Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min sextett ska spela på ett uteställe några gånger under våren. De ska ha en lounge mellan 20-22 innan dansgolven öppnas och där vill de ha lite livemusik.

Vi kommer spela två set a la 50-60 min under kvällen. Det första innehållande blues och jazzstandards följandes av ett set med populärmusik.

Speltid: 2 h

Rese/riggtid: 2h

Sammanlagd övningstid inför: 6 h

Blir kanske lite svårt att räkna med övningstiden men jag tycker 500 kr/person låter rimligt.. 3000 kr tycker jag är billigt för 2 timmars livemusik.

Annons
Postat
Min sextett ska spela på ett uteställe några gånger under våren. De ska ha en lounge mellan 20-22 innan dansgolven öppnas och där vill de ha lite livemusik.

Vi kommer spela två set a la 50-60 min under kvällen. Det första innehållande blues och jazzstandards följandes av ett set med populärmusik.

Speltid: 2 h

Rese/riggtid: 2h

Sammanlagd övningstid inför: 6 h

Blir kanske lite svårt att räkna med övningstiden men jag tycker 500 kr/person låter rimligt.. 3000 kr tycker jag är billigt för 2 timmars livemusik.

Verkligen! Du kan nog inte köra med argumentet "reptid" inför arrangören. Dock borde Ni allt kunna få ut betydligt mer. Nu vet jag inget om storleken på stället men det låter som om Ni säljer Er lite väl billigt. En bra taktik kan vara att fråga arrangören vad han/ hon hade tänkt sig att betala. Inte sällan blir man positivt överraskad. Tänk igenom innan så att Ni blixtsnabbt kan lägga på minst 25% i Ert motbud. Kan vara läbbigt att förhandla med arrangörer - de är vana vid att förhandla. Träning ger dock erfarenhet!

Postat (redigerat)

Då jag spelar på uteställen i sthlm med mitt band som består av 6 personer så brukar vi få ut runt 1200:- per skalle och gig.

Då spelar vi 2*45 minuter ungefär och utan att ha med oss eget PA.

EDIT: måste tilläggas att det såklart är vit betalning vi pratar om

Redigerat av lavrell
Postat

Min första tanke var 1000 kr/pers men jag har hört av en kompis som jobbar där att de inte skulle gå med på det..

Vi ska ha förhandling imorgon med chefen för stället.

Det är både fredag och lördagkväll vi ska köra. Och samma upplägg ska vi igen göra 3 gånger till. Det blir totalt 6 gig. Blir det inte svårt att kräma ut mer än 20 000 eller ska jag köra på?

Postat
Min första tanke var 1000 kr/pers men jag har hört av en kompis som jobbar där att de inte skulle gå med på det..

Vi ska ha förhandling imorgon med chefen för stället.

Det är både fredag och lördagkväll vi ska köra. Och samma upplägg ska vi igen göra 3 gånger till. Det blir totalt 6 gig. Blir det inte svårt att kräma ut mer än 20 000 eller ska jag köra på?

Det värsta som kan hända är ni får ett nej.

Dock så måste fler band stå på sig i gage-frågan. Alldeles för många som säljer ut sig för att dom vill ha giget. Jag har lärt mig att man tjänar in de pengarna tillslut ändå på nåt sätt då man deklarerar att man är ett seriöst band.

När Arrangören väl har anlitat ett skitband för inga pengar så märker han oftast att det hade varit värt att anlita er för då hade han fått kvalitet.

Men som sagt alla resonerar olika och arrangörer kommer i alla möjliga olika former och desformeringar.

Postat (redigerat)

Oftast är ju "rätt lön" den lön som etablissemangs-killen tycker är rätt lön. Det finns dom som gör lite laborerande och snokar upp vad uppdragsgivaren tycker är rätt lön för en sån situation, och sen frågar dom efter typ 500 kr mer för prutmån (så uppdragsgivaren blir ännu mer förtjust).

Nåt som i princip alla dans- och coverband är med om dagligen, är att ett kontrakterat arvode inte betalas ut, utan bara 50-70% av det. Klagar dom, eller hänvisar till konraktet så är dom inte välkomna tillbaka. Och i Los Angeles är ju trenden tvärtom, där är det "pay to play" som gäller. Ska man spela offentligt, som artist eller band, så får man betala dyrt för det.

Tyvärr har etblissemangs-människorna, krogarna, lite av ett för starkt övertag. Krog-branschen är ju dessutom kartellernas bransch, så om en uppdragsgivare tycker man gör ett sketet jobb, så sprider sig det alldeles för fort, och då blir man utan jobb. Det är inte rätt, men det är lite så det är.

Inte för att det ska vara någon riktlinje, men det kan vara nåt att hålla i huvet. Rätt pris är alltför ofta en traditionell uppfattning, "såhär gör ju alla", istället för rimlig ersättning.

Men nog med olyckskorpande nu ... lycka till på spelningen 🙂

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.