Jump to content
Annons

Val av Marshalltopp (?)

Recommended Posts

willman (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ska köpa två marshallådor, (1960A, 1960B heter dom tror jag.

Vad behövs för nån topp, till skön rivig rock. (ni vet va ja menar)

Räcker det med 50w eller bör ja har 100w?

Med vänliga hälsn.

D

Annons
Postat

Som påse tar sten tar en 50w en 100w. Du kan få ett grymt driv genom att plåga en 50w jmf med en 100w-topp. Jag gjorde själv misstaget för några år sedan; en polare hade en 50w Marshall och dte var ett löjligt gött ljud i den. Så jag var ju tvungen att köpa en också och 100w måste ju vara dubbelt så bra, right? Wrong.

Postat

Tips: Köp två raka lådor. De vinklade har sämre tryck. Det har jag och polaren testat på både Marshall och andra fyrtolvlådor. Skillnaden är större än man tror.

Och 50 watt är bättre, då kan slutstegets rör få jobba lite lagom också.

Postat

JMP is the shit! (Gärna 50 W) Saknar dock mastervolym i original så vill du spela rock på något annat än full volym ska du kolla efter ett moddat ex.

JCM800 funkar också.

willman (oregistrerad)
Postat

okej, tänkte på jcm800´an. Det är bara en kanal på den eller? Kan ju vara skönt med nån med flera kanaler som går att byta med footswitch, eller är det sämre kvalité på dessa? har förstått att de äldre topparna är bättre än nyare?

willman (oregistrerad)
Postat
okej, tänkte på jcm800´an. Det är bara en kanal på den eller? Kan ju vara skönt med nån med flera kanaler som går att byta med footswitch, eller är det sämre kvalité på dessa? har förstått att de äldre topparna är bättre än nyare?
Postat
JMP is the shit! (Gärna 50 W) Saknar dock mastervolym i original så vill du spela rock på något annat än full volym ska du kolla efter ett moddat ex.

JCM800 funkar också.

Det jag ångrar mest i mitt liv är att jag sålde min JMP för 10 år sen....Det var fantastiskt ljud omoddad!

Du ska definitivt kolla en JMP moddad för att kunna "härda ut" i replokalen... 😱

Postat

Jag slår ett slag för Marshall Vintage Modern 2266. Enligt marshalls designer Steve Dawson är Vintage Modern marshalls egen version av en moddad plexi. Och jag håller med, 50 watt är bra mycket mer praktiskt än 100.

willman (oregistrerad)
Postat

vad tror ni om Marshall JVM 410 H ?

tror det är två kanaler på denna. Men iofs, vore det skönt att ha tre kanaler kanske? Typ en för rythm, en för refr. eller nåt, och en som man kan ställa upp lite för solo tex? tack för svar

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Har en i princip oanvänd/ny Marshall MG100HDFX.

Du kan ju höra av dig om du är intresserad så kan vi snacka om det.

Funderar nämligen på att köpa Vintage Amproom istället då jag inte spelat Live på mkt, mkt länge.

//Emil

willman (oregistrerad)
Postat
Har en i princip oanvänd/ny Marshall MG100HDFX.

Du kan ju höra av dig om du är intresserad så kan vi snacka om det.

Funderar nämligen på att köpa Vintage Amproom istället då jag inte spelat Live på mkt, mkt länge.

//Emil

okej ,men det är ingen rörtopp va?

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

det borde jag förstått att du ville ha 🙂

willman (oregistrerad)
Postat

fan va svårt detta är.

JMP topparna är ju underbart snygga, och fruktansvärt mycket rock´n roll 🙂 någon som vet om det finns reverb i dom?

Annars är ja lite sugen på JVM serien, typ jvm410H ?

Vad tycker ni folket?

HAr en kompis som ska sälja två lådor 1960A och B och en JCM 900 topp. Är den bra? han ska 13000 för kitet.... va tror ni...

fan

Postat

Satsa på 50 W eftersom de flesta Marshalls låter bäst när de får slita ganska hårt. Blir outhärdligt högt med 100 W. Hade en kompis som nödvändigtvis skulle ha 100 W. Han fick rigga sin stack BAKOM scenen i ett annat rum! Han tröttnade och bytte till 50 W. Han får dock fortfarande gliringar om sitt 100-wattande!

willman (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Satsa på 50 W eftersom de flesta Marshalls låter bäst när de får slita ganska hårt. Blir outhärdligt högt med 100 W. Hade en kompis som nödvändigtvis skulle ha 100 W. Han fick rigga sin stack BAKOM scenen i ett annat rum! Han tröttnade och bytte till 50 W. Han får dock fortfarande gliringar om sitt 100-wattande!

håller med dej där tror jag...

blir mer och mer intr. av 50w topp. räcker det så varför ska man ha mer? särskillt om ljudet blir sämre, när högtalarna får arbeta mindre.

Det räcker och blir över med 50w till två stycken 4x12 lådor?

kollar precis i på marshall TSL60, 60watts rörtopp, tre kanaler...

Kanske kanske

Redigerat av willman
Postat

Jag tror också på det här med 50 watt över 100 watt men det borde väl inte vara så jätte dramatisk skillnad? Jag trodde förr att 50 w innebar hälften av volymen gentemot 100 w så är det väl inte om jag förstått det rätt. 5 w är hälften av 50 w, eller gäller det bara klass A? Kompisen har två stärkare, dels en Matchless DC30 som går att växla mellan 30 och 15 watt, dels en Tiny terror som går att växla mellan 15 och 7 watt. Det blir skillnad men inte ens i närheten av att det skulle vara halva ljudvolymen. På motsvarande sätt borde väl ett byte från 100 till 50 watt innebära en ganska liten skillnad. Varför skall förövrigt alla förstärkare vara så förbaskat volymstarka? Den enda gången man har användning av det är när man repar med en hårt slående trummis. Både live och i studio mickar man ju stärkaren så då kan man lika gärna spela på en liten 5 wattare.

Jag har en gammal Vox AC 50 som jag aldrig kan kräma på eftersom ljudet blir helt outhärdligt högt. Tråkigt!

Jag köpte en liten Harley Benton 5 watt klass A rörförstärkare och den spelar också för högt för det syfte jag tänkte ha den till (krana på hemma i lägenheten).

När jag ändå är igång och klagar så vill jag klaga på att trummorna skall låta så förbaskat högt också. Det kanske behövde förr i tiden innan PA systemen växt sig stora, men idag måste det väl vara helt onödigt eftersom man ändå mickar upp dem.

Jag får starta ett företag som tillverkar 1 watts klass A rörförstärkare och trummor/cymbaler som låter bra men tystare.

Eller är det bara jag som börjar bli gammal och gaggig? :rolleyes:

willman (oregistrerad)
Postat
Jag tror också på det här med 50 watt över 100 watt men det borde väl inte vara så jätte dramatisk skillnad? Jag trodde förr att 50 w innebar hälften av volymen gentemot 100 w så är det väl inte om jag förstått det rätt. 5 w är hälften av 50 w, eller gäller det bara klass A? Kompisen har två stärkare, dels en Matchless DC30 som går att växla mellan 30 och 15 watt, dels en Tiny terror som går att växla mellan 15 och 7 watt. Det blir skillnad men inte ens i närheten av att det skulle vara halva ljudvolymen. På motsvarande sätt borde väl ett byte från 100 till 50 watt innebära en ganska liten skillnad. Varför skall förövrigt alla förstärkare vara så förbaskat volymstarka? Den enda gången man har användning av det är när man repar med en hårt slående trummis. Både live och i studio mickar man ju stärkaren så då kan man lika gärna spela på en liten 5 wattare.

Jag har en gammal Vox AC 50 som jag aldrig kan kräma på eftersom ljudet blir helt outhärdligt högt. Tråkigt!

Jag köpte en liten Harley Benton 5 watt klass A rörförstärkare och den spelar också för högt för det syfte jag tänkte ha den till (krana på hemma i lägenheten).

När jag ändå är igång och klagar så vill jag klaga på att trummorna skall låta så förbaskat högt också. Det kanske behövde förr i tiden innan PA systemen växt sig stora, men idag måste det väl vara helt onödigt eftersom man ändå mickar upp dem.

Jag får starta ett företag som tillverkar 1 watts klass A rörförstärkare och trummor/cymbaler som låter bra men tystare.

Eller är det bara jag som börjar bli gammal och gaggig? 😉

nja, kan väl va svårt att sänka trummorna kanske i replokalen, har du nåt bra tips på 50wattare? vad menas med klass A ?

å du? är det du på bilden så kan jag tänka mej att du gnäller :rolleyes:😄

Postat

Eller är det bara jag som börjar bli gammal och gaggig? 😄

Jag menar absolut inte att 100 låter dubbelt så högt som 50, absolut inte. Men gamla Marshalls var kända för att vara rätt högljudda och många av modellerna lät bäst när de fick jobba ganska hårt, dvs med rejäl volym pådragen. Nu för tiden tycker jag att jag kan hitta gott om förstärkare som låter bra på lite lägre volymer. Sen håller jag med om att det kan vara skillnad på 50 w och 50 w med. Ibland undrar man ju om det är något fel på den ena stärkaren?

Postat (redigerat)

Hej, hej, bara en fråga. Varför ska du köpa 2 st 4x12:or? Jo, jag vet att det ser snyggt ut och det ska man inte underskatta. Men i replokalen är det ju inte så många som ser dig och live är det vääääldigt otympligt att släpa med sig 2 st lådor. Om du har pengar att bränna så skulle jag hellre köpa en Marshall-topp (eller combo med möjlighet att koppla in en extra högtalare. Många glömmer den möjligheten)+ 4x12:a och sen testa om Orange Tiny Terror funkar för dig. Om den funkar för dig så skulle jag hellre slänga pengar på den än på en extra låda. Då har du en backup-topp som är rå-lätt att ta med sig och som ger ett skitbra ljud.

Checka JCM 2000 DSL-serien. Annars borde väl JCM 900-toppen göra jobbet som du snackade om 😄 .

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
willman (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej, hej, bara en fråga. Varför ska du köpa 2 st 4x12:or? Jo, jag vet att det ser snyggt ut och det ska man inte underskatta. Men i replokalen är det ju inte så många som ser dig och live är det vääääldigt otympligt att släpa med sig 2 st lådor. Om du har pengar att bränna så skulle jag hellre köpa en Marshall-topp (eller combo med möjlighet att koppla in en extra högtalare. Många glömmer den möjligheten)+ 4x12:a och sen testa om Orange Tiny Terror funkar för dig. Om den funkar för dig så skulle jag hellre slänga pengar på den än på en extra låda. Då har du en backup-topp som är rå-lätt att ta med sig och som ger ett skitbra ljud.

Checka JCM 2000 DSL-serien. Annars borde väl JCM 900-toppen göra jobbet som du snackade om 😉 .

Färmsta anledningen är väl egentligen att ja får dom relativt billigt, två lådor till priset av en ny, som ja tänkt köpa från början.

Självklart är det av stor anledning att det helt enkelt är jäkligt manligt och rock´n roll. Och blir snyggt på scen såklart, även om man inte behöver överanvända den och förstöra ljudet, istället för att ta vara på det underbara ljud en marshallstärkare kan ge, så, gött ljud, och snyggt på scen 😄

Tack för dina tips förresten, känner du till nån skön marshall topp? såna där plexi är ju sjukt sköna, De äldre låter bäst, eller??

"edit" använder den även i replokalen då... blir det för mycket får ja väl helt enkelt köpa två toppar och ha den ena lådan hemma å den andra i repan 🙂

Redigerat av willman
Postat
Färmsta anledningen är väl egentligen att ja får dom relativt billigt, två lådor till priset av en ny, som ja tänkt köpa från början.

Självklart är det av stor anledning att det helt enkelt är jäkligt manligt och rock´n roll. Och blir snyggt på scen såklart, även om man inte behöver överanvända den och förstöra ljudet, istället för att ta vara på det underbara ljud en marshallstärkare kan ge, så, gött ljud, och snyggt på scen 😉

Tack för dina tips förresten, känner du till nån skön marshall topp? såna där plexi är ju sjukt sköna, De äldre låter bäst, eller??

"edit" använder den även i replokalen då... blir det för mycket får ja väl helt enkelt köpa två toppar och ha den ena lådan hemma å den andra i repan 😄

Jag har aldrig hört en liten Orange Tiny Terror, men go for Marshall är mitt råd. Som jag ser det finns det två "bäst" förstärkare, Fender och Marshall. Det finns mängder med kopior på Marshall, även såna som kostar mycket mer, men som Joachim skrev; Marshall is the shit. Är du ensam gitarrist är det väldigt gott att ha en låda på varje sida av scenen. Upp med dem på en case eller nåt ser det läckert ut med.

Visste ni att det var Jimi Hendrix som tog kontakt med en en radioreparatör i England och bad honom bygga nåt kraftigare än de gitarrförstärkare som redan fanns? Och det blev alltså Marshall.

willman (oregistrerad)
Postat

låter bra guitar nilsson 😛

vad tror du om val av topp då? vilka för och nackdelar har de äldre topparna? typ jmp.

Och för å nackdelar med de nyare, jvm etc.

Mvh D

Postat
vad tror du om val av topp då? vilka för och nackdelar har de äldre topparna? typ jmp.

Och för å nackdelar med de nyare, jvm etc.

Nackdelen med äldre toppar är att de behöver mer service. Det är inte bara rören som slits.

Nackdelen med nyare toppar är att de ofta är ruggigt dyra och sällan låter på samma sätt som de äldre.

För övrigt håller jag inte med Nilsson om att Marshall is the shit. Men vill man köra Marshall är JMP prisvärt och låter bra. De verkar även vara relativt enkla att modda mot plexi, eller vad man nu har för preferenser.

willman (oregistrerad)
Postat
Nackdelen med äldre toppar är att de behöver mer service. Det är inte bara rören som slits.

Nackdelen med nyare toppar är att de ofta är ruggigt dyra och sällan låter på samma sätt som de äldre.

För övrigt håller jag inte med Nilsson om att Marshall is the shit. Men vill man köra Marshall är JMP prisvärt och låter bra. De verkar även vara relativt enkla att modda mot plexi, eller vad man nu har för preferenser.

vet du nån av dom nyare topparna som kan jämföras med de äldre?

vad menas att modda till Plexi?

David

Postat (redigerat)
vad menas att modda till Plexi?

Marshalltoppar från sent 60/tidigt 70 har plexiglas-skiva bakom kontrollerna/pottarna på framsidan. JMP är serien efter de sk plexi-topparna. Likheterna i konstruktion gör det möjligt att modifiera JMP till att låta/fungera mer som en plexi.

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)
Marshalltoppar från sent 60/tidigt 70 har plexiglas-skiva bakom kontrollerna/pottarna på framsidan. JMP är serien efter de sk plexi-topparna. Likheterna i konstruktion gör det möjligt att modifiera JMP till att låta/fungera mer som en plexi.

Spännande och intressant, Joachime! Hade själva plexin någon inverkan på ljudet? JMP-1:an, kom inte den långt efter Plexi-serierna? Jag tycker själv att det går att få till ett bra plexi-ljud på min JMP, men visste inte om "släktskapet".

Redigerat av wonderboy
Postat
å du? är det du på bilden så kan jag tänka mej att du gnäller 😛😄

Njae... riktigt så gammal är jag inte. Gubben på bilden heter Immanuel och dog 1804. Han skrev bra böcker, men mest är han känd för att vara min avatar på studio forumet. Märkligt nog nämner de ingenting om det på wikipedia. Dåligt...

Postat
Jag har aldrig hört en liten Orange Tiny Terror, men go for Marshall är mitt råd. Som jag ser det finns det två "bäst" förstärkare, Fender och Marshall.

Jag ska inte säga mot att Marshall is the shit, jag kör själv på Marshall. Men i förra veckan så gjorde vi 3 gig med UK Subs där vi stod för backline. På första konserten tog jag med både en Marshall JCM 2000 DSL och Tiny Terror (som backup). Jag och Nicky (Subs gitarrist) prövade bägge två och det slutade med att vi använde Tiny Terrorn. På de andra giggen tog jag bara TT:n. På gig nr 2 testade vi en JCM 900 som stället hade, men det slutade med att vi använde TT:n. UK Subs har spelat non stop sen -76 och har hört det mesta av förstärkare och sångaren sa att de definitivt skulle köpa en Tiny Terror att ha när de turnerar. Han gillade fortfarande Marshall bäst men han var väldigt nöjd med TT:n. Gitaristen sa att han love the amp och det var många som gav oss komplimanger för ljudet.

Det här säger väl kanske inte dig så mycket mer än att man inte ska underskatta den lilla oranga brödrosten :rolleyes: .

willman (oregistrerad)
Postat
Jag ska inte säga mot att Marshall is the shit, jag kör själv på Marshall. Men i förra veckan så gjorde vi 3 gig med UK Subs där vi stod för backline. På första konserten tog jag med både en Marshall JCM 2000 DSL och Tiny Terror (som backup). Jag och Nicky (Subs gitarrist) prövade bägge två och det slutade med att vi använde Tiny Terrorn. På de andra giggen tog jag bara TT:n. På gig nr 2 testade vi en JCM 900 som stället hade, men det slutade med att vi använde TT:n. UK Subs har spelat non stop sen -76 och har hört det mesta av förstärkare och sångaren sa att de definitivt skulle köpa en Tiny Terror att ha när de turnerar. Han gillade fortfarande Marshall bäst men han var väldigt nöjd med TT:n. Gitaristen sa att han love the amp och det var många som gav oss komplimanger för ljudet.

Det här säger väl kanske inte dig så mycket mer än att man inte ska underskatta den lilla oranga brödrosten 🙂 .

nej man hör mycket om den lille apparaten 😄

börjar fundera riktigt här nu, om jag bara ska köpa lådorna eller hela kitet med jcm900 toppen....

hm....

Postat
börjar fundera riktigt här nu, om jag bara ska köpa lådorna eller hela kitet med jcm900 toppen....

hm....

Det finns åtminstone två typer av JCM900. Har bara testat den ena och den låter långt ifrån det ideal du verkar eftersträva.

Den var ganska vass och disten kändes ihålig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.