Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag och mitt band har planer på att ta med oss vissa saker från våra inspelningar (tex. stråkar, vissa digitala trumbeats etc.) och koppla in i PAt när vi spelar live. Jag har googlat lite och kommit fram till att man kan ha med sig en mini disc- eller mp3-spelare (är någon av de att föredra? tillgång till båda finns), med ett click track i tex. vänsterkanalen och de ljuden som ska in i PAt i högerkanalen. Man delar därefter upp signalerna, gör om de till mono och kopplar click tracket via en hörlursförstärkare till trummisens öronsnäckor, och de inspelade ljuden till PAt.

Kommer detta funka eller är det något jag glömt? Hade tänkt köpa en Millenium HA4 som hörlursfärstärkare, funkar den bra?

Mvh

Annons
Postat

Ja, den lösningen du beskriver är den allra enklaste om man vill ta med sig backingtrack på turné/gig. Har använt mp3-spelare, md-spelare och cd-spelare med gott resultat.

Har inte testat den hörlursförstärkare du länkar till. Däremot den här modellen, också från Thomann, och den fungerar bra. Borde funka till er för det är väl bara trummisen som ska lyssna på klicket?

Postat

Har har du en grej som funkar fantastiskt!

Du vill ju köra med backtrax.

Signalen splittas som du beskriver det med klicket i ena kanalen och ljudspåren i den andra.

Fördelen med den här burken är att du även kan skicka in monitor cue från mixersnubben oxå och din trumslagare kan själv blanda en mix hur högt han vill ha.

Kolla detta:

Samson S-Monitor

Take care!!

/Cruncha'

Postat

Intressant, gär i samma tankar själv. Om jag nu propsar på att vilja ha det förinspelade materialet i stereo - vad gör jag då? Gärna någon form av "budget-lösning". Med detta menar jag om Ni känner till något sätt där det plötsligt inte börjar kosta skjortan. Jag tänker mig alltså en monokanal för klicket och två kanaler för utljudet.

Ännu roligare: Att trummisen får både click och backtracket i lurarna och vi andra slipper clicket?

Postat

Tack för svaren!

Jo, det är bara jag (trummisen) som ska höra clicket så den skulle funka, men snackade precis med en kompis som har använt HA4an, och han tyckte den fungerade bra, så det blir nog ett köp av en sådan då den kostade hälften så mycket.

Wonderboy, är inte stereo lite overkill? Inga andra instrument blir ju stereo när man spelar live?

Postat
Wonderboy, är inte stereo lite overkill? Inga andra instrument blir ju stereo när man spelar live?

Alla andra instrument blir stereo när man spelar live... 😄

Postat
Alla andra instrument blir stereo när man spelar live... 😉

Ja, eller till och med tre dimensioner. Men det är inte många som hör en balanserad stereobild i PA't.

• 1 månad senare...
Postat

Har nu fått hem min Millenium HA4 och den verkar funka okej. Det jag undrar över är, hur ska jag dela upp stereosignalen från mp3-spelaren till två separata så att den ena kan gå till min hörlursförstärkare och den andra in i spelställets PA?

Postat
Har nu fått hem min Millenium HA4 och den verkar funka okej. Det jag undrar över är, hur ska jag dela upp stereosignalen från mp3-spelaren till två separata så att den ena kan gå till min hörlursförstärkare och den andra in i spelställets PA?

Ministereotele ut från mp3-spelaren va? Skaffa en kabel med ministereotelehane i den ena och två stora tele-hane i den andra.

Låt den ena (kanalen med klicket) gå till hörlursförstärkaren och den andra til PA't.

Postat

Både jag (gitarr) och syntharen kör våra grejer i stereo. De ljudtekniker vi arbetat med brukar allt lägga ut en del saker en liten bit åt sidorna.

Postat

Din idé funkar. Vi bruakde göra så förr (fast då körde vi laptop och winamp, för det va lätt att starta o stoppa låtarna med mellanslag).

Nu kör vi allt i stereo via Reaper med ett firewire-ljudkort. Gör en send åt trummisen där han kan ha klicket och lite av backtracket, som skickas till en liten mixer som agerar hörlursstärkare (och monitor från ljudteknikern).

Har även provat mono-varianten med iPod och det funkade, men laptop är det smidigaste tycker jag. Och det brukar alltid va nån i bandet som har en laptop nu för tiden. Se bara till att batteriet är fulladdat innan ni går upp på scen 🥰

Postat
Både jag (gitarr) och syntharen kör våra grejer i stereo. De ljudtekniker vi arbetat med brukar allt lägga ut en del saker en liten bit åt sidorna.

Klart det fungerar att jobba i stereo, det tror jag alla håller med dig om. Frågan är snarare hur stor skillnad det gör.

Stereobild i PA ger ofta mycket liten effekt, speciellt om det handlar om ljud som i grunden är mono fast man lagt på lite stereoeffekter.

PS. Att PA-teknikern panorerar lite vänster/höger är ett bra exemple på porblematiken med stererofältet i en vanlig klubblokal etc. Det är ytterst få som för en bra stereobild. Står man får långt ett det ena eller andra hålllet kommer den kanalen dominera. Står man för nära kommer scenljudet slå ut de subtila skillnaderna från PA't från t ex stereoeffekter. DS.

Postat
Ministereotele ut från mp3-spelaren va? Skaffa en kabel med ministereotelehane i den ena och två stora tele-hane i den andra.

Låt den ena (kanalen med klicket) gå till hörlursförstärkaren och den andra til PA't.

Yes. Har tittat runt lite men inte hittat nån sådan kabel nånstans? Nån idé på vart det kan finnas?

• 1 år senare...
Postat
Intressant, gär i samma tankar själv. Om jag nu propsar på att vilja ha det förinspelade materialet i stereo - vad gör jag då? Gärna någon form av "budget-lösning". Med detta menar jag om Ni känner till något sätt där det plötsligt inte börjar kosta skjortan. Jag tänker mig alltså en monokanal för klicket och två kanaler för utljudet.

Ännu roligare: Att trummisen får både click och backtracket i lurarna och vi andra slipper clicket?

Vi har exakt samma problem, kom ni någonstans med detta?

MVH

Postat

Tja boys

Vi vill åt samma grej, köra ut backtrack i stereo och sedan ha klick till trummisen.

Finns det inte anno 2010 en produkt som kan lösa detta? en robust liten låda liksom?

INTE laptop, vi har alla laptop men det är fan inte stabilt...

väldigt väldigt tacksam för svar!

• 10 månader senare...
Postat

*bump*

Hade också gärna velat veta om det finns något trevlig produkt som löser detta problem. Jag vill att min trummis ska höra klick, samtidigt som lite stråkar o annat ska låta ur PAt. Kan man få musiken i stereo på nåt sätt?

//

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.