Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan någon veta om det är någon nackdel med att ha flera låtar i samma project. Fördelen är ju att man inte behöver Ratta till grundljudet på trummor etc.

Om man har hela plattan i samma projekt.

Om det är så att det inte är bra att för långt projekt tex 60 min långt, Går det att över föra inställningarna från ett projekt till ett annat projekt som redan är inspelat?

Annons
Postat

Jag undrar alltså om det går att föra över inställningar på ett smidigt sätt från ett projekt till ett annat som redan har audio spår inspelade.

jag tänker lira in en hel platta och får för mig att projektet jobbar smidigare om man inte har för mkt i samma projekt?

Postat

Kan du inte bara spara om projektet med ett nytt namn och sen ta bort allt som inte behövs till låt nr2...?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det borde ju nästan vara lättast. Ibland glömmer man dom där gamla "Spara Som" funktionerna och gör det svårare än det är. Det är lätt jag har gjort det själv och sett massor med frågor i liknande ärenden. Gjorde precis samma själv i mitt förhoppningsvis kommande bidrag till Countryfestivalen här. Min vana trogen så är jag på och pillar med ljud innan låten är klar och kom på att jag vill testa att spela in basen igen men på grund av limiter pluggins och lite annat skit så fick jag för mycket delay på det nya bas spåret. Då var det gött med Spara Som för då kan jag lira in till ljudet på mixen jag redan har exklusive dom plugins som ger delay och sen flytta det nya bas spåret till projekt 1.

Postat
Kan du inte bara spara om projektet med ett nytt namn och sen ta bort allt som inte behövs till låt nr2...?

Min tanke är att när jag lirar in ett bands säg 5 låtar, så känns det säkrare om jag har ett projekt till varje låt, (Kanske jag som är nojjig, har suttit med digitala bandare rätt länge och inte vågat gå över till Mac världen och dess mjukvara förrän nyligen..)

Och sen när jag suttit med en låt och mixat till ett schysst grund ljud bara överföra inställningarna till dom andra låtarna som då ligger i vars ett projekt?

Det du säger är att spela in alla 5 låtarna eller fler i samma projekt och sen när jag rattat in ett bra ljud spara varje låt separat i egna projekt med "spara som" men då har jag ju suttit och jobbat med detta gigantiska projekt

och jag undrar är det inte så att datorn får för mycket att hålla reda på då?

och större chans för kollaps?

Hur gör dom stora grabbarna som använder Logic i sina dyra studios när dom lirar in en full CD. Tid är ju pengar.

ELLER ÄR DET SÅ ATT DET ÄR INGA PROBLEM ATT HA ETT JÄTTE STORT PROJEKT PÅ SÄG 25 AUDIOSPÅR OCH 60 MINUTER LÅNGT?????

DET ÄR JU RÄTT NICE I SÅ FALL

Postat
ELLER ÄR DET SÅ ATT DET ÄR INGA PROBLEM ATT HA ETT JÄTTE STORT PROJEKT PÅ SÄG 25 AUDIOSPÅR OCH 60 MINUTER LÅNGT?????

DET ÄR JU RÄTT NICE I SÅ FALL

Dom flesta av mina projekt ligger på mella 50-100 Audiospår , dock inte 60 minuter långa.

Hur gör dom stora grabbarna som använder Logic i sina dyra studios när dom lirar in en full CD. Tid är ju pengar.

Dom börjar nog med med bra uppmickning och bra grundljud. Oavsett om du spelar in samma personer så skiljer sig ju låtarna arrangemangmässigt och

kommer oavsett kräva att du måste justera EQ , kompresor , reverb och liknande för varje inspelad låt.

Men har du rattat ett fantastiskt trumljud tex kan du ju alltid spara " Channelstrip settings " som du sedan kan använda i varje projekt.

Postat (redigerat)

Precis som Piccazzo, "save channelstrip settings". Om man gör så att man sparar ner som i "spara som" och bara rensar i arrangefönstret, så kommer ju alla gamla ljudfiler att ligga med "i bakgrunden"... jag gjorde så i början innan jag fattade varför varje låt hela tiden växte med ytterligar 400 mb (eller hur stor/lång låten är..).

Men det kanske finns nån smart lösning på det som jag förbisåg....

Gör ett template för ditt projekt (om du har samma sättning på många låtar), namnge spåren och använd dina sparade kanalstrippar, så underlättar du arbetet en hel del...

Det är ju onödigt att uppfinna samma hjul varenda gång...

Redigerat av Umemagnus
Postat
I mixern --> copy audio configuration.

Kopierar alla inställningar du gjort i mixern vad gäller pluggar, in och utgångar. På en gång.

Postat
Precis som Piccazzo, "save channelstrip settings". Om man gör så att man sparar ner som i "spara som" och bara rensar i arrangefönstret, så kommer ju alla gamla ljudfiler att ligga med "i bakgrunden"... jag gjorde så i början innan jag fattade varför varje låt hela tiden växte med ytterligar 400 mb (eller hur stor/lång låten är..).

Men det kanske finns nån smart lösning på det som jag förbisåg....

Gör ett template för ditt projekt (om du har samma sättning på många låtar), namnge spåren och använd dina sparade kanalstrippar, så underlättar du arbetet en hel del...

Det är ju onödigt att uppfinna samma hjul varenda gång...

Jag har för mig att det finns nån funktion som heter "Remove unused audio files" eller något liknande. Det kan nog vara användbart i en sån situation 😛

Postat

Jag har använt mig av det där tricket vid inspelning för att vinna tid (dessutom vet man ju aldrig vad låtarna heter...). Spelade in en hel skiva ca 60min (inkl några omtagningar),11 kanaler per låt med en hillbillytrio. Inga problem med datorkapaciteten (Logic pro8, powermac G5:a 2X2Ghz 2,5GB). Vid mix skapade jag däremot egna project för varje låt och använde mig av samma channelstrips (typ). Lämna lite tomrum mellan låtarna bara så går det ganska enkelt att dra dom till ett nytt project vid mix.

Lycka till,

Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.