Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det bara jag som känner att man tappar lite sugen på att spela in nya låtar på grejorna hemma när man precis vart i en proffs studio. Man får så att säga lite komplex över att det inte låter lika bra som i den riktiga studion.

Och man försöker att intala sig själv att det beror på att dom i den riktiga studion har grejor för miljoner, och hemma så har man bara skit grejor. Så vad ska man begära.

Men det känns ändå tufft....

Någon annan som har samma problem som jag.

Annons
Postat

Det är inte prylarna det hänger på, det är handhavandet i flesta fall. Ingenting slår kunskap och erfarenhet. Folk som jobbar i proffsstudios pysslar med samma grejer dagligen och kan alla knepen för att "få till det".

Däremot tycker jag det är knäckande när man "fått hem" en sessionmusiker eller sångare/sångerska, och man sitter där och viftar, förklarar, kraxar och nynnar för att få de att förstå vad man menar, och sen gör de något helt annat (suck). Då undrar man ibland vad man håller på med.... 😛

Postat

Utrustning spelar extremt stor roll idag. Och idag så spelar det extremt stor roll om man har en kondensare för 1500 :- eller en för 15 papp. Men som du säger så gör hjärnan det mesta. Men vill man ha en proffsig kvalité på musiken får man slänga ut några tusingar =).

Postat

Äh, det går att göra prylar hemma som klår allt vad Britta Spjut och Bäckstrit bojs heter. Det gäller bara att känna sin utrustning väl.

Postat
Är det bara jag som känner att man tappar lite sugen på att spela in nya låtar på grejorna hemma när man precis vart i en proffs studio. Man får så att säga lite komplex över att det inte låter lika bra som i den riktiga studion.

Jag blir snarare taggad eftersom man alltid kommer hem med några nya trix man lyckats snappa upp från ljudteknikern man arbetade med.

Äh, det går att göra prylar hemma som klår allt vad Britta Spjut och Bäckstrit bojs heter. Det gäller bara att känna sin utrustning väl.

Wellwell, det må så vara... men varför låter det aldrig så bra som tex. "brothers in arms" när något är inspelat i en hemstudio?

Postat

Jag blir snarare taggad eftersom man alltid kommer hem med några nya trix man lyckats snappa upp från ljudteknikern man arbetade med.

Wellwell, det må så vara... men varför låter det aldrig så bra som tex. "brothers in arms" när något är inspelat i en hemstudio?

Det var så länge sedan jag var i en proffsstudio men det är skit ändå när man inte får till soundet hemma och det får mig att fundera på att slänga ut dyngan 😕 depp

Man blir varse om att det kostar fläsk om man ska uppdatera och ju mer krävande pluggar som suger i sig cpu:n gör mig heldeppig 🙁🙁

Postat
Utrustning spelar extremt stor roll idag. Och idag så spelar det extremt stor roll om man har en kondensare för 1500 :- eller en för 15 papp. Men som du säger så gör hjärnan det mesta. Men vill man ha en proffsig kvalité på musiken får man slänga ut några tusingar =).

Själv tycker jag nästan tvärt om. För 15 år sedan var det helt omöjligt att ha en hemstudio där man kunde göra hyfsade produktioner. Idag går det fint med en dator, en billig mixer och ett par kondingmickar a' 1500:-

Förr var man ju tvungen att ha en ordentlig rullbandare för att det inte skulle låta apa (minst 50 000:-), billiga kondensatormickar fanns knappt, och de som fanns lät skräp.

Det man först och främst ofta går bet på i hemmet är vettig akustik och bra monitorlyssning. Det andra ordnar ju sig.

Postat (redigerat)

När jag lyssnar på en riktigt bra proddad låt/platta kan jag till en början bli lite smått knäckt över att allt jag gör låter skit... men efter en stund (och en andra genomlyssning) blir jag mest triggad att åtminstonde försöka få mitt att låta lika bra. Då tvingas jag testa nya grejer. Skulle kanske inte bli så mycket utveckling om allt man sitter och pular med hemma skulle låta jättebäst. 🙂

Edit: Skulle vilja ha ett bra akustiskt rum... 😱

Redigerat av Debree
Postat
Edit: Skulle vilja ha ett bra akustiskt rum... 😱

Jag skulle vilja ha ett trevligt elektroniskt rum... 🙂

Postat

Jag tror att det snarare beror på avsaknaden av en livs levande symfoniorkester än ett 105-kanaligt mixerbord.

Postat (redigerat)

jag tycker det är aldeles utmärkt att inget är perfekt.. Blir så häftig rumsklang i mitt rum av allt skräp och bråte och grejer... Speciellt i E.. av nån anledning börjar fönstrena skalla till lite och en del annat bråte reagerar och får säregna återklanger som gör sig utmärkt i inspelningen. Jag har tamejfan den bästa reverben utan att behöva göra nåt alls.

Helt lysande för mina låtar som inte ska vara perfekta. Strävar efter riktigt ljud 🙂

[edit] sen kan ni sitta och bara må med perfekta inspelningar och skita ner dem igen, men jag får skiten direkt.

Redigerat av Kringlan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.