Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Just nu spelar jag min Tiny Terror genom en 112a med celestion 30 V i. Då jag planerar att börja använda TT'n på rep så har jag funderat lite över om jag behöver något kraftigare än en 1x12a (vilket jag självklart kommer testa). Hur som helst tänkte jag passa på att fråga hur stor ljudvolymskillnad det egentligen är mellan säg en 112a, 212a och en 412a med likvärdiga element i. Har bla. fått höra att volymskillnaden mellan en 1x12a och en 2x12a är betydligt större än mellan en 2x12a och en 4x12a. Någon som kan hjälpa mig lite?

Annons
Postat

Max db blir ju inte dubbel bara för att du har dubbel "kraft".

Men det är riktigt fint med minst 2*12, gärna 4*12 så man kan flytta mycket luft och få ett ordentligt tryck i ljudet, inte bara hög volym.

Har tidigare spelat med 2*10 och det har funkat hur bar som helst kan jag lova. Det blir ju även lite skillnad på ljudet. Men ljust känslan i trycket som blir tycker jag är viktig. Blir mycket roligare att spela, alla har hörselskydd och öser. (om det inte är jazz eller liknande då)

Postat (redigerat)

som någon på forumet påpekade tidigare. Köper du en vinklad fyrtolva (där de två översta elementen är vinklade uppåt) så spelar den inte lika högt som en rak fyrtolva, eftersom dom övre just är vinklade så spelar de fyra elementen inte riktigt lika bra ihop. Dock är ju spridningen lite bättre... =)...

Jag själv kör bara på combo's, och i studion tycker jag det är allt man behöver, men de e klart, känslan av en fet fyrtolva som får byxbenen att fladdra är aldrig fel =)

Redigerat av Limpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.