Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo,

Har precis uppgraderat till C4 från SX1. Dessvärre är det något knas vid midiinspelning. Om jag väljer ett vst instrument och spelar på mitt keyboard så spelas ljudet upp perfekt utan latency....-Men när jag drar igång inspelning till metronomen så sugs miditonerna bakåt ett snäpp...-Alltså tänk er en vanlig takt 1 2 3 4, 1 2 3 4, 1 2 3 4 osv, när jag spelar på varje takts "etta" så hamnar midnoterna på föregående takts "fjärde" taktslag....-alltså ett beats fördröjning!

Som sagt, när jag spelar till metronomen så hörs det ingen latency, så problemet ligger väl i någon sorts inställning? (ej latencyrelaterat?)

Autokvantisering är avstängt.

Testade i Cubase LE och där funkar allt som det ska, så det är ju inget fel på mina grejjer....Och det har alltid funkat tidigare i SX.

Varför blir det så här tokigt?

Tjohopp!

Annons
Postat
Läs den klistrade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen, så får du lösningen. 😄

Det handlar nämligen antingen om emulerade portar eller om att System Timestamp måste avktiveras.

Supersuper Claes!

Funkar klockrent nu, det var bara att bocka i "system timestamp" under "device setup"

Tjohopp!

Postat
Baktakt!

😄 Nu vet du hemligheten varför vissa bara klarar att spela reggae....Hela reggaegrejjen började med att en Bob Marley på Jamaica skulle spela in lite creedence covers att ha som bakgrund på sitt trubadurgig, i Cubase 0.2....Döm om hans förvåning då allt komp hamnade lixom bakåvänt....nånåväl, eftersom som tiden var knapp och med en discofull publik så trodde han att ingen skulle märka något...-resten är historia....

Det var förresten i något liknande fall techno skapades, fast då vad det nån tysk snubbe med FL studio som bockat i "sheisse, bitte schpeehlen mit aus gehjärnen geschtängt" rutan.

Tjohopp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.