Jump to content
Annons

L1, L2


Barden

Recommended Posts

Jag surfade runt och hittade en bild på pluggen. Först är det en knapp som du väljer lookahead av/på. Sen har du en ratt där du kan välja hur långt i förväg pluggen ska läsa inkommande signal. Ju längre lookahaed, desto längre tid har kompressorn på sig att dämpa utgående signal så att det inte uppstår oönskade pump-effekter. Man skulle kunna säga att funktionen är till för att motverka lite av det du är ute efter att åstakomma. Men funkar det så funkar det...

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag surfade runt och hittade en bild på pluggen. Först är det en knapp som du väljer lookahead av/på. Sen har du en ratt där du kan välja hur långt i förväg pluggen ska läsa inkommande signal. Ju längre lookahaed, desto längre tid har kompressorn på sig att dämpa utgående signal så att det inte uppstår oönskade pump-effekter. Man skulle kunna säga att funktionen är till för att motverka lite av det du är ute efter att åstakomma. Men funkar det så funkar det...

Edit: skrivfel

haha hmm... det låter lite konstigt....

Eller om jag inte använder den... så låter det små punchit... om jag ökar nån millisekund eller två så får jag ökat punch.. men ökar jag den mer... försvinner allt.. så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Multibandaren i Waves paketet C4 är det någon som har provat den då?...

Fungerar den bra gemfört med andra multibandare?

Jag kör ganska ofta med den fast på senare tid använder jag hellre kombinationen L2 + Q10 + L1 (vid mastring då såklart)

ifall du inte visste det så är just multibandsverktygen främst mastringspluggar eftersom den jobbar i flera band men det går säkert att använda den på separata kanaler också. Dock tycker jag att jag får till det bättre med en vanlig R-kompressor kontra C4

L2:an för att feta till mixen

Q10:an för att musikaliskt höja sänka vissa frekvenser

och L1:an för att förhindra överslag (ställs helst runt 0.2-0.4 i treshold)

C4:an funkar ju utmärkt om man vill komprimera basregisteret i en mix tex 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan ju ha L-pluggarna till annat också.

Hmmmm....menar du butt-pluggar då eller? hohohohoho 🙂😄

Eh nej?

Skulle det där vara kul?

Näe inte det minsta faktiskt!

HAHA!

Jag har inte skrattat så mycket på flera veckor. Jag får ont i magen 😄

Så bizarrt!!

Och svaret sen...Ni grabbar skulle ju kunna bli ett komikerradarpar 😆

Öhh, nu ska vi se....för att inte göra det här allt för off-topic....

Finns ju en multibandskompressor i Mackies masteringplugg till Tracktion ( som numera kan fås gratis. Se den nitade posten i allmänt )...Den tycker jag duger och den duger nog för de allra flesta också som inte har allt för höga krav. Rekomenderas. Hela paketet alltså. Så slipper ni lägga era surt förvärvade pengar på dyra wavespluggar alltså.

Edit: Jaha, den där quotningen gick ju fint...

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån är intresserad.. här är resultatet jag kom fram till....

Låter det illa? En liten min snutt

Det smäller ju på bra 🙂

ifall det inte ska vara mer botten i bastonerna så är det kalas 😉

well done

thx 😛

Allt utom kicken är bara improvisation... tillagt för att pumpet ska märkas. Inget som jag har pillat i evigheter med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär er jobba med kompressorer, det har ni igen i mångfald när ni får kläm på det.

Att slänga på limiters på allt kommer bara ge ett livlöst och tråkigt resultat.

Volym får du men inte punch på samma sätt som en väl inställd kompressor.

Ofta så har jag en kompressor tidigt i masteringkedjan och en limiter i slutet.

Är mixen skev plockar jag fram multibandaren. Vill jag ha kvar dynamiken så skippar jag limitern och kör bara multiband.

Knepen är många, men det är bättre att ha få grejer man kan än att ha allt och...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jag har ALDRIG fått bra kaggeljud med en L1,L2 eller L3, den tar fram massa konstiga saker och får kaggen att "sjunga/flåsa", kör med Eq och leta runt 80 Hz, där hittar du ditt "smack".

Pröva också att bounca kaggen till ett nytt spår och våldskomprimera

(internt uttryck i vår studio) den och blanda upp den med den riktiga kaggen så ska du nog kunna få till ett "smask" i kaggen.

Ska duga till både Lasse och Stina.. eller hur nattvaktaren? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ALDRIG fått bra kaggeljud med en L1,L2 eller L3, den tar fram massa konstiga saker och får kaggen att "sjunga/flåsa", kör med Eq och leta runt 80 Hz, där hittar du ditt "smack".

Pröva också att bounca kaggen till ett nytt spår och våldskomprimera

(internt uttryck i vår studio) den och blanda upp den med den riktiga kaggen så ska du nog kunna få till ett "smask" i kaggen.

Ska duga till både Lasse och Stina.. eller hur nattvaktaren? 😛

Det går att få bra lud med limiter över kagge, men om det är mycket slask och skräp i svansen på den så låter det såklart skit om du kranar på för mycket.

Det andra du prata om är parallell kompression och är mycket användbart att mixa in under orginalljudet, speciellt för trummor och bas med en liten Pultec efteråt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att jag inte vet vad pultec är ? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaka på den här då..

Det finns proffs som inte använder L3 alls för att den låter skit!

De använder bara L1 och L2.

Som sagt så är det inte mina ord....men jag kan nog hålla med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns proffs som inte använder L3 alls för att den låter skit!

Vad är det för fel på den då?

Själv tycker jag L3 låter fint. :rolleyes:

Har inte testat den, men kan gissa att den funkar utmärkt om man använder den som den är tänkt. Inte som en kompressor utan som brickwall-limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...