Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Använde mig mycket av de fina knapparna för transponering av noter (1 ton/1 oktav upp/ner) som man kunde hitta i "knappmenyn" i SX3 när man editerade i Page Mode (notdelen alltså). Kör numer CS4 och kan inte hitta igen dem.

I manualen så står det, på sidan 520 så här:

"Using the Transpose palette

The Transpose palette on the toolbar contains buttons for

transposing the selected notes up or down in steps of one

semitone or one octave.

• To show the Transpose palette, right-click the toolbar

and activate “Transpose Palette” on the context menu that appears."

Men inte dyker det upp ngt sånt val inte! Någon som har listat ut det?

Ett annat problem har jag i Trumeditorn. Överallt annars kan man kopiera events genom att hålla ner Alt och sedan dra dem med musen UTOM i trumeditorn. Så fort man trycker ner Alt så växlar pekaren till trumstocken. (Har kollat i Kortkommandolistan men det verkar inte finnas ngt kommando som bara har Alt kopplat till sig.)

Någon som vet hur det ligger till med det månntro?

Olle

Annons
Postat (redigerat)

Om du högerklickar på verktygsfältet längst upp kan du välja vilka knappar som skall synas. Funkar för mig. Står det inte transpose palette ?

Eller kolla under setup valet.

Åke

Redigerat av ake
Postat (redigerat)

Tack för svaret Åke men tyvärr så är det just det som är grejen - jag får helt enkelt inte upp valet.

Men du har alltså det valet? Transpose palette?

Skickar med en liten bild så kan man se vad jag har att välja mellan.

Som man kan se så har jag för tillfället alla valda och det är åxå de enda val som finns om man går in i Setup längst ner.

(Hoppsan, såg precis att jag råkade ladda upp 2 lika bilder. Ska såklart bara vara en bild.)

post-8068-1235852558.jpg

post-8068-1235852786.jpg

Redigerat av Gäst
Postat
Använde mig mycket av de fina knapparna för transponering av noter (1 ton/1 oktav upp/ner) som man kunde hitta i "knappmenyn" i SX3 när man editerade i Page Mode (notdelen alltså). Kör numer CS4 och kan inte hitta igen dem.

Men inte dyker det upp ngt sånt val inte! Någon som har listat ut det?

Ett annat problem har jag i Trumeditorn. Överallt annars kan man kopiera events genom att hålla ner Alt och sedan dra dem med musen UTOM i trumeditorn. Så fort man trycker ner Alt så växlar pekaren till trumstocken. (Har kollat i Kortkommandolistan men det verkar inte finnas ngt kommando som bara har Alt kopplat till sig.)

Kör också CS4. Visst fasen är det så..knapparna finns inte där, (inte i någon editor) men mycket riktigt "finns" de enligt manualen - med bild och allt.. hmm.

Nu är det så att jag inte visste att de fanns överhuvudtaget, så jag satte direkt upp funktionen som ett val i Logical Editor som du hittar under MIDI i menyraden. Där ligger per default under "standard set 2" +12 och -12. Gå in i Logical Editor (i det nedre fönstret) och lägg till en rad med respektive Value 1, add, 1 - därefter STORE och namnge till transpose +1. Ta bort raden och lägg till en ny och istället för add väljer du substract, sen samma procedur. 🙂

Knappar i all är ära.. Gå sen in i Key Commands under Process Logical Preset och lägg till för respektive - Själv har jag lagt dom fyra på "+", "-" och ctrl+/crtl-.

När det gäller kopiering i trumeditorn så kör ctrl+alt istället. Varför det inte funkar med bara alt här..only G knows 😎

Postat

Jamen det var ju iaf LITE bra att inte du heller har det valet. Började misstänka att det var fel på min installation eller nåt liknande.

När jag upptäckte det så använde jag mig av Nudge-valen i KC och lade upp de funktionerna på Ctrl+Alt+piltangenterna. Kul att man kan lösa samma problem på fler än ett sätt. Trots att jag skaffade mitt första Cubase (2.0) redan på Ataritiden så har jag nästan aldrig använt mig av Logical. Nästan konstigt med tanke på att det är så pass kraftfullt.

Tack för tipset om kopieringen i trumeditorn. Kan inte fatta att jag missat att pröva det.

(Å andra sidan kan jag inte fatta att man inte hittar det i manualen.)

Då avslutar jag väl den här tråden med att tacka herrarna för hjälpen!

Som det så fint sägs i visan:

Nu är jag nöjd och glader, nu kan jag andas ut! 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.