Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En lite grej jag tänkte på häromdagen. Jag satt och sjöng i en glastillbringare och exprimenterade mig fram och hittade olika resonanstoner som då låter starkare än de andra frekvenserna. Så vitt jag har förståt har vi massa små hål i våra huvuden som sångare använder sig mycket av för att få fram olika ljud.

Om man tar en stämgaffel och sätter mot tinningen så hör man ganska tydligt ett klingande A. Men ljudet går väl genom skallen eftersom man kan sätta den mot tinningen och höra så bra. Är A då en resonanston som förstärks av våra håligheter i skallen och finns det då fler resonanstoner som vi hör starkare tex ifall vi kommer i kontakt med något vibrar i en viss frekvens?

Svamlar jag bara eller finns det något rätt i mina tankebanor?

Annons
Postat

Vi har nog lite resonansrum, men svalget och näshålan är ju definitivt 98% av det.

Jag skulle inte tro att A, oavsett oktav är någon specifik ton som ökar resonanerna i bihålorna eller så. Kanske finns det någon frekvens som skulle kunna öka aningen resonans i någon hålighet i skallen, men i så fall är nog den resonansen så väldigt liten att den inte är märkbar.

Är man däremot helt tom i skallen, då jävlar 😏

Koinurka (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är på grund av detta** det låter konstigt att höra sitt eget tal inspelat. När man pratar själv kommer mycket av ljudet man hör direkt via skallbenet till mellanörat och inte via luften och ytterörat som det gör för de andra som lyssnar. En liten kuriosa: signalsektionen på chalmers har ett hörapparat i teststadiet, som man fäster direkt i skallen, med hjälp av vilken döva kan återfå hörseln. Funkar med samma princip (överför ljudvågorna till vibrationer i skallen), dock bara för hörskadade som har sitt inneröra oskatt. Skitballt 😏

**edit: Alltså när man sätter stämgaffeln mot tinningen, överförs vibrationerna från stämgaffeln direkt in i benet, och därifrån vidare till mellanörat. Detta beror inte på att det är just A, men man kan ju tänka sig att vissa frekvenser skulle få resonanshjälp från olika ihåligheter (eller områden med lägre densitet) i skallen, vilket isåfall skulle variera från person till person.

Redigerat av Koinurka
Postat
Det är på grund av detta** det låter konstigt att höra sitt eget tal inspelat. När man pratar själv kommer mycket av ljudet man hör direkt via skallbenet till mellanörat och inte via luften och ytterörat som det gör för de andra som lyssnar. En liten kuriosa: signalsektionen på chalmers har ett hörapparat i teststadiet, som man fäster direkt i skallen, med hjälp av vilken döva kan återfå hörseln. Funkar med samma princip (överför ljudvågorna till vibrationer i skallen), dock bara för hörskadade som har sitt inneröra oskatt. Skitballt 😏

**edit: Alltså när man sätter stämgaffeln mot tinningen, överförs vibrationerna från stämgaffeln direkt in i benet, och därifrån vidare till mellanörat. Detta beror inte på att det är just A, men man kan ju tänka sig att vissa frekvenser skulle få resonanshjälp från olika ihåligheter (eller områden med lägre densitet) i skallen, vilket isåfall skulle variera från person till person.

Tänkte till när du bröt ner det med skallbenseffekt...borde man inte då kunna på något sätt fånga skallbenssignalen och blanda det med en mikrofonsignal för att få sin röst som man hör den?

Postat

Bra då börjar saker och ting klarna upp. Ruggit intressant detta när man fördjupar sig lite grann. Det där med hörselapparaten låter riktigt coolt! Ingen människa förtjänar att leva utan hörsel så man kan lyssna på musik, eller det skulle väll vara Per gessle i så fall. Han kör ju ändå bara samma 4 ackord och sjunger som en hes fotbollssupporter:P

Postat
Tänkte till när du bröt ner det med skallbenseffekt...borde man inte då kunna på något sätt fånga skallbenssignalen och blanda det med en mikrofonsignal för att få sin röst som man hör den?

Bara att trycka in en kontaktmick rätt in i hörselgången, känns nog kalasgött! 😱

Koinurka (oregistrerad)
Postat
Bra då börjar saker och ting klarna upp. Ruggit intressant detta när man fördjupar sig lite grann. Det där med hörselapparaten låter riktigt coolt! Ingen människa förtjänar att leva utan hörsel så man kan lyssna på musik, eller det skulle väll vara Per gessle i så fall. Han kör ju ändå bara samma 4 ackord och sjunger som en hes fotbollssupporter:P

Jag har provat en sådan "vibrationsapparat" som man trycker mot tinningen, det är sjukt läskigt att höra kompisens röst komma inifrån sitt eget huvud 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.