Jump to content
Annons

digitalmixer

bongoberra

Recommended Posts

Hallå!

Här kommer en fråga från en nyreggad forum medlem.

Nån som har någon erfarenhet av Behringers digital mixer ddx3216.

Musikbörsen säljer den för 7995:- just nu.

Jag har sett lite andra trådar i forumet men inte om den är bra eller dålig.

Jag vill ha nåt som man kan styra cubase SX men och med en digital ingång + ca 8 analoga ingångar. Verkar ju klockren.....men jag vet inte.

Pratade med Förstärkardoktorn här i Stockholm å dom tycke väl att den va sådär, kanske för att dom inte sålde den billigare eller hade den hemma?

nån som har en?

Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att behringer hela tiden sneglar på Mackie's koncept och har troligtvis gjort den digitalmixern baserad på Mackiecontrol'en..jag är inte helt säker dock...men många "emulerade" kontrollenheter använder det scriptet i Cubase...

Jag har en 32kanals digital Ramsamixer som enligt oberoende källor skulle gå att köra ihop med Mackiecontrol-scriptet..men det enda som hände var att alla motorreglar fick parkinsson och det liknade mer ett tivoli än en fungerande controller.. 😏

Dela på andra sajter

Jag kör med en DDX3216 och är mycket nöjd med den.

Har dock inte testat den som controller alls - utan använder den som mixer... 😆

Det fungerar ypperligt med digitalinterfacet och RME Hammerfall i alla fall. Att kunna köra 16 digitala kanaler mellan ljudkort och mixer är inte helt fel. 😎 Med två ADAT-expensioner kan man köra 32 digitala kanaler i stället.

Det finns inga begränsingar på vissa kanaler som på vissa andra digitalmixrar - utan alla kanaler fungerar likadant. De 4 inbyggda effekterna låter faktiskt också bra - och om man vill så kan man dessutom skicka ut 4 AUX förutom de inbyggda effektbussarna - så har man stora behov av effekter kan man köra 4 interna och 4 externa samtidigt. De analoga ingångarna tar förstås slut snabbt då eftersom det inte finns dedikerade effektreturer - men ändå... 😆

Preamparna är också helt ok - men normalt spelar jag ändå alltid in genom min RME ADI-96 Pro av någon underlig anledning... 😛

Den enda nackdelen är att man inte kan lägga effekter på bussarna - men det har jag inte haft behov av när jag körde med analogmixer heller, så jag upplever inte det som ett problem.

För 8000:- är den rena fyndet! Jag tyckte att den var våldsamt prisvärd redan när den låg på det dubbla... 🙂 Misstänker dock att ADAT-optionen inte ingår i det priset.

Dela på andra sajter

Hallå!

Jag vill ha nåt som man kan styra cubase SX men och med en digital ingång + ca 8 analoga ingångar. Verkar ju klockren.....men jag vet inte.

Pratade med Förstärkardoktorn här i Stockholm å dom tycke väl att den va sådär, kanske för att dom inte sålde den billigare eller hade den hemma?

nån som har en?

Anledningen är att många gamla rävar har fördomar mot Behringers produkter, dels för att de är billiga, dels för att det var mycket mer krångel med de äldre produkterna, dels för att det är svårt att laga en Behringer-produkt. Men den senare tycker jag inte spelar någon större roll eftersom man kan köpa 10 Behringer-produkter innan man kommer upp i konkurrenternas pris 😆, och ändå erhålla mycket god kvalitet.

/Daniel

Dela på andra sajter

Det beror lite på...

Jag tycker att deras digitala burkar ger extremt mycket för sitt pris, medan deras analoga prylar ofta lämnar en del att önska - även om de trots allt är prisvärda. Man får dock vad man betalar för när det gäller de analoga burkarna, men med de digitala, som exempelvis DDX3216, Ultra-Curve och Ultra-Dyne, är svårslagna - eftersom de ger mer än konkurrenterna till lägre pris - och med en ljudkvalitet som är snubblande nära mycket dyrare prylar...

Detta låter kanske som lite reklam, så jag ska kanske förtydliga att jag inte säljer Behringerprodukter... 😆

Dela på andra sajter

: :)Hej! är du ute efter en digitalmixer så kan jag tyvärr inte så mycket om behringer förutom att jag aldrig skulle köpaen själv änvänder jag Yamaha 02R96 bord, men för åttatusen kan du få åtta micpreampar med riktigt bra ljud.är det nåt du kan tänka dig så kan jag ge tips. jag anväder inte mixerbordet när jag ska mixa,bara vid inspelning och då tycker jag det är smartare att lägga ner pengarna på micpreamps.Hoppas jag skrev nåt vettigt ´.hörs

Dela på andra sajter

: :)Hej! är du ute efter en digitalmixer så kan jag tyvärr inte så mycket om behringer förutom att jag aldrig skulle köpaen själv änvänder jag Yamaha 02R96 bord, men för åttatusen kan du få åtta micpreampar med riktigt bra ljud.är det nåt du kan tänka dig så kan jag ge tips. jag anväder inte mixerbordet när jag ska mixa,bara vid inspelning och då tycker jag det är smartare att lägga ner pengarna på micpreamps.Hoppas jag skrev nåt vettigt ´.hörs

Det var ju inte riktigt det han frågade efter 😆

Sen vet jag inte om jag håller med dig om att du får åtta riktigt bra micpreamps för en åttatusing! Men men....det är ju bara min åsikt.

Jag har själv inte testat behringer men har en kompis som kör den och säger att det fungerar alldeles utmärkt för den "lilla" slant den kostar.......ta den på öppet köp och testa!

Dela på andra sajter

• 9 månader senare...
Hallå!

nån som har en?

Beställ från www.thomann.de istället då får du den för ca 6000:-

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.