Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallu!

Jag har bestämt mig för ett nytt ljudkort nu och det blev ett som jag inte alls har pratat om förut... men... det medföljer inte en endaste mjukvara, alltså inget program.

Tidigare har det alltid följt med program för mångkanalig musik. När jag köpte mitt Turtle Beach Pinnacle Digital ISA-kort så medföljde Digital Orchestrator Plus och när jag köpte mitt E-mu 1616 pcmcia så fick jag med 9 program, bl.a Cubase LE, Sonar Cakewalk LE och Ableton Live! Lite.

Mest van är jag nog vid Cubase LE.

Men nu undrar jag: vilket program ska jag satsa på om jag ska köpa ett löst s.a.s. Det behöver egentligen inte vara mer avancerat än Cubase LE, det ska klara att få in 30 audiospår och eventuella några midi. Läste nånstans att Cubase LE och Cubase SE i princip var samma sak, men det kan väl inte stämma riktigt väl?! Trodde SE-versionen var klart mer avancerad.

Det finns ju en Cubase Essentials för 1700 kr. Hur står den sig i jämförelse med en Cubase SE?

MagiX Music för en tusing - vad är det?

Som ni förstår, jag behöver knappast något över 1900 kr.

Tillägg: Har redan den bundlade E-mu Production Tools cd - med bl.a. Cubase LE, Ableton Live! Lite, Sonar Cakewalk LE, Wavelab Lite etc., men fick veta idag att vissa av programmen enbart fungerar om den hittar en E-mu programvara. Snopet!

😏

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Köp ingenting, testa först Reaper i 30 dagar. Är du inte nöjd med det efter testperioden så kan du köpa nåt annat. Det kostar ju inget att testa, demoversionen har inga begränsningar jämfört med den betalda versionen. Är du nöjd med det så kostar det bara 50 USD och det är minst lika bra som Cubase LE.

http://www.reaper.fm

Postat

Reaper för $50 gäller ENDAST om man vill ha den icke-kommersiella varianten! Observera detta! Om man vill ha den vanliga, kommersiella varianten och tänker producera musik som ska säljas så duger bara den Reaperversion som betingar priset $225.

😏

Postat
MagiX Music för en tusing - vad är det?

Magix Music är underskattat, men att lägga en knapp tusing på det är onödigt då storasyster Samplitude (ver 9 tror jag) medföljde Studio för ca ett år sedan. Så köpte du tidningen/var prenumerant då så har du det redan... 😉

Postat
Reaper för $50 gäller ENDAST om man vill ha den icke-kommersiella varianten! Observera detta! Om man vill ha den vanliga, kommersiella varianten och tänker producera musik som ska säljas så duger bara den Reaperversion som betingar priset $225.

😉

Du kan i vilket fall som helst testa helt gratis i en månad. Om du sen gillar det, är de dryga 2000:- som en kommersiell variant kostar otroligt prisvärt för vad man får.

Postat (redigerat)

cubase se är väl en gammal version nu heter det Cubase Essential 4, Cubase Studio 4, Cubase 4

http://www.steinberg.net/de/products/music...redetails0.html

sen finns ju även Sequel 2 för nybörjaren

kolla även om du inte kan uppgradera det LE du har från emu

tracktion är också ett bra program: det finns en demo!

om du inte redan köpt ljudkort ska du kanske fundera lite till!

för de som inte redan har ett program är ju ofta protools det bästa köpet

Redigerat av spass
Postat

😉

driver du ett produktionsbolag?

Postat (redigerat)
Tillägg: Har redan den bundlade E-mu Production Tools cd - med bl.a. Cubase LE, Ableton Live! Lite, Sonar Cakewalk LE, Wavelab Lite etc., men fick veta idag att vissa av programmen enbart fungerar om den hittar en E-mu programvara. Snopet!

Kolla med Steinberg eller där du handlade om det inte finns nån form av Upgrade rabatt ifall det nu inte funkar med ditt ljudkort.

Dom brukar ha det för en rimligt penning , och sedan funkar det precis som vilket Cubase LE eller vad det är man uppgraderar till , m.a.o med nästan alla ljudkort.

?? Varför skulle det vara det ?

Redigerat av Piccazzo
Postat
?? Varför skulle det vara det ?

bästa var kanske fel ordval då bra är subjektivt

men en mbox 2 är ju mest prisvärt i förhållande till andra liknande system

jämför med att köpa en emu0404usb+cubase studio4

Postat (redigerat)

Om ingen misstycker vill jag gärna utveckla lite:

Det är ingen som helst skillnad på versionerna — icke-kommersiell vs kommersiell. Det är exakt samma produkt. Men det är lite upp till dig själv och din moral/ditt samvete att avgöra om du behöver den (icke-)kommersiella versionen.

Någon tydlig gräns finns inte för licenstyperna. Däremot resonerar utvecklarna, Cockos, som så att även om ditt syfte är att tjäna pengar på dina produktioner, så är det först när pengarna ramlar in som du kanske borde skaffa en kommersiell licens, inte nödvändigtvis innan.

Edit: Givetvis görs avdrag på priset för den kommersiella licensen vid eventuell uppgradering, motsvarande det belopp man betalat för den icke-kommersiella licensen.

Redigerat av Valle
Postat
bästa var kanske fel ordval då bra är subjektivt

men en mbox 2 är ju mest prisvärt i förhållande till andra liknande system

jämför med att köpa en emu0404usb+cubase studio4

Väljer du något annat än Pro Tools LE så får du själv välja vilket ljudkort du vill jobba med och ifall du vill nöja dig med det inspelningsprogram som följer med kortet eller vill investera i ett större program, typ Cubase eller Logic.

Pro Tools 8 LE/M-powered hanterar i nuläget upp till 48 spår. Lika många som Cubase LE men färre än Cubase Essential. Dessutom krävs den betydligt dyrare Digi 002/003 för att hantera fler än två samtidiga analoga signaler och samplingsfrekvenser över 48 kHz. Cubase LE kan spela in upp till 8 samtidiga spår och hanterar samplingsfrekvenser upp till 96 kHz.

Pro Tools 8 LE/M-powered kan inte kompensera latency full ut. Cubase LE klarar inte heller av det. Däremot Cubase Essential.

Postat

Mycket tack för svaren!

Valle: Moral och samvete. Det räcker gott! Behöver inte sägas så mycket mer...

Demonproducenten: Det är lite samma sak som detta med MS Office, kommersiell eller icke-kommersiell version. Pengar in eller ej, det är frågan.

Joachime: Och Cubase Essentials kan spela in hur många samtidiga audiospår? Lutar åt det... ändå, även om...

jag kan köra vidare med Cubase LE ett tag till tydligen, tills jag säljer production tools cd-n, om jag gör det...

Fick ett erbjudande nu om att sälja e-MU 1616 utan prod tools-cd-n. Vet inte, vill testa om ett nytt ljudkort funkar först.

🙂

//:debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.