Jump to content
Annons

SAFFIRE PRO 40

Recommended Posts

Tanglewood (oregistrerad)
Postat

Funderar på att köpa ett nytt ljudkort hat tittat på SAFFIRE PRO 40.

Någon som har erfarenhet av detta kort eller som kan rekommendera något liknade.

Annons
Postat

konkurrenten i klassen är prosonus firestudio project, och den information som jag hittat säger att de bägge använder samma teknik när det gäller den digitala delen, exempelvis "jitterreducering" och du har vad jag förstått samma routingmöjligheter. skillnaden ligger i de analoga delarna som preamp (givet att inget av tillverkarna skriver undermåliga drivrutiner). i bägge fallen har du 8 stycken preamp i ett audiointerface för ca 5500 kronor, så inget av korten har några extremt påkostade preamps.

jag har erfarenhet ifrån firestudio project och det har fungerat stabilt när jag har "hårdtestat".

om du inte har några problem med ditt firewirechipset i datorn så blir du säkert inte heller besviken på ett pro40.

Postat

Vi har precis köpt det ljudkortet och kommer att använda det under måndagen och tisdagen, kan ju skriva lite mer här då. Dock kändes det som ett mycket vettigt val i förhållande till andra kort i samma prisklass, köpte det från Thomann.

Som redan skrivet, man får ett ljudkort med 8 preamps för ca. 5000 spänn, så det är nog inga top of the line-prylar, men det kommer duga alldeles utmärkt åt oss. Återkommer med lite synpunkter sen!

Postat (redigerat)

för att dravla vidare så kan man säga att å ena sidan har pro40 två separata hörlursutgångar, å andra sidan så har firestudion riktiga send/retur på kanal ett och två, vilket kan vara bra om man vill hålla i vissa signaler direkt vid inspelning.

å tredje sidan är pro40 snyggare, men firestudion har alla ingångarna praktiskt lättåtkomligt på framsidan.

och.. pro40 är billigare i tyskland om man knaprar brödsmulor, men firestudion är billigare i sverige vilket underlättar vid öppet köp.

Redigerat av Itzhak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.