Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, som sagt, var är lämpligast att ha sin audio? I bärbara datorer blir det ju ofte en egen partition på C-disken, vilket inte är helt lyckat vad jag förstått. Alternativet är ju då en extern hårddisk. USB eller firewire? Detta har det väl tjatats om tillräckligt kanske, men vad är säkrast om man jämför firewire med intern hårddisk på stationär dator? Jag måste skaffa mig mer utrymme för audio och funderar på en RAID-konfigurerad Firewire hårdisk. Lått att arbete med både från den stationära och bärbara datorn. För så som jag förstår det arbetar RAID med att dubbla hårdiskar som speglar varandra. Om detta är för att det ska bli säkert eller för att öka hastigheten låter jag vara osagt. Någon som vet?

Annons
Postat (redigerat)

Här hittar du bra info om RAID - http://sv.wikipedia.org/wiki/RAID

Vidare kan jag rekommendera extern disk för audio, och eftersom man vill ha en dedikerad audio-hårddisk för bästa prestanda tycker jag det faller sig naturligt att köra extern disk. Då är man lite mer portabel också. Firewire är i regel snabbare än USB2 och tar mindre CPU så även där faller sig valet rätt så naturligt tycker jag 😏.

Redigerat av dysfunctional

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.