Jump to content
Annons

kan jag leva av min musik?

Recommended Posts

antimelodicassault (oregistrerad)
Postat

jag undrar om jag har någon möjlighet att leve av min musik på något sätt e inte ute efter speciellt mycket i still med 9-10k i månaden, bara en inkomst så jag slipper ha med soc/ eller fk å göra i framtiden (har låg arbetsförmåga), borde jag skaffa mig någon forma av utbildning i sammanhanget för att att få "legitimitet" för att leva på skapandet?

musiken

http://www.jamendo.com/en/artist/antimelodicassault

Annons
Postat

9-10 000 är ju faktiskt ganska rejält mycket att tjäna på sin musik.

Frågan du ska ställa är inte "kan jag leva på det här?" utan "hur gör jag för att få folk att betala mig på grund av min musik?". Var uppfinningsrik och extremt driven och så får du se hur långt det går. Det har nog mer med hur mycket du kämpar att göra än kvaliteten på musiken. Se på E-Type.

Postat

Yo.

Blev faktiskt lite fundersam över din fundering. Med risk för att jag tolkar in för mycket i din fråga får jag ändå en känsla av att du saknar lite jädraranamma. Lite uppgivet "jag vill bara slippa gå till soc och be om pengar till hyran". Låter inge vidare som utgångspunkt.

Robban Wells släpade väl ut ett piano på gatan och började lira(bara ett exempel). Han är säkert inte den enda i sverige som spelar boogie woogie bra men han tjänar väl överlägset mest pengar på det. Om man har attityden att be om ursäkt för sig själv så anar jag att man får det svårt ÄVEN om man är ruskigt bra.

När det gäller din musik har jag svårt att säga nånting eftersom det inte är musik jag brukar lyssna på. Däremot tvivlar jag på att nån utbildning för att få "legitimitet" skulle göra varken till eller från.

Om man tar världskända konsertpianister så lyser de självlärda med sin frånvaro men jag anar att det är tvärsom i sån här musik? Jag vet inte.

Jag håller med Dingbats. HUR kan du få in pengar för din musik? Sätt igång och prova dig fram.

Postat (redigerat)

Skaffa ett deltids jobb(där du jobbar en del nätter) och kör musiken vid sidan av, och se det som extra knäck. Att helt plötsligt bara livnära sig på musik är att hoppas för mycket på sin talang(och att folk kommer att köpa musiken dessutom).

Jag vill inte på något sätt inflika att du inte skulle vara begåvad , men tänk på hur branschen ser ut idag. Det är inte lätt att komma från egna ben och livnära sig på det. De flesta artister som kan leva på sin röst, sitt instrument, produktion mm har oftast stora bolag bakom sig med många års erfarenhet av reklam, media. Och dessutom en ganska stor reserv av pengar.

Det som gör mig lite kritisk till din frågeställning är att du skriver att du har låg arbetsförmåga. Hur ska du kunna producera musik och vara framgångsrik med den om du inte har stor arbetsförmåga? Skulle det vara lättare att lyckas som musiker menar du? Det spelar ingen roll vad du vill livnära dig på, är du inte villig att slita, eller iaf inse att du måste det, kommer du inte heller att lyckas.

Jag är ledsen om jag slänger en sten på din rygg men det är faktum, är du inte villig att kämpa dig fram kommer inget att hända. Rom byggdes inte på en dag, kanske dumt ordspråk men ack så sant.

Redigerat av Pesek
Postat

"Det som gör mig lite kritisk till din frågeställning är att du skriver att du har låg arbetsförmåga. Hur ska du kunna producera musik och vara framgångsrik med den om du inte har stor arbetsförmåga? Skulle det vara lättare att lyckas som musiker menar du? Det spelar ingen roll vad du vill livnära dig på, är du inte villig att slita, eller iaf inse att du måste det, kommer du inte heller att lyckas."

för att jag mår psykiskt dåligt vilket gör att jag har problem att arbeta på den vanliga arbeten dock är jag inte mindre energisk, sen så klart skulle jag helst vilja arbeta med något som känns kul precis som de flesta andra. och jag vill gärna slippa fk (sjukersättning) och troligen sen relativt snart soc.

och de förta jag skulle behöva veta innan jag ger mig in mer energiskt i ett sånt projekt är om musiken ens någonsin skulle vara möjlig att leva på

Postat

Efter att ha lyssnat på ett par av dina låtar så måste jag säga att jag har svårt

att tro att du skulle få några kommersiella framgångar hos en bred publik.

Det känns som om musiken möjligtvis skulle kunna fungera som bakgrundsmusik

till ett spel, eller möjligtvis en film. Men jag är tveksam till att det finns en så pass

stor efterfrågan på den här sortens musik att du skulle kunna leva på det.

Efter mycket, väldigt mycket jobb med marknadsföring av dig själv, så kanske

du skulle ha tur och hitta ett par kontakter som skulle kunna jobba med dig, så som

skivbolag, filmare, spelutvecklare o.s.v.

Men precis som ovanstående sagt, det ligger väldigt mycket jobb bakom.

Det är en liten klick musiker som lyckas leva på sin musik, och av dem är

det en ännu mindre klick som blir ekonomiskt oberoende. Det är dock inte

omöjligt, nästan ingenting är omöjligt det tar bara mer tid och engagemang

att lyckas med det nästintill omöjliga.

Kämpa och ge inte upp...

Postat (redigerat)
"Det som gör mig lite kritisk till din frågeställning är att du skriver att du har låg arbetsförmåga. Hur ska du kunna producera musik och vara framgångsrik med den om du inte har stor arbetsförmåga? Skulle det vara lättare att lyckas som musiker menar du? Det spelar ingen roll vad du vill livnära dig på, är du inte villig att slita, eller iaf inse att du måste det, kommer du inte heller att lyckas."

för att jag mår psykiskt dåligt vilket gör att jag har problem att arbeta på den vanliga arbeten dock är jag inte mindre energisk, sen så klart skulle jag helst vilja arbeta med något som känns kul precis som de flesta andra. och jag vill gärna slippa fk (sjukersättning) och troligen sen relativt snart soc.

och de förta jag skulle behöva veta innan jag ger mig in mer energiskt i ett sånt projekt är om musiken ens någonsin skulle vara möjlig att leva på

Problemet är att man inte vet att det går att leva på det, förrän man testat, testat, testat.. tagit paus med testandet, kört huvvet i väggen och testat igen...

Själv så lever jag av min musik (har studerat 5 år på KMH), men jag jobbar till stor del som musiklärare, sen blir det spelningar... Det finns (som skrivits ovan) ingen utbildning som garanterar dig jobb, men som däremot kan ge dig "verktygen" för att klara dig bättre...

Men, i slutändan är det dig själv det hänger på... Mitt råd är också, om möjligt, skaffa nåt annat jobb till en början och bygg upp musiken vid sidan av, så kanske du kan börja trappa ner på ditt andra jobb så småningom och tillslut helt livnära dig på musiken. Kör hårt!

Redigerat av Umemagnus
Postat

oki, tack för svaren allihop

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Min erfarenhet är att jobba med musik är mer slit än ett vanligt jobb.

Och ofta mycket deadlines att hålla på kort tid om man får mycket jobb.

Så vill man ha en lugnare tillvaro så tror jag nog att det finns många fler yrken där det är lugnare.

Redigerat av drloop
Postat

Ett alternativ är ju att lira ute, hittar du inte ställen som tar emot dig, sätt dig i ett gathörn. Fast det funkar nog bäst i stora städer, kanske till o med Sverige är för litet för att sånt skall bli lönsamt? Å andra sidan ser man ju hela grupper med gatumusikanter som drar runt så det lär ju generera något i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.