Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hellu!

Jämförde M-Audio Fast Track Ultras specifikationer beträffande frekvensomfång mellan tidningen Audio Fanzines test och fabrikens uppgifter. Det skiljde sig skrämmande åt.

Här är tidningen Audio Fanzines test:

fr.png

Man ser här två tydliga oroande dippar, som kommer rätt tidigt i frekvensgången dessutom. Stämmer ju inte alls med tillverkarens uppgifter nedan.

Medan det i spec-en hos M-Audio står följande, för allt, dvs. Mic Inputs, Line Inputs, Line Outputs, Inserts Input etc (hörlur ut är dock annorlunda [20-20kHz +/- 0.7 dB]):

20 Hz -20 kHz +/- 0.1 dB (!)

Det mest tragikomiska måste nog ändå vara dels att Audio Fanzines test med återgiven dassig frekvenskurva finns med som en av två hänvisningar på M-Audios egen site och dels att ljudkortet blivit vald av Audio Fanzine som bästa ljudkort (trots average på frekvensomfånget). En paradox.

😆

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Laddade ned User's Guiden också till detta ljudkort, och kollar man in där så får man en tredje variant på frekvenssiffror, för 20 Hz-22 kHz +/- 0.3 dB.

Enligt kurvan som AudioFanzine uppmätte så verkade det dock vara 20 Hz-22 kHz +/- 3.6 dB.

En fasansfull differens...

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har större fel på hörseln.

Postat
Det var tråkigt att höra.

Om du inte är yngre än 15-20 år så gäller nog dessvärre samma sak för dig men det rättfärdigar däremot inte de dåliga värdena som visats i tråden. Vore onekligen intressant att få veta vad som är orsaken till dessa resultat.

Postat (redigerat)

Ingen som har nämnda ljudkort och kan bekräfta eller dementera intrycket?

Redigerat av debatt
creel (oregistrerad)
Postat

Är det där ljud ut? Inte inspelning? Då är det ju extremt jävla kasst, om det stämmer.

Postat
Är det där ljud ut? Inte inspelning? Då är det ju extremt jävla kasst, om det stämmer.

Det är ju det jag säger...

creel (oregistrerad)
Postat
Det är ju det jag säger...

Jösses 😎

Jag har ett M-Audio Delta 1010LT, undrar om det är lika kasst med detta. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.