Jump to content
Annons

Projektarbete

lavrell

Hur mår du?  

15 röster

1. 1. Hur mår du?

• Asbra
      3
    • Bra
      4
    • Okej
      4
    • Njaaa
      0
    • USELT
      1

Recommended Posts

LÅTNAMN: Pieces of a lifetime

ARTIST/GRUPP: Projektarbete med skolan

GENRE: Ballad

LÅTLÄNGD: 4:26 (Dock ej rätt avslut)

KOMPOSITÖR: Micke Lavrell, Joakim Rezek och Maja Jonsson

PRODUCENT: Micke Lavrell

EV. MEDVERKANDE: Maja Jonsson, Joakim Rezek, Micke Lavrell samt Jonathan Berg

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,16 Mb

STATUS: Under mixning

LÅTLÄNK:

Säg gärna vad ni tycker om mixning/sound osv 😮

Tack på förhand!

/Micke

EDIT: La upp en ny version utan gitarrsolot och lite andra ändringar, bla reverb på hela mixen. Fortsätt med den konstruktiva kritiken, den hjälper grymt mycket!

EDIT2: Lagt upp en ny mix med lite mer percussion och småändringar. En kompsi kommer över om ett par timmar och lägger ett nytt gitarrsolo så jag åter kommer då 😳

EDIT3: Ändrade mig helt och nu ingår trummor samt elgitarrsolo men utan distkomp. Säg vad ni tycker 😆 PS. jag vet att trumkompet är lite corny 😱 DS.

Redigerat av lavrell
Dela på andra sajter

Annons

Sktitsvårt att säga ett endaste skvatt när det fattas ett trumpaket som ska ta plats.

Det första jag tänker på är att det är lite väl torrt. Nu menar jag inte att ni ska ha långa feta ballad-reverb för det tycker jag själv är fult. Jobba istället med flera väldigt korta rumsreverb (early reflections) som luftar till soundet och ger ljudbilden lite mer 3d-känsla.

Något som förmodligen kommer att bli bekymmer är att under refrängerna kommer körerna och leaden krocka rejält. Vet inte hur ni tänkt er riktigt om körerna ska va längst fram eller hur det nu ska vara. Känns som någon dålig kompromiss nu.

En smaksaksgrej är ju att ge gitarren mer plats och dämpa pianot en smula. Kanske skära lite låg mid i pianot låta gitarren fylla det utrymmet lite (och på toppen).

Sen.. Vad faaan gör gitarrsolot där?? Släng det i papperskorgen och korta ner låten istället. Eller kanske skriva ett stick? Ska det prompt va gitarrsolo så fimpa åtminstånde den hemska disten. Ett sjysst ackegurasolo skulle passa mycket bättre.

Gör en mix med trummor och släng upp sen. Vore kul att höra hur det blev.

Dela på andra sajter

Länken funkar inte hos mig 😄

Fick spara länken....

Konstruktiv kritik......:

Trummor..varför..? Spåret klarar sig alldeles utmärkt utan.

Pressa mixen lite mer bara, kanske ett "mjukt" rev på sång.

Mmm. skit i trummorna, rensa disten; mer diskant.

Skön låt... 😎

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Wow, schysst röst!! 😄

Inte alls min musik, så jag har inte så mycket mer att säga...

Tycker att synthstråkarna låter lite plastiga i den här finstämda ljudbilden. Och gitarrsolot känns precis som VacUm säger helt malplacerat, bort bort bort...!

Dela på andra sajter

Tack för kritiken boys 😄 alltid uppskattat 😎

vad gäller gitarrsolot så ska det vara kvar, det kommer kännas mer befogat iochmed när trummorna kommer till. Reverbet kan jag hålla med om, det är ett av mina stora problem just nu att får till rätt mixning av reverb.

När det gäller körerna så får jag nog sänka dom en aning, fast det roliga är att huvudkören från början skulle vara leadsången men vi ändrade oss lite 🙂 förhoppningsvis kan jag fixa till det på någe vänster...

tack åter för kritiken, släng ur er all konstruktiv skrivning ni kan 🙂

Dela på andra sajter

Varför ska det alltid vara gitarrsolon i musikskola/universitetsmusik?? Tror alla att det enda sättet att glänsa tillräckligt för att få ett högt betyg är att dra iväg ett solo....?? 😉

Tvivlar starkt på att det kommer att bli bättre med trummor, menmen, jag är väl mest bara anti-solo i allmänhet, så strunta i mig... 🙂

Dela på andra sajter

Mina åsikter lyder......

Tycker ljudbilden saknar ljup, Bas(gitarren) låter väldig platt.

Sologitarren vid 2:40 tycker jag är alderless för mycket "Metal" och passar inte

riktigt in + att det är helt annat reverb/delay på sologitarren jämfört med

resten av musiken. skulle kunna tänka mig en lätt rördistad tele i solot.

Saknar krispighet i mixen. mer diskant!

// Johan

Dela på andra sajter

😉

Bort med solot!!! Bort bort bort... Passade inte alls in... och dessutom så tror jag låten klarar sig mycket bättre utan trummor än med trummor...

Men det kanske skulle bli bättre med nån percussion-grejj?

Sen tror jag basen skulle bli bättre om den bara la ut långa toner istället för att ligga på taaaam-ta-tam. Under verserna alltså 🙂

Annars så var det en kalas-fin låt! 🙂 Den hamnar nog i spellistan 🙂

Dela på andra sajter

Tackar igen för kritiken boys 🙂 nu är det nästan så att man kallar över grannen för ett akustiskt solo istället 🙂

det enda jobbiga är att det ska vara inlämnat på fredag 😉

och angående att man måste slänga in ett solo för att det ska bli bra är inte sant 🙂 jag tyckte att det skulle passa jäkligt bra och med trummor blir det en helt annan sak eftersom man bygger upp solot i refrängen innan det ... men jag försöker sätta trummorna så laddar jag upp en ny version

danke igen 🙂

Dela på andra sajter

men släng upp en version med trummor så man hör hur det blir i verkligheten då! 😳

Nu funkar refrängen bättre i alla fall. Stråkarna känns lite för mycket nu istället. Less is more!

En söt plock-el-git-telecaster-pryl skulle nog piffa upp framåt slutet. Känns lite tunt nu.

Dela på andra sajter

men släng upp en version med trummor så man hör hur det blir i verkligheten då! 😄

Nu funkar refrängen bättre i alla fall. Stråkarna känns lite för mycket nu istället. Less is more!

En söt plock-el-git-telecaster-pryl skulle nog piffa upp framåt slutet. Känns lite tunt nu.

Tack för påpekningen.

Det enda jobbiga är som sagt att det ska vara inlämnat på fredag och jag har inte tid att slänga in en ny elgura där 😳

Har du nåt annat tips som kan "rädda" slutet? jag är idel öra. Jag kan ju iof lira in nåt med min POD XT på nåt lite crunchigare cleanare ljud, hur vore det tro?

jag håller med om att stråkarna är lite för höga nu istället efter att ha lyssnat ett par ggr.

vad tycker du om avsaknaden av diskant som några påpekat? själv märker jag inget av den?

Dela på andra sajter

Fin röst, men den kan dock finslipas på vissa ställen, låter lite surt på verserna. 🙂

Trummor hade inte varit fel här, jag lixom väntar på dem i princip hela låten igenom. 😆

Är tanken att det ska var trummor på den eller är det åt det super-duper smöriga hållet ni strävar? 🙂

Annars är väl basen det jag gillar bäst, bra rytmiskt lirat. 🙂

Ciao!

Dela på andra sajter

Trummor hade inte varit fel här, jag lixom väntar på dem i princip hela låten igenom. 😆

Är tanken att det ska var trummor på den eller är det åt det super-duper smöriga hållet ni strävar? 😆

Annars är väl basen det jag gillar bäst, bra rytmiskt lirat. 🙂

Ciao!

Ska nog skippa trummor faktiskt ... hade vi haft tid att spela in riktiga hade vi gjort det helt klart men nu får det nog bli såhär ... jag lägger snart upp en ny version.

By the way så är basen inte riktig 🙂 visst låter den bra?

Trilogy rules 😛

Dela på andra sajter

Länken funkar inte hos mig 😛

Fick spara länken....

Konstruktiv kritik......:

Trummor..varför..? Spåret klarar sig alldeles utmärkt utan.

Pressa mixen lite mer bara, kanske ett "mjukt" rev på sång.

Mmm. skit i trummorna, rensa disten; mer diskant.

Skön låt... 🙂

Hehehe.......

Jag sa RENSA disten... inte ta bort.... 😆

Fixa till ett renare ljud bara...på guran alltså... 😆

Dela på andra sajter

Hehehe.......

Jag sa RENSA disten... inte ta bort.... 😆

Fixa till ett renare ljud bara...på guran alltså... 😆

ahaaa sorry 🙂 missuppfattade lite 😛

det enda problemet är att det är inspelat med line-in via en POD XT ... jar har iaf aldrig lyckats "ta bort dist" i efterhand från en redan distad signal.

Nån som vet hur man gör? 🙂

Dela på andra sajter

Ännu en ny version uppe med lite percussion och småprylar.

Ska spela in ett nytt gitarrsolo om nån timme så jag laddar upp en sån version lite senare.

Låtlänken har ni

[

Dela på andra sajter

Tycker inte alls det saknas diskant rent mixmässigt. Däremot kanske man skulle vilja ha lite fler transientrika ljud. Om du inte tänkte slänga på trummor så kanske nåt större percussion-paket platsa. Basspelet blir lite skumt nu när det inte finns några trummor att spela ihop med. Alltså, det är skitbra om det hade varit med trummor, men ensamt känns det väldigt konstigt att köra dom rytmiska figurerna du gör.

Dela på andra sajter

Tycker inte alls det saknas diskant rent mixmässigt. Däremot kanske man skulle vilja ha lite fler transientrika ljud. Om du inte tänkte slänga på trummor så kanske nåt större percussion-paket platsa. Basspelet blir lite skumt nu när det inte finns några trummor att spela ihop med. Alltså, det är skitbra om det hade varit med trummor, men ensamt känns det väldigt konstigt att köra dom rytmiska figurerna du gör.

Beror lite på vilken typ av musik man normalt drar sig till.

Detta spåret klarar sig klart utan både perc och dr....

Dela på andra sajter

Tycker inte alls det saknas diskant rent mixmässigt. Däremot kanske man skulle vilja ha lite fler transientrika ljud. Om du inte tänkte slänga på trummor så kanske nåt större percussion-paket platsa.  Basspelet blir lite skumt nu när det inte finns några trummor att spela ihop med. Alltså, det är skitbra om det hade varit med trummor, men ensamt känns det väldigt konstigt att köra dom rytmiska figurerna du gör.

Beror lite på vilken typ av musik man normalt drar sig till.

Detta spåret klarar sig klart utan både perc och dr....

JAg tycker inte det.. MEst på grund av att alla instrument spelas som om det fanns ett trumspår ditlagt. En bassist skulle aldrig spela på det viset om det fanns ett trumspår där. Man får känslan av att låten drivs av nåt som inte finns som det är nu..

Dela på andra sajter

VacCum, du har så rätt så.

Kommer en trummis och lägger trummorna imorrn och gitarrsolot kommer vara där fast utan distgitarrerna som komps ... det blev kanon ...

återkommer med en final-version imorrn kväll nån gång 🙂

tack återigen för all bra kritik, ni är guld värda! 😄

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.