Guitar Nilsson Postat 13 mars 2009 Dela Postat 13 mars 2009 Jag är wery sugen på att skaffa en aktiv sub. Varför sätter man alltid suben på golvet och inte mitt emellan monitorerna på samma hylla? Det borde bli mest korrekt tycker jag. Uh? Nu ska jag kånka upp min PA-sub i lillstudion och lyssna på Buzzking´s kagge genom den... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 13 mars 2009 Dela Postat 13 mars 2009 Det allmänna uppfattningen som jag hört, verkar vara att så låga frekvenser som subbar ger ifrån sig inte är så riktnings-beroende. Ju högre frekvens det är på ljudet, desto tydligare hör man varifrån det kommer, riktning osv. Men ju lägre frekvenser, i synnerhet så låga ljud som subbar bumlar ur sig, hör man inte alls någon tydlig riktning ifrån. Den kan stå bakom en, och man hör i princip ingen stor skillnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 14 mars 2009 Det allmänna uppfattningen som jag hört, verkar vara att så låga frekvenser som subbar ger ifrån sig inte är så riktnings-beroende. Ju högre frekvens det är på ljudet, desto tydligare hör man varifrån det kommer, riktning osv. Men ju lägre frekvenser, i synnerhet så låga ljud som subbar bumlar ur sig, hör man inte alls någon tydlig riktning ifrån. Den kan stå bakom en, och man hör i princip ingen stor skillnad. Men kan det inte bli nån sorts tidsförskjutning om det tar längre tid för subljudet än det andra att nå öronen? Har man två baslådor och sitter närmare den ena blir ju ljudet inte helt bra. Och viss bas får man ju även ur topparna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 https://www.studio.se/index.php?showtopic=45654 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 https://www.studio.se/index.php?showtopic=45654 Gilbert för kung när det gäller såna här frågor! Min tanke är att "låga" frekvenser ska ligga mot backen och "höga" i öronhöjd. Om du sätter subben i öronhöjd så blir det "fel" som Opus (läs inlägg ) var inne på.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Gilbert för kung när det gäller såna här frågor! Min tanke är att "låga" frekvenser ska ligga mot backen och "höga" i öronhöjd. Om du sätter subben i öronhöjd så blir det "fel" som Opus (läs inlägg ) var inne på.... Om det ändå vore så enkelt... Beror helt på hur rummet ser ut och placering av högtalare och lyssningsposition. Tumregler är bra ibland men kan bli väldigt fel i många fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Om det ändå vore så enkelt... Beror helt på hur rummet ser ut och placering av högtalare och lyssningsposition. Tumregler är bra ibland men kan bli väldigt fel i många fall. aha...utveckla. vore intressant. Är det inte så att man "känner" basen å så ska det andra hänga med? är väldigt dålig på termer men vore kul att få en förklaring tex varför man bara behöver en sub i sin hemmabio o dyl. Finns det en förklaring till lekmän? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Förklaringen till varför man "måste" ha en sub till "hemmabion" (5.1), är helt enkelt att det är en dedikerad kanal (.1). Om man inte nyttjar 5.1 (eller "hej och hå”-.1, så är det bästa alternativet ett par högtalare som återger hela spektrat (eller åtminstone det frekvensomfånget som rummet kan hantera). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Förklaringen till varför man "måste" ha en sub till "hemmabion" (5.1), är helt enkelt att det är en dedikerad kanal (.1). Om man inte nyttjar 5.1 (eller "hej och hå”-.1, så är det bästa alternativet ett par högtalare som återger hela spektrat (eller åtminstone det frekvensomfånget som rummet kan hantera). aha okej..tack! 😉 Nästa fråga: Varför måste man ha två subbar live? 😄 Eller är det rent teoretiskt? Sorry om jag är nyfiken i en strut... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Som en parantes kan sägas att Nilssons grundtanke inte är helt fel faktiskt. Att det sedan kan variera enormt mycket från rum till rum, vad som är den optimala placeringen av sub är en annan sak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 (redigerat) aha okej..tack! 😉 Nästa fråga: Varför måste man ha två subbar live? 😄 Eller är det rent teoretiskt? Sorry om jag är nyfiken i en strut... 🙂 Man "måste" inte, men det blir oftast en "jämnare" spridning (i synnerhet om man delar högt (i frekvens)) och kanske framförallt inte lika tungt om man fördelar det på två eller fler lådor. Redigerat 14 mars 2009 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Man "måste" inte, men det blir oftast en "jämnare" spridning (i synnerhet om man delar högt (i frekvens)) och kanske framförallt inte lika tungt om man fördelar det på två eller fler lådor. Okej det är ett bra svar. Har funderat ibland när en del företag säljer en sub+ två "screamers from hell!" Anledningen till att jag frågar är att vi kört sönder våran ena sub å bara kommer använda en (av ekonomiska skäl) framöver. Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 14 mars 2009 Man "måste" inte, men det blir oftast en "jämnare" spridning (i synnerhet om man delar högt (i frekvens)) och kanske framförallt inte lika tungt om man fördelar det på två eller fler lådor. Jag kör en monosub live, både med mitt enmansband och med bluesrockbandet. Det är mkt bra, det är ju typ aldrig nån som sitter och lyssnar mitt på golvet. Om man testar att sätta två subbar till vä och hö på ett dansgolv låter det bra om man står mitt emellan dem, men det blir genast fasfel om man flytar sig närmre den ena. Testar man sen att dra ihop dem till mitten samtidigt som man spelar en cd med fin bas hör man vilken skillnad det blir. Har man två Pa-basar får man ut bra nog mer fläsk om man ställer dem bredvid varandra. Och en kraftig monobas är också bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Okej det är ett bra svar. Har funderat ibland när en del företag säljer en sub+ två "screamers from hell!" Anledningen till att jag frågar är att vi kört sönder våran ena sub å bara kommer använda en (av ekonomiska skäl) framöver. Tack! Utan att veta vad ni har för grejer och vilka volymer vi talar om så låter det som att ni har spelat starkare än vad grejerna klarar och i så fall så kommer den andra subben att dö ännu fortare (då den ska spela för två…). Det lägsta registret är det som är jobbigast för en högtalare att återge (vid höga volymer) så det är en god idé att spendera lite extra pengar på subbar vid PA-sammanhang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Ok! Det är dit jag vill komma! Vem hör i en liten lokal om en sub kommer i stereo?? Hör nån ens ett piano panorerat? frågan: Klarar man sig med en sub? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Jag kör en monosub live, både med mitt enmansband och med bluesrockbandet. Det är mkt bra, det är ju typ aldrig nån som sitter och lyssnar mitt på golvet. Om man testar att sätta två subbar till vä och hö på ett dansgolv låter det bra om man står mitt emellan dem, men det blir genast fasfel om man flytar sig närmre den ena. Testar man sen att dra ihop dem till mitten samtidigt som man spelar en cd med fin bas hör man vilken skillnad det blir. Har man två Pa-basar får man ut bra nog mer fläsk om man ställer dem bredvid varandra. Och en kraftig monobas är också bra. Ytterligare en anledning att dela så lågt som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Utan att veta vad ni har för grejer och vilka volymer vi talar om så låter det som att ni har spelat starkare än vad grejerna klarar och i så fall så kommer den andra subben att dö ännu fortare (då den ska spela för två…). Det lägsta registret är det som är jobbigast för en högtalare att återge (vid höga volymer) så det är en god idé att spendera lite extra pengar på subbar vid PA-sammanhang. Hehe...du snackar med riktiga "noobs" här ( talar bara för mig). Tack för riktigt bra tips! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Ok!Det är dit jag vill komma! Vem hör i en liten lokal om en sub kommer i stereo?? Hör nån ens ett piano panorerat? frågan: Klarar man sig med en sub? 😄 Om subben är kraftig nog, ja. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Om subben är kraftig nog, ja. Exakt där såg jag vad vi gjorde fel när du sa det! Vi skulle ha fläskat på å köpt en "fin" en istället för två halvdana. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Exakt där såg jag vad vi gjorde fel när du sa det! Vi skulle ha fläskat på å köpt en "fin" en istället för två halvdana. Ni är nog inte ensamma om att "snålat" för mycket på subbarna.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Det som är bra med att köpa en "fin" är att man kan köpa en till om det inte räckte med en.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Ni är nog inte ensamma om att "snålat" för mycket på subbarna.... Nä precis...det har slutat med att vi har "en" dålig sub som är trasig å en som är hel. 😄 Skulle köpt "EN" bra istället... Man lär... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exil Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 (redigerat) Nu återgår jag till det första ämnet och inte livesamanhang. Många påstår att man kan sätt subben vart som helst i rummet men det är inte riktigt helt rätt. Om man t.ex. ställer en subb för långt från en vägg kan man få stående vågor som både slår ut och förstärkrer vissa frekvenser. Genelec har t.ex. bra manualer på hur deras egna subbar ska placeras för bäst resultat. På undersid av måna subbar finns det också en luftspalt som man får hoppas är optimal för den specifika subben. Om du då hade ställt subben lika högt som dina hötalare så hade du alltså fått utsläckning och förstärkning av frekvenser från undersidan. Alltså, subbar är (oftast) utformade för att stå på golvet, och de brukar ju inte så snygga så det är väl lika bra det 😉 Redigerat 14 mars 2009 av Exil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 14 mars 2009 Nu återgår jag till det första ämnet och inte livesamanhang. Många påstår att man kan sätt subben vart som helst i rummet men det är inte riktigt helt rätt. Om man t.ex. ställer en subb för långt från en vägg kan man få stående vågor som både slår ut och förstärkrer vissa frekvenser. Genelec har t.ex. bra manualer på hur deras egna subbar ska placeras för bäst resultat. På undersid av måna subbar finns det också en luftspalt som man får hoppas är optimal för den specifika subben. Om du då hade ställt subben ligga högt som dina hötalare så hade du alltså fått utsläckning och förstärkning av frekvenser från undersidan. Alltså, subbar är (oftast) utformade för att stå på golvet, och de brukar ju inte så snygga så det är väl lika bra det 😎 Bra svar... Golvet blir väl en förlängning på "tratten" i subben. Jag kommer inte att kunna ha nån sub mellan monitorerna heller, för där vill ja ha en Revox B77. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 (redigerat) Många påstår att man kan sätt subben vart som helst i rummet men det är inte riktigt helt rätt. Om man t.ex. ställer en subb för långt från en vägg kan man få stående vågor som både slår ut och förstärkrer vissa frekvenser. Du kommer att aktivera stående vågor var du än ställer subben och mer om mot en vägg och alla (om rektangulärt rum) om den står i hörnet. Redigerat 14 mars 2009 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Hmm.. dags för lite matematik verkar det som.. En sub brukar jobba i ett frekvensområde mellan ca 30~120 Hz. Som alla vet så betyder just Hz svängningar per sekund.. 35 Hz är alltså 35 svängningar /sekund. Å andra sidan kan man generellt säga att ljudets hastigeht är ca 340 Meter per sekund. Sen får man anta att en stum vägg beter sig som en spegel.. Fasfel uppstår då en positiv fas möter en negativ fas.. Är det samma frekvens och dom möts i 180 grader ( en hel svängning är 360 grader).. så släcker dom ut varandra och summan är noll. En hel våglängd för t.ex frekvensen 75 Hz är alltså ljudets hastighet (340) delat med frekvensen (75 hz) dvs ca 4,53 meter... Risken för en total fasutsläckning på den frekvensen är alltså halva det avståndet ca 2,3 meter .. etc etc.. Går alltså att räkna ut enkelt.. Men i slutändan är det viktigaste att det låter bra för dina öron.. Ett gammalt knep när det gäller placering av en sub är att placera suben på stolen ljudtekniker sitter vid mixbordet.. i öronhöjd.. Sen spelar man ett musikstycke man känner väl till i bassammanhang.. Går runt i rummet och lyssnar vart det låter mest korrekt.. Sen placerar man suben där.. Och sig själv placerar man i ljudteknikerstolen vid mixbordet.. Voila 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 mars 2009 Trådstartare Dela Postat 14 mars 2009 (redigerat) Ett gammalt knep när det gäller placering av en sub är att placera suben på stolen ljudtekniker sitter vid mixbordet.. i öronhöjd.. Sen spelar man ett musikstycke man känner väl till i bassammanhang.. Går runt i rummet och lyssnar vart det låter mest korrekt.. Sen placerar man suben där.. Och sig själv placerar man i ljudteknikerstolen vid mixbordet.. Voila 😄 Det lät superfinurligt! Det ska jag komma ihåg. Matematik går sämre att komma ihåg. Nu är jag på bra humör, nu har jag fått till raggarsound med bottenfläsk på alla Buzzkings låtarna. Utan sub! Jag har tom varit utan rullbandspelare, då förstår ni att det gått bra! Redigerat 14 mars 2009 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
omalley Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Varför inte låta kompisen släpa runt subben i rummet tills du hittar optimalt ljud i förarstolen. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 25 april 2009 Dela Postat 25 april 2009 Ofta är basen effektkrävande och man vinner verkningsgrad om den står på golvet. Det blir halvsfär. Sätter man den vid vägg golv öker den ytterligare. Och ett hörn ännu mer. Man har också högre akustisk impedans längs med ytor vid resonansfrekvenser vilket påverkar verkningsgraden negativt vilket är bra för resonansfrekvenser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 10 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 10 oktober 2010 Gammal god tråd som kan rossla vidare ett tag? Jag har subben under det ganska stora bordet, i mitten framför fötterna. Har tänkt mer och mer på att jag tycker det låter annorlunda, eller tyckt och tyckt, det låter absolut annorlunda om jag lutar mig tillbaka så att jag ser subben. Om skrivbordsskivan kommer emellan så låter det annorlunda än vid "direktkontakt". Skulle jag sätta den på sidan åt nåt håll skulle jag absolut inte gilla det, fast att det är bara subbas hör jag ändå vilket håll ljudet kommer ifrån. Inte så tydligt som från en topplåda, men nog hörs det? Ljudbilden blir ju helt vriden, mycket mer bas kommer från det håll subben står. Kör man stora fet-monitorer som ej behöver en sub så har man ju de baselementen i ögon/öronhöjd utan att det blir fel. Så vad skulle egentligen vara fel att ha subben rakt fram? Jag har numer en rejäl hylla där de vanliga monitorerna plus en del utombordarburkar står. Stuvar jag om lite där kan jag ha subben i mitten. Den jobbar från 50 hz och nedåt, monitorerna kör jag fullrange, men vid just 50 hz tryter basorken. Inte en endaste en som har subben i vanlig monitorhöjd utan en störande bordsskiva i vägen? 😕 Apropå ingenting så hälsar Fredrik Analogfreak till er alla, vi mailar ibland. Han är visst avstängd på livstid härifrån, trots att han är helt oskyldig till några övertramp tycker han själv. Hälsar gör han i alla fall särskilt till Oldsberg. Han håller på med nåt projekt med tv¨andra musikanter/ljudfreaks. Saknar honom ibland. Hälsar tillbaka denna väg, han läser allt vi skriver här. 😆 (AFs favo-smilysar) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.