Jump to content
Annons

Har ni också fått brev från Telia idag?


debatt

Recommended Posts

Hej där!

Satt och funderade på när jag helt skulle avsluta abonnemanget på Telia för fast telefon, när det kommit post bl.a. från just Telia. I brevet talar man om att man ska höja avgiften för Telia Bas, det fasta abonnemanget från 125 kr till 145 kr per månad, den 14/4-2009.

Längst ned står följande:

"Om du som kund inte accepterar prisförändringen har du rätt att säga upp ditt avtal med Telia utan att drabbas av någon extra avgift eller annan förpliktelse. Sådan uppsägning gäller med verkan från ändringens ikraftträdande, om den görs senast den 14/4 2009."

SYNPUNKTER:

1) Intressant! Min tolkning av slutklämmen är att uppsägningen av avtalet måste ske den 14/4 och ingen annan dag, för att man ska slippa extra avgift/annan förpliktelse, eftersom denna ändring träder ikraft just den 14/4 - varken förr eller senare. Eller?

2) Dessutom, jag frågade i en Teliabutik för ett par månader sedan om det kostade något att säga upp sitt abonnemang och de svarade nej. Vad gäller nu?

😕

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det står senast den 14/4. Det betyder rimligen att vilken dag som helst funkar - fram tom den 14/4. Hade du frågat Teliabutiken om det kostade något att säga upp avtalet i förtid hade de nog svarat ja. Det kostar vanligtvis en slant. Hur mycket vet jag inte.

I det här fallet är det dock annorlunda eftersom Telia inför en ändring av avtalet som är till nackdel för kunden. Varje någorlunda seriöst företag erbjuder då kunden att avgiftsfritt säga upp avtalet i förtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du frågat Teliabutiken om det kostade något att säga upp avtalet i förtid hade de nog svarat ja. Det kostar vanligtvis en slant. Hur mycket vet jag inte.

Jag frågade när jag var inne i Telia-butiken: Kan jag säga upp mitt telefonavtal här och nu med omedelbar verkan utan att det kostar något? Svar: Ja.

Bonzo, du menar alltså att om jag hade sagt: Kan jag säga upp mitt telefonavtal nu med start från och med i övermorgon, så hade det kostat mig något?

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bonzo, du menar alltså att om jag hade sagt: Kan jag säga upp mitt telefonavtal nu med start från och med i övermorgon, så hade det kostat mig något?

Fan, dog inte Kalle Sändare i höstas? ☺️

Nä, med förtid menar jag innan avtalet går ut. Dvs, att man säger upp sitt pågående avtal, med omedelbar verkan, trots att det kanske är X månader kvar - i förtid alltså. Verkar lite mysko att dom säger att det ska funka utan avgift. Telia-människan kanske missförstod dig. Eller så har du någon special-deal, men det borde ändå vara minst en månads uppsägningstid - tre månader är väl Telia-standard såvitt jag vet. Ett undantag har ju dock blivit aktuellt nu då Telia höjer abonnemanget, vilket ger kunden rätt att häva avtalet utan avgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har varit kund relativt länge hos en operatör så utgår inga avgifter vad jag vet.

Så var det iaf hos Telenor och knappast hos Telia, eftersom jag haft dem ännu längre.

Kollade in mitt avtal, och det var inte datummärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

I mitt brev står det att priserna går upp men vi (Telia) är snälla mot våra "helkunder" på telefoni och bredband så summa summarum totalt sett mot hur mycket du betalade det förr så kostar det en femma mindre i månaden nu. Verkar liiiiiite väl krångligt eller? Vore det inte lättare att sänka priset direkt och skita att skicka ut brevet. En femma märker man ju knappt ens att dom sänker priset så det hade nog rullat på som vanligt. Undrar vad dom går på egentligen, dom har nog rökt för mycket bananskal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...