Jump to content
Annons

importera mikrofon?

spacefriend (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag funderar på att importera en NEUMANN TLM-103 mikrofon ifrån usa. den blir lite billigare även om det tillkommer frakt och moms.

men fungerar mikrofoner köpta over there i våra svenska strömnät?

eller måste man ha någon konverter av något slag??

och är det någon som provat att importera något ifrån någon amerikans nätaffär och kan rekommendera någon? har kollat på music123 och musiciansfriend...

//p

Redigerat av spacefriend
Annons
Postat
jag funderar på att importera en NEUMANN TLM-103 mikrofon ifrån usa. den blir bra mycket billigare även om det tillkommer frakt och moms.

men fungerar mikrofoner köpta over there i våra svenska strömnät?

eller måste man ha någon konverter av något slag??

och är det någon som provat att importera något ifrån någon amerikans nätaffär och kan rekommendera någon? har kollat på music123 och musiciansfriend...

//p

Aldrig importerat från Amerika, men vad gäller fantommatningen så är det som Android säger 48v även på andra sidan atlanten.

Postat

ah låter bra! tack!

ingen som kan rekommendera någon amerikansk nätbutik?

Postat

$979 har jag hittat vilket motsvarar 6600kr + moms och frakt

Postat

Tänk också på att många amerikanska butiker inte lämnar mer än 3 eller 6 månaders garanti - också något att ta i beaktning när man köper en lite dyrare mic...

TLM103 har ett svenskt listpris på 10848:- inkl moms enligt priserna på generalagentens site.

6600:- + moms + tull = ca 8500:- - och sedan tillkommer några hundringar för frakt och försäkring. Visst blir det billigare - men frågan är om prisskillnaden är tillräckligt stor efter prutning hos någon ÅF i Sverige, för att det ska vara lönt i slutänden med tanke på garanti och sådant... 😕

Postat

har samma tankebanor som du claes. vet inte om det egentligen är värt det.

att importera är än så länge bara en annan möjlighet.

har dock hittat den ytterligare lite billigare. nu är det 6000kr + frakt och moms.

Postat

Jag har handlat på music123 och är väldigt nöjd med kommunikationen och leveranstid. Men dom har dyr frakt och man slipper inte undan moms och tull.

Hade inte Musician's friend slutat sälja grejer internationellt?

Postat (redigerat)

ok men hur går det till?

kommer moms och tull på en separat räkning ifrån tullverket innan man får hem varorna?

Redigerat av spacefriend
Postat (redigerat)
ok men hur går det till?

kommer moms och tull på en separat räkning ifrån tullverket innan man får hem varorna?

Man får en faktura i efterhand från UPS för tull och moms som verkar vara baserad lite på måfå. 😕

Redigerat av Jocke
Postat

Ett annat tips är att söka bra priser i Europa. Neumann är trots allt en tysk mikrofon och har en stor marknad i EU. Du slipper betala svensk moms och eventuella tullavgifter plus att frakten antagligen blir billigare. De gånger jag har köpt prylar från Tyskland har frakten aldrig blivit större en drygt 300 spänn.

Jag kollade runt lite bland online-butiker och hittade Neumann TLM 103 för 7816 kr inkl tysk moms. Om du lägger på 250:- för frakten så har du ett prisvärt alternativ.

Postat
6600:- + moms + tull = ca 8500:- - och sedan tillkommer några hundringar för frakt och försäkring.

Kostnader för frakt och eventuell försäkring ingår i det belopp man betalar moms på när man importerar utanför EU. Så om vi räknar med 600:- för frakt (ingen försäkring) så blir det 7200:- x 1,25 = 9000 SEK för micken, om du beställer den från USA. Tullavgifter är jag nästan säker på att man slipper om en mikrofon förtullas på rätt sätt.

Postat (redigerat)

nej tullen är 1,25% de lägger på motsvarande moms.

Man behöver alltså inte betala både tull och moms...men sen är det en liten administrationsavgift

Nej bevaka ebay.de/ebay.co.uk....tills den dyker upp

har t.ex. köpt stienbergs studiocase för 1214kr tll min dörr

Audiophile 2496 för 80,5 Euro (har ingen exakt svensk siffra då jag tog av pengar jag tjänat via paypal)

efter en snabbtitt hittade jag en för 499 pund:6500 + frakt ...ingen tull

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...ssPageName=WD2V

Redigerat av tryff
Postat
Ett annat tips är att söka bra priser i Europa. Neumann är trots allt en tysk mikrofon och har en stor marknad i EU. Du slipper betala svensk moms och eventuella tullavgifter plus att frakten antagligen blir billigare. De gånger jag har köpt prylar från Tyskland har frakten aldrig blivit större en drygt 300 spänn.

Jag kollade runt lite bland online-butiker och hittade Neumann TLM 103 för 7816 kr inkl tysk moms. Om du lägger på 250:- för frakten så har du ett prisvärt alternativ.

Tysk moms debiteras inte alltid även om huvudregeln är att säljande lands momssats gäller...

Om säljaren har exporterat för minst 320000SEK till Sverige, så är de tvugna att debitera svensk moms i stället för tysk. Detta (och mycket annat) finns att läsa här om man orkar leta lite... 🙂http://www.skatteverket.se/broschyrer/558/55803.pdf

Postat
Tysk moms debiteras inte alltid även om huvudregeln är att säljande lands momssats gäller...

Länken fungerade inte. 🙂

Men om man läser köpvillkoren på en online-affärs hemsida så brukar det framgå vilken moms som gäller. Den enda tyska butik jag kan komma på som lägger svensk moms är Thomann och dom anger just det skälet du nämnt.

Tanken är, om jag fattat det rätt, att i framtiden ska handel inom EU beskattas i det land där varan/tjänsten säljs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.