Kringlan Postat 30 november 2004 Dela Postat 30 november 2004 Ni vet när man andas in i micken av nån anledning eller av misstag får man ju ett rätt säreget ljud... Har för mig att det finns ett spesifikt ord för just den typen av brus eller störning? Jag och Midori har haft en diskussion på ämnet och vill gärna veta vad det heter.. Luftjud låter ju mest bara perverst? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Midori Postat 30 november 2004 Dela Postat 30 november 2004 Ni vet när man andas in i micken av nån anledning eller av misstag får man ju ett rätt säreget ljud... Har för mig att det finns ett spesifikt ord för just den typen av brus eller störning? Jag och Midori har haft en diskussion på ämnet och vill gärna veta vad det heter.. Luftjud låter ju mest bara perverst? ahh lite så där snuskigt låter det faktiskt 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 30 november 2004 Dela Postat 30 november 2004 stön? 😱 nämen ärligt så har jag aldrig hört nåt speciellt ord för det 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Midori Postat 30 november 2004 Dela Postat 30 november 2004 stön? 😱 nämen ärligt så har jag aldrig hört nåt speciellt ord för det 😕 stön?hahahaha...ja det vore juh *host*.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 30 november 2004 Trådstartare Dela Postat 30 november 2004 (redigerat) då tycker jag verkligen det är dags att döpa ljudet.. om ingen vet vad det heter. Redigerat 30 november 2004 av Kringlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 30 november 2004 Dela Postat 30 november 2004 Jättepuffljud? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 november 2004 Dela Postat 30 november 2004 Blåsljud kallar man det nog - men är man lite nödig, så får man nog inte riktigt rätt associationer... 😉 Med puffskydd slipper man ifrån sådant till väldigt stor del - så behöver man inte fundera på vad det heter längre... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 Med puffskydd slipper man ifrån sådant till väldigt stor de Men blir det inte dovare ljud med puffskydd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 (redigerat) Inte om de är värda namnet. Dessutom är det viktigt att skydda membranet i t.ex en konding-mick från utandningsluft så mkt som möjligt. Redigerat 1 december 2004 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 Men blir det inte dovare ljud med puffskydd? Om man med puffskydd menar en sån där skumgummimössa så tycker jag att det blir lite dovare. Menar man däremot en nylonstrumpa uppspänd över en galge (eller den proffsigare varianten som går att köpa i musikaffärer) så ska det inte påverka ljudet vad jag vet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 Skum-skyddet som träs över micen är bara avsett som vindskydd om man är utomhus - och kallas följaktligen "vindskydd". I studion vill man verkligen inte använda annat än "damstrumpe"-modellen, som kallas "puffskydd". Vindskyddet påverkar ljudet negativt, men det gör inte puffskyddet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 Men jag har sett att "skumskyddet" följer med vissa mikrofoner som säkerligen är avsedda att användas i studio (t.ex. en Behringer jag lånade hem för ett tag sedan). Och JAM säljer en hel radda "puffskydd" av skumgummi i glada färger... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 BLÖRK! 😄 Det hänger med vindskydd till många andra micar också - men man kan ju verkligen hoppas att folk inte använder eländet i studion - för då spelar man ju inte in det ljud som är tänkt att komma från micen... Se nu till att köpa riktiga puffskydd allihopa, så att era sånginspelningar börjar låta bra! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 Se nu till att köpa riktiga puffskydd allihopa, så att era sånginspelningar börjar låta bra! Nita denna raden i Demoforumet får du se på fyrverkeri.. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 Ryckt från sitt sammanhang ser det förstås lite smålustigt ut... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kringlan Postat 1 december 2004 Trådstartare Dela Postat 1 december 2004 (redigerat) puffskydd.. då blir väl ljudet en puff kasnke? "JÄVLAR, nu blev det en puff igen?" Inte så dålig va? Apropå det kan man göra utmärkta puffskydd med nylonstrumpor och ståltråd... Mycket ekonomiskt 🙂 Redigerat 1 december 2004 av Kringlan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 december 2004 Dela Postat 1 december 2004 På utrikiska heter det "pop-filter". Filtrerar man bort Per Gessle då, tro...? 🙂 Puffskyddets uppgift är främst att eliminera - eller åtminstone minska - den kraftiga och intensiva luftströmmen som kommer vid P, T, B, K och liknande bokstäver - och är inte riktigt samma som ett blåsljud som kommer vid en utandning - men det är ganska effektivt mot sådant också. När ett fabrikstillverkat puffskydd kostar ca 300:-, så är det inte värt jobbet att pilla ihop en ful lösning med damstrumpor och ståltråd - men visst går det... En annan raggarlösning som faktiskt också fungerar riktigt bra i många lägen, är att sätta fast en penna framför micen med hjälp av ett gummiband runt mikrofonkroppen - och på så sätt hindra den värsta luftströmmen från att träffa membranet. Membranet blir dock inte skyddat mot fukten i utandningsluften så effektivt som med ett puffskydd... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 En annan raggarlösning som faktiskt också fungerar riktigt bra i många lägen, är att sätta fast en penna framför micen med hjälp av ett gummiband runt mikrofonkroppen - och på så sätt hindra den värsta luftströmmen från att träffa membranet. Membranet blir dock inte skyddat mot fukten i utandningsluften så effektivt som med ett puffskydd... Har du åxå läst inspelningsskolan i Studio måntro 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 När ett fabrikstillverkat puffskydd kostar ca 300:-, så är det inte värt jobbet att pilla ihop en ful lösning med damstrumpor och ståltråd - men visst går det... Testade att göra ett för ett tag sedan, och det funkade ju finfint mot puffarna, men själva upphängningsanordningen är ju inte så enkel att göra... Kändes lite hämmande att stå och sjunga medans man håller i en ful tillböjd galge med ena handen. Så nu har vi köpt ett riktigt, och det både funkar finfint och ser himla proffsigt ut... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 Jag ser det som bortslängd tid om man inte spelar in med Popperstopper som det även kallas. Hur mycket man än EQ:ar så är det snarast omöjligt att få bort "Puffarna" i efterhand. Som Neko påpekade så handlar det om att skydda membranet från starka puffar eftersom membranet är väldigt tunnt och skört. En annan sak den skyddar mot är saliv som man kanske fräser ur sig. Detta saliv har en väldigt säregen förmåga att paja membran också. Så: POPPERSTOPPER TILL FOLKET! 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 Testade att göra ett för ett tag sedan, och det funkade ju finfint mot puffarna, men själva upphängningsanordningen är ju inte så enkel att göra... Det går att göra snygga puffskyd på ett enkelt sätt. Jag har t ex använt mig av pvc-rör som ram till själva skyddet. Ta ett rör och såga en ca 5 mm skiva. Trä strumpan över den. Knyt eller naja ihop strumpan ordentligt så att den är sträckt. Klipp av överbliven strumpa. Jag vet inte riktigt vad det heter, men jag brukar kalla det byggklämmor eller målarklämmor. Klämmor i aluminium, eller kanske plåt, med stark fjädring. Dom funkar iaf perfekt att klämma fast i ramen på puffskyddet. Det brukar också vara hål i handtagen på klämmorna. Jag fäster klämman i ett mikstativ istället för en mikhållare, dvs använder ett separat mikstativ till puffskyddet. Den här konstruktionen är kanske inte lika slimmad som en fabrikstillverkad, men stabilare (de svanhalsar eller goosenecks som följer med fabrikstillverkade brukar vara underdimensionerade) och ungefär lika funktionell. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 En annan raggarlösning som faktiskt också fungerar riktigt bra i många lägen, är att sätta fast en penna framför micen med hjälp av ett gummiband runt mikrofonkroppen - och på så sätt hindra den värsta luftströmmen från att träffa membranet. Membranet blir dock inte skyddat mot fukten i utandningsluften så effektivt som med ett puffskydd... Har du åxå läst inspelningsskolan i Studio måntro 😆 Jo - jag läste det där också, men det är "old news" när man har hållit på med musik i sådär 25 år eller något ditåt... Bra tips för en paniklösning när inget annat finns tillgängligt - men inget som jag skulle vilja använda annat än just som tillfällig nödlösning... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 2 december 2004 Dela Postat 2 december 2004 ahh lite så där snuskigt låter det faktiskt 😉 Ah. Tack för dee.e.ee..e Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.