Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har tillgång till en digitalporta, zoom mrs-8, med 2 ingångar, utan fantommatning. Tillgång till ett flertal shure sm57 och sm58. Ska införskaffa någon/några kondensatormicar. Är på jakt efter något att förstärka dessa med. har inte så mycket koll, men en tvåkanals micpreamp/mindre mixerbord med fantommatning? Är mina två ingångar för få? Bör jag satsa på en större digitalporta? vad för mickar bör jag titta på, i billigaste prisklassen?

Annons
Postat

Vad är det för kör? Hur många? En kör som sjunger helt utan komp? Om någon är solist och du vill kunna reglera det ljudet särskilt kan det bli lite svårt med bara två kanaler.

SM57 och 58 är inte det optimala för att spela in lite på avstånd...

Det finns ju zoom h2 och h4 som har inbyggda mikar, kan du ställa upp kören runt en sån, i en lokal med bra akustik kan du nog få ett bra reslultat.

Att köpa både bra kondensatormickar, mickpreampar osv bär iväg i kostnad har jag märkt.

Postat
Vad är det för kör? Hur många? En kör som sjunger helt utan komp? Om någon är solist och du vill kunna reglera det ljudet särskilt kan det bli lite svårt med bara två kanaler.

SM57 och 58 är inte det optimala för att spela in lite på avstånd...

Det finns ju zoom h2 och h4 som har inbyggda mikar, kan du ställa upp kören runt en sån, i en lokal med bra akustik kan du nog få ett bra reslultat.

Att köpa både bra kondensatormickar, mickpreampar osv bär iväg i kostnad har jag märkt.

Eller Sonys PCM-D50, likaledes med inbyggda mikar som kan ställas i lämplig vinkel. 🙂

Postat (redigerat)

Jag sjunger i en kör -modell mindre, varierar mellan 7-8 personer beroende på om vi har komp till.

Vi har shuremickar men dom fungerar ju enbart när vi sjunger där det finns möjlighet att koppla in till var och en. Det funkar inte att ställa upp shuremickar en bit ifrån och hoppas på att sången tas upp. Kollade på körmickar på musikaffären för ett litet tag sen. Fanns bra mickar som kostade omkring tusenlappen/st, vi skulle klara oss med två såna. Minns tyvärr inte vad det var för märke.. Så du får nog utöka din samling mickar är jag rädd :-) Och att blanda olika typer av mickar vid inspelning antar jag att du inte tänker göra? Vi var med om det vid ett tillfälle när vi skulle spela in några låtar, INTE bra resultat :/

Redigerat av Wetter
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det kan faktiskt bli ganska ok ändå med två ADK A-51or i stereouppställning och billiga Behringer Mic 100 eller Mic 200 preampar om lokalen låter skapligt. Jag spelade in en kyrkokör med komp med det en gång. Det går säkert oxå att hyra grejor kanske rent av låna i din lokala musikaffär, i så fall satsa på bättre preampar i alla fall.

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...677707&q=hi

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.