Jump to content
Annons

Recommended Posts

Krikelin (oregistrerad)
Postat
Samtidigt kan det vara på sin plats att fråga sig vilka förhoppningar man har på trummisen. Jag vet inte hur många gånger folk har tyckt man är ett hopplöst fall, för att man inte kan slå mellanslag med rullande 16-delstrioler och slå löpande åttondelar på hi-haten samtidigt. Eller att man spelat så tajt mot klicket, att klicket inte hörs, och sen när folk tar bort klicket så klagar dom på att man ökar eller är ostadig ... "det hörs ju tydligt ju" säger dom med bestörta ögon.

Finns ett skräck-exempel där Yamahas tekniker skulle spela in trummor för deras Motif serie, och anlitade en av världens mest kapabla och mångbegåvande monster-trummisar, Vinnie Colaiuta. De tyckte hans trummor lät skit, och körde med han till tusen, byta skinn, stämma om, micka om, ställa om bastrumpedalen, anslagsvinkel, spela barfota .. till slut strippade han bort alla trummor så bara bastrumman var kvar, och enligt Yamahas tekniker lät det som allra bäst när han stod lutad fram över bastrumman så pass att han fick stödja sig genom att hålla upp sig mot bastrummans framkant. Det gjorde att bara tån var kvar på bastrumpedalen, och hälen var uppspänd i luften av en helt utsträckt vadmuskel och sen skulle han slå an bastrumman så hårt han någonsin kunde, trampa nedåt med kraften av en spark nästan, för då fick de fram bäst ljud. Det slutade med att han bröt ankelbenet i vristen och fick kuta omkring med gips i en månad. Han sa det själv efteråt, att han borde ha sagt till de där kaxiga producenterna, att han vet mycket väl vad som får bra ljud ur trummor, att dom inte var kloka i huvet.

Bara för att ett behov finns, innebär det inte att det är rimligt att begära det av honom. Att begära av någon att han villkorslöst ska kunna prestera vad än man tycker han ska, då ska man nog se till att kunna göra villkorslösa prestationer själv med - inom sin gren. Och det finns det ingen som kan - oavsett område. Så, att använda rätt verktyg för rätt uppgift, är en bra början. Man kan lika gärna säga att det är förhoppningen/behovet som är fel, som att säga att trummisen är fel.

Det är också helt sant, orimliga eller olika förväntningar kan ta knäcken på vad/vem som helst. Och olika kunskapsnivåer finns det nästan alltid i band upplever jag. Det är fördelen med uppkomsten av hemstudios och mindre skivbolag, makten om hur det skall låta förkjuts till de som verkligen skapar och spelar musiken i lite större usträckning, mångfald och variation förnöjer även när det gäller det ljud. Finns ett exempel på en stor trummis vid namn Elvin Jones som ombads att spela vid en trumaffär som lite inspiration och undervisning för besökarna, Dock sket det sig med frakten av hans trummor och fick spela på ett illa nedgånget övningskit med spruckna cymbaler och kassa skinn.... Men herredjävlar vad det svängde, ingen klarade av att sitta still. DET är vad musik handlar om tycker jag, att förmedla känsla. Ljudet var skit men det svängde och var bland det bästa jag hört nån gång 😉

Annons
Postat
Det är också helt sant, orimliga eller olika förväntningar kan ta knäcken på vad/vem som helst. Och olika kunskapsnivåer finns det nästan alltid i band upplever jag. Det är fördelen med uppkomsten av hemstudios och mindre skivbolag, makten om hur det skall låta förkjuts till de som verkligen skapar och spelar musiken i lite större usträckning, mångfald och variation förnöjer även när det gäller det ljud. Finns ett exempel på en stor trummis vid namn Elvin Jones som ombads att spela vid en trumaffär som lite inspiration och undervisning för besökarna, Dock sket det sig med frakten av hans trummor och fick spela på ett illa nedgånget övningskit med spruckna cymbaler och kassa skinn.... Men herredjävlar vad det svängde, ingen klarade av att sitta still. DET är vad musik handlar om tycker jag, att förmedla känsla. Ljudet var skit men det svängde och var bland det bästa jag hört nån gång 😉

Yeah .. ljudets klang är otroligt överskattat som musikalisk förmedlare

Postat
Men på samma sätt kan en tekniker inte sitta och begära att saker ska låta på det sätt som han behöver för att få ett ljud som han är nöjd med. Tänk er en tandläkare som klagar på en patient för att hans tänder inte är i det skick som krävs för att tandläkaren själv ska känna sig nöjd liksom.

håller med din grundtanke

men

tandläkaren har all rätt i världen att be patienten gapa

precis som ljudteknikern kan ställa krav på stämda instrument, fräscha skinn eller strängar etc

ofta kommer musiker med önskemål om sound

ofta vet dom inte vad som krävs för att nå dit

du särskiljer också helt å hållet på ljudtekniker å producent vilket iofs är helt rätt för det är två olika roller

men många producenter kranar själva å är alltså både och

Postat

Att behöva säga åt nån som vigt sitt liv till rocknroll, och spelat tex trummor många är att han är kass och inte kan hålla takten, det är nog det hemskaste som finns. Både för den som får höra det och den som måste säga det.

Att öva med metronom är nog det bästa. Men det måste man ju göra typ flera år innan man ska in i studion. Men faktum är att om trummisen sackar är hela jobbet i studion bortkastat. I Buzzking´s är varken trummisen eller gitarristerna särskilt tajta och de vet om det,

Jag har tänkt att man i stället för klick kunde ha lampor som blinkade diskret i takt. Inget våldsamt tivoliblink, utan mer diskret. Då kunde alla i bandet använde synen i stället för hörseln för att synka grundhastigheten. Har aldrig provat dock. Det finns kanappast såna prylar heller. 😎

Postat
håller med din grundtanke

men

tandläkaren har all rätt i världen att be patienten gapa

precis som ljudteknikern kan ställa krav på stämda instrument, fräscha skinn eller strängar etc

ofta kommer musiker med önskemål om sound

ofta vet dom inte vad som krävs för att nå dit

du särskiljer också helt å hållet på ljudtekniker å producent vilket iofs är helt rätt för det är två olika roller

men många producenter kranar själva å är alltså både och

Jag tycker nog det är musikerns ansvar ändå ja, att han ser till att ha trummorna och skinn, strängar osv i den kondition som ger ifrån sig det ljud han är nöjd med eller alstrar det ljud som han avser. Är han inte nöjd med hur det låter, natura, så kan han ju inte sätta igång och klanka på teknikern. Samtidigt gör många tekniker kopplingen, att inspelade trumskinn, som inte är nästan splirrans nya, så är det en ansvarslös och orutinerad trummis man har att göra med, ibland är det är att dra lite för snabba slutsatser. Det kan t.o.m. vara en ekonomisk fråga, att musikerna pungat ut med 1000 kr per skalle för att hyra en studio ett par dagar och efter den tusenlappen så har trummisen inte råd att köpa nya skinn (kostar ofta flertalet tusenlappar för trumsetet). Det är ju också lite en fråga om att göra det bästa av vad man får med, precis som musikerna gör.

Sen är det klart att det finns de väldigt unga och orutinerade garage-banden som helt planlöst hyr en studio och kommer dit med förhoppningen som .. när man går till super-frisören, att nu ska man bli snygg, typ, att se Def Leppard sounded framför sig .. att teknikern ska få dem att låta bra.

Det är ju helt orimligt att begära det av en tekniker. Märker man att såna förhoppningar finns, då tycker jag teknikern borde sätta sig och beskriva för dem det han förstår att de inte känner till; att om man vill få fram ett ljud som är radikalt annorlunda än hur de själva faktiskt låter när de spelar tillsammans, så kräver det andra förutsättningar, arbetssätt och även annat förhållningssätt när man spelar instrumenten ... och kanske ge dem tips och råd om hur var de kan söka inspiration och hjälp för att nå dit. Klart dom kan bli lite besvikna, men en ljudtekniker kan ju inte vara dagis-mamma på heltid. Musiker får ta lite av sitt ansvar med. Är man planlös, och kör på, och inte heller vet om att man är planlös, då kommer det en betongvägg förr eller senare, och det överlever man nog 😎

Blandar man ihop producent och tekniker-rollen, om det är en och samma person .. ja, då kan prioriteterna bli snåriga värre. Då gäller det att den personen kan skilja på sin egen åsikt och andras åsikt. Men helt klart är nog, att det är en hel del såna här idealistiska krockar som försigår i vårt avlänga land, och både tekniker och musiker blir less på varandra och känner sig kränkta.

Krikelin (oregistrerad)
Postat
Det här är ju en av anledningarna till varför man ska skilja mellan ljudtekniker och producent. Producenten gör styra val, sätta prioriteringarna och ställa de frågor som de övriga inte har ställt sig än. Han kan bana vägen för att resultatet ska bli som upphovspersonerna avser, och kan sätta in prioriteringar och inställningar redan från första början. En ljudtekniker har inte den möjligheten. Kommer bandet in i studion, och ljudteknikern tycker att trummisens sätt att spela för ljudteknikern att framstå som dålig .. då kan väl lika gärna trummisen säga samma sak tillbaka, att ljudteknikerna sätt att spela in och krana ljud får trummisen att framstå som dålig. Man kan lika gärna fråga om det är trummisens spel det är fel på, eller teknikerns inspelning/mixning. Och då låser sig läget, och osämjan kommer som ett brev på posten.

Hela tiden återkommer frågan om vem som ska ha tolkningsföreträdet, ifall någon känner sig missnöjd. Om inget är bestämt, så är det ofta en person i den sociala hierarkin i sällskapet som tar sig tolkningsföreträdet - dvs den person som är mest ledartyp, mest bestämd, otålig eller har högst social status. Resulatet av det, brukar så gott som alltid bli skit - musikaliskt, ibland ljudmässigt med, och inte minst skapa sån osämja och sårade människor att sällskapet har inte kan, eller har svårt att umgås som förut efter det.

Det är därför jag kräver att vem som ska ha tolkningsföreträdet och vilka som ska ses som uppdragsgivare och vilka som ska ses som utförare måste bestämmas på förhand. En ljudtekniker är en ljudtekniker för mig. Jag kan förstå andra synsätt på saken, men själv har jag svårt att gå med i projektet om inte ljudteknikern är ljudtekniker och inget annat.

En ljudtekniker, enligt min definition, ska fånga, lagra och klargöra ljudet på det sätt som kompositionen förmedlar, och om ljudteknikern är osäker på sin tolkning av saker så ska han tala med, och fråga de vars låt och spel det rör sig om. Musikerna har ansvaret för att de ger ifrån sig det ljud de själva känner sig nöjda med. Om teknikern fångar upp det ljudet väl, och musikerna tycket det låter skit, då ska musikerna inte skylla på teknikern. Därför är det viktigt att teknikern fångar upp det rena ljudet, eller tar exakta direktiv ifrån musikerna. Då kan inte musiker med kassa instrument eller ljud skylla ifrån sig. Men om ljudteknikern tar ett beslut att trigga trummorna, med ljud han säger är bra, då har musikerna rätt att klaga på honom - för det är ju hans val och inte deras. Likaså kan unga musiker inte komma in i studion med en förhoppning och total tillit till teknikern, för det finns ingen tekniker som kan göra ett sånt jobb utan att sabba vänskapen mellan de inblandade. Musikerna måste ha sin grej som de utövar, som ljudteknikern måste fånga upp. Det ska vara ett samarbete, en symbios. Men på samma sätt kan en tekniker inte sitta och begära att saker ska låta på det sätt som han behöver för att få ett ljud som han är nöjd med. Tänk er en tandläkare som klagar på en patient för att hans tänder inte är i det skick som krävs för att tandläkaren själv ska känna sig nöjd liksom. En sjöman ber inte om gynnsamma vindar, han lär sig segla. Det gäller såväl musiker som tekniker.

Som musikutövare, så vet vi alla hur fruktansvärt kränkande, sårande och desillusionerande det är ifall man gjort sin bästa låt, som man är så super-nöjd och glad över, och så kommer någon in och bufflar sig fram och har sönder allt den kunde ha blivit. Det är förkrossande ibland, som nån satt på ens flickvän. Och sen tvingas man höra den låten gå runt stan på skivor och folk lyssna till det och tro att detta är mitt sanna uttryck, precis som jag vill ha det, och folk t.o.m. berömmer en för något man känner mest skam för. Jag vägrar vara med om sånt, och om det ändå händer så sitter jag absolut inte still och ser på medan det händer. No way.

Jag håller fullständigt med på resonemanget vad gäller skillnaden mellan producent och ljudtekniker, en dimension jag inte tänkt på eftersom min erfarenhet är ringa, men låter fullständigt vettigt. Med andra ord hade jag turen att spela in med en bra ljudtekniker, han tog upp ljudet helt rent, dvs utan effekter eller överdrivet mixande, därefter fick jag lyssna och säga vad jag ville ha mer eller mindre av. Dock behövde det inte skruvas alls, tyckte det var helt klockrent ändå 😎

Och kritik svider, speciellt om den egna upplevelsen av det utförda jobbet är positivt, det kan vara väldigt känsligt, men alla uppfattar vi saker olika, lyhördhet och kommunikation är lika viktigt inom ett band som i vilken relation som helst. Taket är olika högt och det är bra att vara överens om vilken inriktning man valt, vilket sound man eftersträvar, vilket budskap man vill nå ut med TILLSAMMANS. Alla måste ha samma mål och VILJA sträva åt det målet annars blir det motsättningar. Bandet kan också lättare stå emot en "stark" tekniker eller producent om man är överens om hur man vill ha det redan innan man går in i studion, då slipper trummis, bassist, gitarrist eller vem det nu är, kämpa ensam. Starka band som överlever länge är förmodligen de som är bra på detta.

Krikelin (oregistrerad)
Postat
håller med din grundtanke

men

tandläkaren har all rätt i världen att be patienten gapa

precis som ljudteknikern kan ställa krav på stämda instrument, fräscha skinn eller strängar etc

ofta kommer musiker med önskemål om sound

ofta vet dom inte vad som krävs för att nå dit

du särskiljer också helt å hållet på ljudtekniker å producent vilket iofs är helt rätt för det är två olika roller

men många producenter kranar själva å är alltså både och

Tycker absolut inte att ljudteknikern kan komma med krav på att skinn skall vara stämda eller så, det SKA vara så?? Det är så skaparna vill förmedla sitt budskap, med ostämda instrument. De vore rent fel att teknikern skulle neka dem att få spela in, det låter absurt. MEN jag förstår ditt resonemang 😎

Postat
både tekniker och musiker blir less på varandra och känner sig kränkta.

tror vi är i grunden helt överens

man ska inte glömma vem som jobbar åt vem - samtidigt som man inte alltid gör sitt jobb genom att kamma någon medhårs

en balansgång som kan ta sin tid att lära sig 😏

Postat
Tycker absolut inte att ljudteknikern kan komma med krav på att skinn skall vara stämda eller så, det SKA vara så?? Det är så skaparna vill förmedla sitt budskap, med ostämda instrument. De vore rent fel att teknikern skulle neka dem att få spela in, det låter absurt. MEN jag förstår ditt resonemang 😏

så länge musikerna är helt på det klara vad det innebär så kan dom få spela skinnbanjo om dom vill 🙂

det som vore fel av teknikern vore att om han/hon märker att det krävs något som musikerna inte tänkt på eller vet om för att dom ska kunna uppnå det dom vill - å inte påpekar detta

Postat
Bandet kan också lättare stå emot en "stark" tekniker eller producent om man är överens om hur man vill ha det redan innan man går in i studion

och där blandar du också ihop rollerna

väljer man jobba med en producent så måste man också vara helt på det klara med att man släpper ifrån sig en del av styrningen

annars ska man jobba med en tekniker som bara spelar in å inget annat

Krikelin (oregistrerad)
Postat
och där blandar du också ihop rollerna

väljer man jobba med en producent så måste man också vara helt på det klara med att man släpper ifrån sig en del av styrningen

annars ska man jobba med en tekniker som bara spelar in å inget annat

Det skall jag erkänna att jag inte har så stor erfarenhet av ☺️ Själv skulle jag jobba med verken eller om jag fick välja, även om det skulle innebära mycket merjobb förstås, men att skapa musik tycker jag spänner över hela spektrumet, att både skapa, spela, spela in och producera själv, men alla har givetvis olika syften och infallsvinkel och inget är egentligen fel. Måste tillägga att jag lär mig mycket genom att försöka argumentera och diskutera med er som har tonvis med erfarenhet. Får bjuda på att jag verkar totalt knäpp 🙂

Krikelin (oregistrerad)
Postat
så länge musikerna är helt på det klara vad det innebär så kan dom få spela skinnbanjo om dom vill ☺️

det som vore fel av teknikern vore att om han/hon märker att det krävs något som musikerna inte tänkt på eller vet om för att dom ska kunna uppnå det dom vill - å inte påpekar detta

Ja, vill de ha det så måste de, eller i alla fall bör de veta vad det innebär också, men det kanske inte alltid är fallet? Jag spekulerar ju ganska fritt utan att torrt på fötterna 🙂

Postat
men det kanske inte alltid är fallet?

man kan väl säga att med få undantag gäller lagen om "erfarenhet ger kunskap" även här 😐

nybörjare har ofta inte en susning - rävar vet precis

och det har inte alltid med ålder att göra kan jag väl också tillägga

och förstås är det rävarna som är lättast att kommunicera med - nybörjarna svårast

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.