Jump to content
Annons

Huru långt är det mellan banden på en Ibanez JS 100?

Recommended Posts

Mixermuso (oregistrerad)
Postat

😛 Undrar hur många cm det är från NECK till 12:te bandet på en Ibanez JS 100?

Kollade nämligen på min Fender Tele. och där är det 32.4 cm , och på en Epson " Gibson Les Paul" är det 31, 5 cm och på en gammal Applause 31, 8 cm. Tänkte att det skulle vara lättare att spela på en gitarr som har kortare avstånd mellan banden, i synnerhet om man har kortare fingrar, och dessutom fösöker sig på att spela Legatos.

Föståss har halsens tjocklek ocså en betydelse.

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Inte en aning på den guran men själv tycker jag, som själv har allt för små fingrar, att med små band högre upp på halsen är svåra spela på. Kanske bara jag som upplever det så. Men testa det och se om du föredrar det och kan spela bättre.

Mixermuso (oregistrerad)
Postat
Inte en aning på den guran men själv tycker jag, som själv har allt för små fingrar, att med små band högre upp på halsen är svåra spela på. Kanske bara jag som upplever det så. Men testa det och se om du föredrar det och kan spela bättre.

Joo...det stämmer nog att det blir mera svårspelat högre upp på halsen om det är närmare mellan banden.

Kanske det är bättre att försöka få tag på en gitarr som har en tunnare hals , vet inte , men det skulle vara intressant att veta hur halsen är på en Ibanez JS 100, jämfört med endel andra gitarrer.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Visst men det säger ändå inget om hur spelkänslan blir. Men generellt tycker jag ändå att Ibanez guror är lättspelade med små fingrar. Snabba halsar för det mesta också.

Mixermuso (oregistrerad)
Postat
Visst men det säger ändå inget om hur spelkänslan blir. Men generellt tycker jag ändå att Ibanez guror är lättspelade med små fingrar. Snabba halsar för det mesta också.

😉 Intressant...man borde alltså provspela en Ibanez, eller om det finns andra gitarrer med snabba halsar, hm...det blir nog till att forska i saken och vid något tillfälle testa att spela.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kolla in Schecter också. Grymma guror det med och bra priser.

Postat

Ibanez JS100 har samma mensur som en Tele/Strata dvs. 25.5 tum. Gibson brukar ligga på 24 3/4 tum.

Mixermuso (oregistrerad)
Postat
Ibanez JS100 har samma mensur som en Tele/Strata dvs. 25.5 tum. Gibson brukar ligga på 24 3/4 tum.

😄 Ahaa..därför kändes min Gibson kopia lättare att spela på än dom andra gitarrer som jag har.

Tackar alla så väldigt mycket för all information , nu blir det till att jaga snabbspelade halsar och hoppas att fingrarna hänger med.

Kollade Schecters webbsida ,snygga saker det också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.