alla fall fÄtt ganska lika mÀngd bas o diskant pÄ alla lÄtarna, jag tog en av de bÀttre mixade lÄtarna som jag brÀnt pÄ cd och hade som referens hela tiden nÀr jag rÀttade till de som lÀt fan, dÀr har jag stor nytta av en separat förstÀrkare och större passiva JBL sÄ jag kan hoppa mellan cd-n och den mix jag hÄller pÄ med.

I JBL-lÄdorna med lite halv gasning av bas och diskant, (sÄ som jag spelar alla skivor) hade jag helt lagom diskant o cymbaler. Men i den stora JVC bergsprÀngare jag har, var det bara en aning för mycket bas och för lite diskant. Lika i den ena bilens bilstereo. Men den preinstallerade stereon har lite taskigt bett i bÄde diskant och bas fast bilen Àr ny med fÀrdiginstallerad stereo.

I den andra bilen, en 945 med Blaupunktstereo hade jag helt perfekt diskant, jag kunde klippa bort typ tvÄ hack diskant som jag brukar göra nÀr jag lyssnar pÄ proffs-cd. Lite konstigt nÀr man tÀnker pÄ den andra bilstereon och bergsprÀngaren. Inspelningen innehÄller vÀl ganska mycket av den översta cymbalkrispen, men mindre av den lite lÀgre diskanten. Och de sÀmre stereosarna klarar inte av att Äterge den högsta toppen alls, dÄ lÄter det i dem som att det Àr för lite av all diskant?... Det dÀr vill jag kunna se framför mig pÄ skÀrmen pÄ ett bra sÀtt, och Àven hur mycket det komprimeras.

Sen vill jag kunna fÄ upp totalvolymen ocksÄ, utan att det blir platt, fast det kanske Àr en teoretisk omöjlighet om man vill ha mycket dynamik och stöt i det hela?

Postat (redigerat)
Sen vill jag kunna fÄ upp totalvolymen ocksÄ, utan att det blir platt, fast det kanske Àr en teoretisk omöjlighet om man vill ha mycket dynamik och stöt i det hela?

AnvÀnd limiter för att fÄ upp volymen. Men, nÀr du lyssnar till vilken effekt limitern för, sÄ se till att volymen för "limiter" och utan limiter" Àr exakt lika, och att du kan vÀxla mellan de tvÄ lÀgena med ett enda knapptryck. DÄ hör man tydligast. AlltsÄ, om du ökar volymen 2 db med limitern, se till att sÀnka utvolymen, lyssningsvolymen, med 2 db, sÄ nivÄn alltid Àr densamma.

Limiting hörs oftast pÄ virvel och bas/bastrumma först. Det hörs pÄ de allra starkaste/skarpaste spikarna i ljudet först. SÄ det tar inte bort mycket dynamik, men det grumlar till tydligheten lite granna.

Redigerat av Opus99
Postat
AnvÀnd limiter för att fÄ upp volymen. Men, nÀr du lyssnar till vilken effekt limitern för, sÄ se till att volymen för "limiter" och utan limiter" Àr exakt lika, och att du kan vÀxla mellan de tvÄ lÀgena med ett enda knapptryck. DÄ hör man tydligast. AlltsÄ, om du ökar volymen 2 db med limitern, se till att sÀnka utvolymen, lyssningsvolymen, med 2 db, sÄ nivÄn alltid Àr densamma.

Det jÀkliga Àr att i portajÀveln finns ingen limiter alls! I min gamla Behringer Ultradyne finns det bÄde sexbands kompressor, exciter och limiter. NÀr jag redigerade ner med den till minidisc förr var det busenkelt att fÄ ut maxvolym utan att det slog över med vÄldsamma sprak som följd. Jag kanske ska testa att köra den nya mixen en gÄng genom Ultradynen för att se om den kan tillföra nÄt. Fast namnet Behringer lÄter inte typ rÀtt i mina öron. Det har inte alls samma klang som tex Neumann!

Postat (redigerat)
Fast namnet Behringer lÄter inte typ rÀtt i mina öron. Det har inte alls samma klang som tex Neumann!

Hagström dĂ„? 😉

Redigerat av Opus99
Postat
Hagström dĂ„? 😉

Nja. Jag har aldrig gillat Hagströms gitarrer. Kanske till utseendet dÄ. Om jag slipper ha den pÄ magen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.