Jump to content
Annons

Subtil distorsion i Cubase 4 som verkar uppstå i bussar


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag har ett märkligt problem i cubase 4.

jag hörde ngt märkligt missljud när jag hade spelat in stålsträngad akustisk gitarr...det är svårt att beskriva missljudet men det ligger väldigt nära oönskade ljud som kan uppstå akustiskt från gitarren i stil med band som ligger och skårrar och dyl. jag trodde först att det verkligen härrörde från gitarren men det har jag lyckats utesluta (speciellt genom att få ett liknande ljud på sång)...har även uteslutit, mik, kabel och mikpreamp.

om jag lyssnar på gitarren i sololäge i cubase utan några effekter eller eq och spåret är kopplat direkt till stereobussen så finns ljudet där....om jag däremot tar högtalarverktyget som man med ett musklick kan hålla ner på en fil för sololyssning så finns inte ljudet där.

jag testade att exportera gitarrspåret för att se om missljudet följer med vid nedmixning och det gör det lyckligtvis inte MEN det konstiga är att efter att ha mixat ner så försvinner missljudet från cubase!! det är alltså inte ett konstant problem och missljudet finns definitivt inte inspelat i själva ljudfilen utan uppstår bara vid uppspelning i cubase.

det är dessutom så subtilt att jag ibland har trott att jag inbillar mig men på vissa toner blir det dock tillräckligt tydligt för att jag ska vara säker på att det inte är inbillning. trots att det är så subtilit i sololyssning så förstärks problemet sen när jag sätter på kompressorer och eq (som ligger på en gruppkanal före stereobussen) och det stör mig väldigt i mix.

har någon upplevt något liknande?

vad skiljer uppspelningen med högtalarverktyget jämfört med att lyssna via stereobussen?

kan det vara ngn plugg som orsakar detta trots att inte just gitarren passerar denna plugg?

jag skulle helst vilja lägga ut ljudexempel på hur det låter men jag lyckas inte fånga ljudet från cubase...har provat med ett "record what you hear"-program (www.ezaudiorecorder.com) men får det inte att funka. jag kör emu1820m som ljudkort och vet inte hur jag ska ställa in patchmixern för att det ska funka. jag kan ju inte spela in i cubase eftersom jag måste hålla ner högtalarverktyget i ena läget iaf...en fickinspelare vid högtalaren vore det lättaste men det har jag ingen 🙂

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är inte så att du är precis på gränsen till att få dropouts? Skruva upp latency ett steg och se om det finns kvar.Det är inte så att du har lyckats

överstyra control-room-mixern i det ena fallet men inte det andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte det....även om detta projekt börjar bli rätt stort så ligger cpu belastningen (vst-performance) på c:a 30%. latencyn ligger redan rätt högt på 8ms... det konstiga är att så fort ett projekt har börjat växa lite så kan jag inte ändra latencyn med cubase igång...får bara "cubase svarar inte" och jag får starta om om datorn.

jag kunde dock ändra drivrutin till "asio full duplex driver" som då går på en betydligt högre latency men problemet kvarstod.

tror inte heller att det överstyr...den hörbara volymen i dom 2 olika lyssningarna upplever jag som precis lika stark.

själva missludet är inte heller av karaktären när det knastrar och sprakar för att datorn är för belastad. det här ljudet sitter snarare klistrat tillsammans med gitarren och är mer ett frasande än ett sprakande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
jag tror inte det....även om detta projekt börjar bli rätt stort så ligger cpu belastningen (vst-performance) på c:a 30%. latencyn ligger redan rätt högt på 8ms... det konstiga är att så fort ett projekt har börjat växa lite så kan jag inte ändra latencyn med cubase igång...får bara "cubase svarar inte" och jag får starta om om datorn.

jag kunde dock ändra drivrutin till "asio full duplex driver" som då går på en betydligt högre latency men problemet kvarstod.

tror inte heller att det överstyr...den hörbara volymen i dom 2 olika lyssningarna upplever jag som precis lika stark.

själva missludet är inte heller av karaktären när det knastrar och sprakar för att datorn är för belastad. det här ljudet sitter snarare klistrat tillsammans med gitarren och är mer ett frasande än ett sprakande 🙂

Vad har du för ljudkort. Att du inte kan ändra latency tyder på att något där är galet. Och det är en test som är gjord på någon minut så

det är nog värt besväret att gå från tro till kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack PME

Jag har ett EMU1820m som kanske inte är mest berömt för pålitliga drivrutiner 🙂

MEN

jag tänkte att jag kanske får gå igenom helvetet att en och en stänga av pluggar i projektet....notera att när missljudet uppstår så spelas gitarren upp "ren" direkt från spåret till stereobussen i sololäge utan att passera några pluggar...

jag tänkte att det kanske är mest lönt att börja med att stänga av gratispluggarna som kanske inte är lika bra kodade som kommersiella...

började med att stänga av en plugg som heter "shakermaker" (som jag för övrigt är väldigt glad i http://www.mcrow.net/shakermaker.htm) och vips så var ljudet borta !!

när jag satte på den igen så var det tillbaks...

jag vågar inte hundraprocentigt ropa hej men jag hoppas verkligen jag har hittat felkällan...

sist jag hade ett liknande problem så var det med ett argt men litet surrande i ett distat gitarrljud som var väldigt svårt att avgöra om det härrörde från själva gitarrljudet eller inte men det visade sig att det fanns ett missljud som försvann med en uppdatering av drivrutinerna av grafikkortet och ett annat som kom från noisegaten i guitar rig....jag fick bort det men ibland är det SÅ svårt att veta vad som är vad i ljuden som inte ska va där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
nej....ljudet som distar ligger på ett annat spår....troligen distar alla ljud med det hörs tydligast på höga monofona toner på akustisk gitarr...det hela påminner på ngt sätt om analogt läckage mellan kanaler men det kan väl knappast vara fallet

Då har jag svårt att tro att du kan lasta plugen direkt för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela in ALLT ljud som paserar i patchmixen lägg en send effect i main inserts. Högerklicka på någon av insertrutorna och välj "Insert Send (Output to ASIO/Wave....).

Du får nu upp en ruta med texte "Host ASIO In 11/12" eller andra nummer beroende på vad som är ledigt.

Denna port går att hitta i Cubase på samma sätt som fysiska in och ut portar. Sedan är det bara att starta ett spår med denna port och spela in 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...