debatt Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Hellu! Om vi antar att man ska spela in ett trumset och att vi bara har ett ljudkort med två mikingångar. Ingen mixer tillgänglig eller fler line in på ljudkortet. Ska man placera en stereomik framför trumsetet och i vilken höjd i så fall, eller istället sätta fast den ovanför bastrumman? Eller strunta i stereomiken och köra två monomikar? Hur placerar vi dem bäst i så fall? Bägge fastsatta ovanför bastrumman, lätt vinklade utåt åt varsitt håll? Eller ska man sätta varsin monomik på varsitt mikstativ en knapp meter upp, med två meters mellanrum för stereoeffekt - mitt framför trumsetet? Hur hade ni gjort med dessa förutsättningar? Kan det bli bra med dessa förutsättningar? (eller blir det överlägset bättre att koppla en mixer till ljudkortet, applicera 7 mikar close up-mikning i trumsetet exkl överhänget, styra in det på två stereospår i datorn). Och... måste det vara speciella "trummikar" om man spelar in trummor? Tänkte på att det finns särskilda kit i väska med runt 7 mikar för sånt... //:debatt
Piccazzo Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Har aldrig hört eller läst om någon som spelat in stummor med stereomickar. Placeringen av mickarna beror ju på vilket sound du är ute efter så be någon spela trummorna medans du flyttar runt mickarna tills du tycker att du hittat en position som låten bra.
debatt Postat 2 mars 2009 Trådstartare Postat 2 mars 2009 Har aldrig hört eller läst om någon som spelat in stummor med stereomickar.Placeringen av mickarna beror ju på vilket sound du är ute efter så be någon spela trummorna medans du flyttar runt mickarna tills du tycker att du hittat en position som låten bra. Okaaaay! Men om vi säger såhär: kan det räcka med bara två mikar?
Gäst Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Det beror helt på vad du ska spela in. Vad du ska ha för ljud. Men troligtvis inte. En bra grund är att ha kick, snare två st overhead. Kan du placera den ena overheaden lite mer ovanför pukorna samt närmare för att få mera fläsk. Men på två micar känns det tungt. Men som sakt, det beror på vad du ska spela in, ljudmässigt.
Piccazzo Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 (redigerat) Okaaaay! Men om vi säger såhär: kan det räcka med bara två mikar? Om du vill ha ett skitigt ljud med mycket läckage så räcker det med två mickar , för att för separation på trummorna måste du nog ha mera. Men är det en duktig trummis med mycket sväng och attityd i sitt spelsätt kan resultatet av bara två mickar bli mäktigt. Redigerat 2 mars 2009 av Piccazzo
Gäst Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Om du vill ha ett skitigt ljud med mycket läckage så räcker det med två mickar , för att för separation på trummorna måste du nog ha mera.Men är det en duktig trummis med mycket sväng och attityd i sitt spelsätt kan resultatet av bara två mickar bli mäktigt. Jepp.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 (redigerat) Stereo uppställningen x antal meter framför tror jag på men det beror på rummet, tror inte att du ska ha så långt mellan dom. Höjden får du nog mecka med till du hittar rätt. Sen åker man nog på att fundera och att testa sig fram så det funkar med ljudbilden man vill ha med resten av musiken inblandad oxå. Bäst är nog minst fyra mickar på trummor typ Glyn Johns metoden eller vad den heter. Mixer då förstås eller flerkanals ljudkort med preampar. Redigerat 2 mars 2009 av anarkisten1
Gäst Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Eller om du spelar in med overhead först, sedan en tagning med mic på virvel samt kagge. Men du kan inte använda stormembranare till det. Det förutsätter ju att det spelas samma på alla tagningar, kan bli jävligt krångligt ifo.
Koinurka (oregistrerad) Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Mitt band kämpade ungefär ett år med att försöka få bra trumljud med närmickning >> mixer >> i stereo in i datorn. I teorin borde det ju gå lika bra liksom, bara man får till effekter och ljudnivåer perfekt från början. Och vi blev rätt bra på det, trodde vi. Innan vi började spela in på 8 spår istället. Det var värt det 🙂
debatt Postat 2 mars 2009 Trådstartare Postat 2 mars 2009 Mitt band kämpade ungefär ett år med att försöka få bra trumljud med närmickning >> mixer >> i stereo in i datorn. I teorin borde det ju gå lika bra liksom, bara man får till effekter och ljudnivåer perfekt från början. Och vi blev rätt bra på det, trodde vi. Innan vi började spela in på 8 spår istället. Det var värt det 🙂 Intressant!! Det är lite det jag fiskar efter... ska jag skaffa ett 2-kanaligt ljudkort eller ett 8-kanaligt med en gång... Ett 2-kanaligt som man kopplar en mixer till kanske inte är det optimala?!
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 8 blir bäst och ta ett med vettiga preampar typ Saffire Pro 10 i/o, ganska vettigt pris på dom ändå.
Koinurka (oregistrerad) Postat 2 mars 2009 Postat 2 mars 2009 Intressant!! Det är lite det jag fiskar efter... ska jag skaffa ett 2-kanaligt ljudkort eller ett 8-kanaligt med en gång... Ett 2-kanaligt som man kopplar en mixer till kanske inte är det optimala?! 2 kanaler räcker ju okej för allting annat när man spelar in instrument var för sig, men med just trummor är det faktiskt jättebekvämt att ha 8. Man sparar mycket tid på att ha alla mickarna på varsitt spår, med möjligheten att justera volymer & lägga till effekter i efterhand när allt väl ska passas in i mixen. Jag tror du kommer finna att de få extra tusenlapparna var välinvesterade. Vi använder en saffire pro 26 i/o (innan en 2-kanals saffire), men en 10 i/o fungerar precis lika bra. Eller för den delen vilket hyfsat ljudkort som helst med 8 mickingångar.
debatt Postat 2 mars 2009 Trådstartare Postat 2 mars 2009 (redigerat) Och så ska datorn palla... Sitter med en Toshiba-laptop, 4 gb ram, Intel DuoCore 2.26 GHz, int hdd 5400 rpm, ext fw-hdd 7200 rpm, ded 256 mb vram grafik, 17", win xp pro. Usb2ljudkort får det bli... Vad tror ni? Vilket mikset eller mikar är att rekommendera då? 🙂 Redigerat 2 mars 2009 av debatt
KlasVonKlas Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Och så ska datorn palla... Sitter med en Toshiba-laptop, 4 gb ram, Intel DuoCore 2.26 GHz, int hdd 5400 rpm, ext fw-hdd 7200 rpm, ded 256 mb vram grafik, 17", win xp pro. Usb2ljudkort får det bli... Vad tror ni? Vilket mikset eller mikar är att rekommendera då? 🙂 Har själv mickat vilvel och pukor med sm57. Tycker det låter ganska så bra. Men det finns kompletta packet för just trummor. De allra flesta instrumentbutiker har såna paket. Sen måste du ju som sagt minst ha 4 ingångar om du spelar in med flera mickar. Prova dig fram, om du har möjlighet till det 🙂
aROCKER Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Hej detta skrev jag i ett annat inlägg! *"Muffla" (dämpa skiten) *Dämpat rum *Jag distansmickade mina med en SM 48 40cm från och riktat mot frontskinnet och sedan uppifrån med en "no name"mik från höger snett ner mot virvel (alltså hela 2 mikar!) Sennheiser 421:or gör nog jobbet bättre! *Lira på ett par grunda trummor med rätt dimensioner (Ludwig, Slingerland, Gretsch, Pearl Premier, Fibes mm) Resultat hör du i min låt: aROCKER "Myzterious christmas song" https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=5459 Detta skjuter lite mera åt sena 60-, 70-tals hållet! /aROCKER (ps. köpte sedan 2st Sennheiser och då vart det brutalt mycket 70-tal. Men nu har jag mixer och fler mikar men inte hunnit testa ännu. Mina 2 Sennheiser inspelningar hör du på Slejnards låtar https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=6059
Elof (oregistrerad) Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Testa en OH mick nånstans ovanför virveln, ta bort allt onödigt som det inte spelas på. Man kan även "mixa" cymbalnivån genom att höja och sänka stativen, jag brukar ha cymbalerna lägre om jag skippar spotmikar på pukor och virvel. Sen kan du slänga dit en mick nån halvmeter framför kaggen och jobba med att flytta den i sidled om du vill ha mer golvpuka/ride eller virvel/hihat. När det bara är två mikar så är det otroligt viktigt med ett bra fasförhållande mellan dem, ta tid på dig att lyssna och placera precis rätt.
debatt Postat 2 april 2009 Trådstartare Postat 2 april 2009 Hej detta skrev jag i ett annat inlägg! *"Muffla" (dämpa skiten) *Dämpat rum *Jag distansmickade mina med en SM 48 40cm från och riktat mot frontskinnet och sedan uppifrån med en "no name"mik från höger snett ner mot virvel (alltså hela 2 mikar!) Sennheiser 421:or gör nog jobbet bättre! *Lira på ett par grunda trummor med rätt dimensioner (Ludwig, Slingerland, Gretsch, Pearl Premier, Fibes mm) Resultat hör du i min låt: aROCKER "Myzterious christmas song" https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=5459 Detta skjuter lite mera åt sena 60-, 70-tals hållet! /aROCKER (ps. köpte sedan 2st Sennheiser och då vart det brutalt mycket 70-tal. Men nu har jag mixer och fler mikar men inte hunnit testa ännu. Mina 2 Sennheiser inspelningar hör du på Slejnards låtar https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=6059 It's got SLADE written all over!!!! Det slutade med att jag köpte ett 6-kanaligt ljudkort (beställt innan jag nu lyssnat på dessa ljudklipp). Hoppas man kan spela in trumset med 6 mikar.
aROCKER Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Hehe, ja nu klarar du dig bra, 6mikar "will do"! Kul att du kände igen Noddy och grabbarna, trummorna låter avsevärt bättre med 421:or (Slejnardlåtarna) Som du märkte så kan man klara sig väldigt bra på 2 mikar, låten ska jag mixa om och använda nya kompressorer på etc. Viktigast är ändå att du lirar på Ludwig Vistalite, hehe! 🙂 Min Studio/datarum /aROCKER Bifogade miniatyrer Reduced 53% 1000 x 650 (618.33Kb)// Reduced 53% 1000 x 650 (532.03Kb)// Reduced 53% 1000 x 650 (598.64Kb)
Guitar Nilsson Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Så här mickade Buddy Rich, fast han nog hade råd med 20 mickar: Två overhead, sen en mick en bit under virveln ganska nära golvet och på ett avstånd som är det samma till både virveln och baskaggen, och riktad ungefär mitt emellan så både baskaggen och virveln går in i micken. Gör så, fast med bara en oh i stället. Då får ni mer möjlighet att påvera ljudet efteråt än om ni kör med två OH och ingen nertill. Och om ni tar en oh och sätter den andra micken normalt framför baskaggen så kan det bli problem med att cymbalerna skräller för mycket så virveln blir för svag. Jag ska spela in ett jazzband på söndag och ska testa Buddy Rich metod på trummorna. Micken på undersidan kan vara en SM57, de har mera botten i sig än man kan tro. Och baskaggen låter ju faktiskt lika mycket bakåt. Lycka till!
aROCKER Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Skulle definitivt ta en Sennheiser 421:a istället om jag var du Nilsson. Den är varmare och kan dessutom ställas med deras egen (M)usic frekvensratt som ändrar karaktären. Lycka till med Jazzen! /aROCKER
Guitar Nilsson Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Skulle definitivt ta en Sennheiser 421:a istället om jag var du Nilsson.Den är varmare och kan dessutom ställas med deras egen (M)usic frekvensratt som ändrar karaktären. Lycka till med Jazzen! /aROCKER SM57 tänkte jag skulle vara typ skaplig åt frågeställaren. Till min jazzinspelning tänker jag ta min nya Sennheiser E906 som enligt specen är kanon för både virvel (det har jag redan testatMycket transientsnabb eller vad det stod, slår SM57 med hästlängder) och till golvpukor. Och jazzkaggen är inte stor. Micken har dessutom ett lika filter, antar jag, där man kan spetsa eller skära high mid. Skär man, som jag tänker göra ska den ge ett ljud som lämpar sig för jazz... Och då blir väl inte sejaren så störande tydlig. Och den här micken har inte så mycket fetbotten, det kommer att passa jazztrummor bättre än en normal kaggemick.
aROCKER Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Blir jäkligt bra tror jag. Hojta till åt mig när det är klart om man får höra!? /aROCKER
Guitar Nilsson Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Blir jäkligt bra tror jag.Hojta till åt mig när det är klart om man får höra!? /aROCKER Jag kommer att redovisa efteråt, även om det skulle bli fiasko allthop. Ska fota all mickuppsättning också. Jag läste det här om hur Buddy Rich ville micka trummorna för länge sen, det fastnade för evigt. Jag tyckte det verkade konstigt och billig att köra med bara tre mickar varav en kombinerad för virvel och kagge. Men samtidigt visste jag att Byddy Rich var världens bästa trummis, så det måste ju vara rätt. Trummisen i det här jazzgänget, John Brodin från Sandviken nämner Buddy Rich som en av inspiratörern på sin myspace, så att micka hans fina Gretchset på Buddy Rich vis måste vara det allra bästa. Här hans myspace med bild på trumsetet. De trummorna är ju som gjorda för mig att spela in! http://www.myspace.com/johnbrodin
aROCKER Postat 2 april 2009 Postat 2 april 2009 Jag kommer att redovisa efteråt, även om det skulle bli fiasko allthop. Ska fota all mickuppsättning också.Jag läste det här om hur Buddy Rich ville micka trummorna för länge sen, det fastnade för evigt. Jag tyckte det verkade konstigt och billig att köra med bara tre mickar varav en kombinerad för virvel och kagge. Men samtidigt visste jag att Byddy Rich var världens bästa trummis, så det måste ju vara rätt. Trummisen i det här jazzgänget, John Brodin från Sandviken nämner Buddy Rich som en av inspiratörern på sin myspace, så att micka hans fina Gretchset på Buddy Rich vis måste vara det allra bästa. Här hans myspace med bild på trumsetet. De trummorna är ju som gjorda för mig att spela in! http://www.myspace.com/johnbrodin Ok, vad bra då får man höra och se allt sedan. (Han kommer att bli inspirerad då med andra ord) Jag har också ett Gretsch-set, från 70-talet. Lite större uppsättning (dimensionerna) /aROCKER
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.