Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är helt ny på audio-området och kan INGET! Nu behöver jag dock göra röstinspelningar av hög kvalitet UTAN brus...vilket mitt förbaskade ljudkort är fenomenal på att generera.

Har ni några tips på vad jag ska ta mig till? Vill ogärna spendera en förmögenhet. Hittills har jag en dator (både firewire och usb-ingångar) + en Samson S2-mikrofon.

What more do I need?

Annons
creel (oregistrerad)
Postat

Har du ett M-Audio Delta 1010LT? Inga problem alls att spela in brusfritt (eller ja, ska vi vara petiga så kan man ju aldrig slippa brus, att verkligen ha 0 brus alltså), men med brusfritt menar jag att bruset inte alls hörs (såklart).

Kanske du menar att du får puff- eller sss-ljud för att du inte har puffskydd? Det ska man ha när man spelar in sång, du kan inte bara ta en SM57:a och sätta mot munnen. Det blir inte så jättebra.

Postat (redigerat)

Sorry, dålig info - nej, har inget sånt men har fått bud på att köpa ett relativt billigt.

Men jag förstår av din reaktion att det är ett dugligt ljudkort, och att jag slipper det nästan överröstande brus som mitt interna ljudkort till min laptop avger?

Dessutom, krävs det någon annan mikrofon än den jag har? Kopplar jag bort sladden till den så ser jag att jag har en sån där 3-piggarsingång till den som verkar sitta på ljudkortet. Bara att plugga in och spela in?

Och slutligen, jag behöver väl knappast något mixerbord, eller? Är väl mest för de som spelar in flera kanaler osv?

Redigerat av Danneman101
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Sorry, dålig info - nej, har inget sånt men har fått bud på att köpa ett relativt billigt.

Men jag förstår av din reaktion att det är ett dugligt ljudkort, och att jag slipper det nästan överröstande brus som mitt interna ljudkort till min laptop avger?

Jaha, ok. Jag har ett, och det är ok.

Herregud ja, du kommer inte få något sådant brus som du pratar om, haha! 😄

Dessutom kommer du märka att vanliga ljudet är bättre (när du lyssnar på musik t ex), bättre kvalitet.

Dessutom, krävs det någon annan mikrofon än den jag har? Kopplar jag bort sladden till den så ser jag att jag har en sån där 3-piggarsingång till den som verkar sitta på ljudkortet. Bara att plugga in och spela in?

Och slutligen, jag behöver väl knappast något mixerbord, eller? Är väl mest för de som spelar in flera kanaler osv?

Jag vet inte vad du har för mikrofon? Köp dig en riktig inspelningsmikrofron, lägg FLERA hundralappar på den, även om det är för demoinspelningar. Och t ex 500 kr är ingenting för en sångmick, det är verkligen budget. Jag har dålig koll på just sångmickar, men jag tycker du borde hitta nåt vettigt under tusenlappen, antingen som beg eller nån mick som är kopia på nån dyrare.
Nix, du behöver inget mixbord såvida du inte vill ställa steglös gain (input). Med Delta 1010LT kan man bara ställa inputen i fyra olika lägen (eller 4x3 olika lägen om man ska vara exakt). Du har ingen ratt att justera eller så. Det är en av ljudkortets nackdelar. Man vill ju ha så hög insignal som möjligt utan att det slår över (distar), men du kan bara ställa in det på ett ungefär alltså.

Om du bara behöver 2 kanaler behöver du inget mixerbord, det är isåfall för att ställa in gainen som sagt.

Det är 2 inbyggda preamps i ljudkortet, de är inga höjdare men duger. Så allt du behöver är isåfall detta ljudkort och en hyfsad mick.

Och tips på mick överlåter jag till nån annan. Du får kika runt lite på forumet 😳 Du har ju sökfunktion så du hittar gamla trådar om sånt också.

Redigerat av creel
Postat (redigerat)

Ok, nu börjar jag fatta lite 😄 Men som du säger verkar just den begränsade möjligheten att justera input-signalens styrka som en ganska stor nackdel. Iom att det handlar om pratad röstinspelning som inte är lika skränigt högt som sång så borde det väl vara önskvärt med så hög input som möjligt..?

Jag kanske skulle satsa på ett externt kort istället, ex. ESI U46 XL (finns på jam.se för runt 1400 kr)? Skulle det ge lika bra ljudinspelning utan extra utrustning (förutom mic)? Prisvärt?

Vad gäller micen så är det en gammal rackare, men den ska vara ok. Hittar dock knappt inget på internet om den - verkar ha utgått för länge sedan. Här är iaf en bild (om det nu säger något 😳): http://huntsville.craigslist.org/msg/1036772136.html

Redigerat av Danneman101
creel (oregistrerad)
Postat

Det går att få tillräckligt hög insignal om du ska bara prata också, fast jag kan inte lova dig nåt, alla mickar är ju olika osv.

Jag vet verkligen noll om det där externa kortet. Kan inte hjälpa dig mer.

Postat

Du har hjälpt tillräckligt - tackar så mycket 😄

Jo, föresten, tänkte vara open och fråga en annan sak när jag har dig greppad i skjortärmen 😳 Man får ju Cubase LE med dessa kort. Jag undrar om det programmet tillåter en att spela in ljud med manlig stämma (tja, jag inbillar mig det iaf) och på nåt sätt transformera det till andra röster, ex. en kvinnoröst utan att det låter som smurfarna.

Det är nämligen så att jag har lite problem att få ihop folk till min inspelning som kan spanska (vilket är det språk jag ska spela in på), så finns det någon slags röst-morpher så kan jag ju rulla solo 😄

Postat

Som folk har sagt tidigare räcker ditt ljudkort mer än väl.

Då det gäller smurfröster räcker förmodligen Cubase också. Annars så handlar det om vilket program som helst.

Ett program som höjer tonen utan att förändra tiden.

Även om jag inte är cubase så kan dom flesta göra det.

Annars är det pluggar som Melodyne eller Autotune (säkert många fler) som gäller.

Postat
Ok, så det handlar om att höja tonen UTAN att förändra tiden? Smurfrösteffekten kommer alltså av att man bara trycker ihop tiden då?

Ja - men inte bara, utan det handlar om formanter också.

Melodyne fixar sådant på bästa möjliga sätt - men vid större förändringar så funkar inte ens Melodyne riktigt bra, så det beror på hur det låter från början och vilket resultat man är ute efter. Sjunger man som Barry White (djup bas) så är det lite för stora förändringar som krävs för att få det att låta som Marilyn Monroe (sopran), typ... 😄 Är det däremot Andrea Bocelli (tenor) som ska låta mer som Cher (alt), så är det mindre skillnad och därmed större chans att resultatet inte blir total katastrof.

Postat

Hehe, jo, Barry hade nog svårt att komma upp i Chers toner 😄

Jag får väl använda så ljus ton som möjligt från början när jag gör kvinnorösterna, så fixar kanske Melodyne biffen?

Föresten, är Melodyne en del av cubase, eller ett fristående program?

Postat
Hehe, jo, Barry hade nog svårt att komma upp i Chers toner :rolleyes:

Jag får väl använda så ljus ton som möjligt från början när jag gör kvinnorösterna, så fixar kanske Melodyne biffen?

Föresten, är Melodyne en del av cubase, eller ett fristående program?

Celemony Melodyne är ett program man köper separat. Det föjler med en liknande editor i Cubase 5 (men inte i tidigare versioner), men inte alls lika omfattande...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.