Jump to content
Annons

Val av Marshalltopp (?)

Recommended Posts

willman (oregistrerad)
Postat
Det finns åtminstone två typer av JCM900. Har bara testat den ena och den låter långt ifrån det ideal du verkar eftersträva.

Den var ganska vass och disten kändes ihålig.

okej, tack för svaret!!

Ihåligt är ju inte exakt vad ja e ute efter:)

hur e jcm800? eller är det jpm man ska satsa på tro?

Annons
willman (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det finns åtminstone två typer av JCM900. Har bara testat den ena och den låter långt ifrån det ideal du verkar eftersträva.

Den var ganska vass och disten kändes ihålig.

Det verkar inte riktigt va ja e ute efter:)

http://www.youtube.com/watch?v=NgbosBKYR-Q...feature=related

'

http://www.youtube.com/watch?v=NgbosBKYR-Q

Snarare så 🙂 tror jag(?)

då skiter ja i jcm´en:)

Redigerat av willman
Postat
låter bra guitar nilsson 🙂

vad tror du om val av topp då? vilka för och nackdelar har de äldre topparna? typ jmp.

Och för å nackdelar med de nyare, jvm etc.

Mvh D

Hm... Jag kontverterade från Gibson och Marshall till Fender/Fender för många år sen. Men jag tycker alltid Marshall är bättre på sin grej än tex Mesa Boogie. Jag skulle ju letat en gammal 50 wattare. Och kanske lämnat in den på service direkt. Det får man räkna med att göra, speciellt Marshall blir heta så lödningar osv kan spricka, sånt hittar en tekniker direkt, sen är den som ny igen. Men skillnad på jcm osv fattar inte jag. Testa en Fender Hot Rod Deluxe så kanske du ger fan i Marshall. De är svårt vanebildande.

Postat
Hm... Jag kontverterade från Gibson och Marshall till Fender/Fender för många år sen. Men jag tycker alltid Marshall är bättre på sin grej än tex Mesa Boogie. Jag skulle ju letat en gammal 50 wattare. Och kanske lämnat in den på service direkt. Det får man räkna med att göra, speciellt Marshall blir heta så lödningar osv kan spricka, sånt hittar en tekniker direkt, sen är den som ny igen. Men skillnad på jcm osv fattar inte jag. Testa en Fender Hot Rod Deluxe så kanske du ger fan i Marshall. De är svårt vanebildande.

Fast är man ute efter AC/DC / Mötley-sound är ju Fender definitivt INTE rätt väg att gå. Har bara skummat igenom tråden så detta kanske redan är sagt men: vad det gäller Marshall så funkar nog de flesta rör-modeller bra för dig, förutom JCM900 som väl egentligen var en parentes i Marshall-historien. Det trevliga med att lira i en bra Marshall är att dom alltid sitter bra i en helhetsljudbild, till skillnad från många dyra "boutique"-förstärkare som låter svin-fett när man står och lirar själv men som inte riktigt når fram när man står tillsammans med trummis-basist-annan gitarrist..

willman (oregistrerad)
Postat
Fast är man ute efter AC/DC / Mötley-sound är ju Fender definitivt INTE rätt väg att gå. Har bara skummat igenom tråden så detta kanske redan är sagt men: vad det gäller Marshall så funkar nog de flesta rör-modeller bra för dig, förutom JCM900 som väl egentligen var en parentes i Marshall-historien. Det trevliga med att lira i en bra Marshall är att dom alltid sitter bra i en helhetsljudbild, till skillnad från många dyra "boutique"-förstärkare som låter svin-fett när man står och lirar själv men som inte riktigt når fram när man står tillsammans med trummis-basist-annan gitarrist..

åssså är dom jävligt snygga 🙂

tack för alla svar boys

Postat

Ingen som nämnt en JMP-1. Har en själv och gillar den skarpt. Flexibel som fan om man har ett midibord till. Det jobbiga är väl att man måste bygga ut det med externa reverb osv men det finns lösningar för det oxå. En moddad JMP-1 med ett äldre mesa eller marshallrörsteg och det rockar på riktigt gött.

Postat
Ingen som nämnt en JMP-1. Har en själv och gillar den skarpt. Flexibel som fan om man har ett midibord till. Det jobbiga är väl att man måste bygga ut det med externa reverb osv men det finns lösningar för det oxå. En moddad JMP-1 med ett äldre mesa eller marshallrörsteg och det rockar på riktigt gött.

Jodå, vi har pratat om den. Har en själv med midipedalbord och tc electronic G-major som effektenhet. Jag kan kanske tycka att jag skulle vilja ha ett lite modernare distljud. Tycker den låter lite för mycket 70- resp 80-tal beroende på vilken av de två distkaraktärerna man väljer. Min är inte moddad dock. Kan det leda till ett modernare distsound?

willman (oregistrerad)
Postat

vad är det stora "felet" med JCM900 då?

Postat

Jag undrar om du kommer så mycket längre med andras åsikter. Gå ut och pröva lite toppar och lådor så kommer du snart bli mycket klokare än den samlade tyckar-skaran i den här tråden. 😛

willman (oregistrerad)
Postat
Jag undrar om du kommer så mycket längre med andras åsikter. Gå ut och pröva lite toppar och lådor så kommer du snart bli mycket klokare än den samlade tyckar-skaran i den här tråden. 😛

du har nog rätt där:)

avsluar denna tråden, med ett gott tycke om de gamla plexi-topparna

//rock til´you drop

Postat
Jodå, vi har pratat om den. Har en själv med midipedalbord och tc electronic G-major som effektenhet. Jag kan kanske tycka att jag skulle vilja ha ett lite modernare distljud. Tycker den låter lite för mycket 70- resp 80-tal beroende på vilken av de två distkaraktärerna man väljer. Min är inte moddad dock. Kan det leda till ett modernare distsound?

Modernare vette tusan men det blir en äkta rördist istället för dioddisten som det är omoddad. Lite trist att det sitter rör i den som inte får jobba fullt ut för det är en finfin preamp tycker jag. Själv är jag toknöjd med ljudet den genererar och håller med dig att det är väldans mkt 80 tals karaktär i ljudet. Det trevliga med rackprylar är ju att man kan kombinera och bygga hur man vill utan att behöva köpa en helt ny stärkare. Finns en hel del fina preamps som nödvändigtvis inte behöver kosta skjortan. Sitter förtillfället o drägglar över en Mesa studio alternativt quad preamp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.