Jump to content
Annons

Rewire-problem


spyfly

Recommended Posts

Argh! Jag blir så trött... Är alltid lika frustrerande när inspirationen glöder, man sätter sig framför datorn, öppnar sina favoritprogram och vad händer? Ingenting.

Jag ska alltså synca Reason med Cubase SX2 med Rewire. Det har alltid fungerat bra, men nu har jag tydligen varit och pillat på några knappar/inställningar, problemet är bara att jag inte vet vilka, och jag känner mig dessutom förvirrad, vilka "sync"-knappar är det man egentligen ska ha aktiverade? I Reason finns det ju inte så överdrivet många midi-inställningar, så det är nog någonstans i Cubase jag har varit framme och strulat till det.

Snälla, snabba svar uppskattas! (Måste komma igång med låten 😏)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah, kanske jag skulle nämnt något sånt också 😏

Jag gör allting i rätt ordning, dvs startar ett projekt i cubase först, öppnar rewirekanaler för reason (MIX L - MIX R), startar sedan reason. Kollar man då i Reason så är Rewire Sync ikryssad, men kopplingen Cubase > Reason verkar ändå inte vara fullständig. Det händer ingenting i Reason oavsett vad jag gör i Cubase (trycker jag tex Play i Cubase så börjar Cubase spela, men i Reason står allting still), går jag till Reason och försöker kryssa i/ur Loop-funktionen så hoppar den tillbaks till föregående inställning med en gång. Inga felmeddelanden. Som sagt, jag tror det här har något med alla Midi-Sync-saker att göra, men jag känner inte till de funktionerna så väl :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning tyvärr.

Problemen kvarstår om du kör andra projekt?

I värsta fall får du väl ominstallera programmen...

Spekulation:

Har du installerat ett annat program med rewire-stöd?

Isåfall kan du fått en ny rewire.dll i systemmappen, kanske en gammal eller korrupt version...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....på tala om Rewire. Tänkte starta en egen tråd om detta men bättre att kladda lite här. Är det så att det kan finnas ett av två olika Rewiregränssnitt i ett program. ReWire host, och ReWire slave? Försökte t ex att synca Tracktion mot Pro Tools men antar att båda dessa fungerar som host och därmed inte går att köra tillsamans. Har jag rätt? Vill så gära köra lite sköna VST i PT 😏 ( utan att köpa en wrapper. Känns dumt att betala för något som borde ingått från första början ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...