Jump to content
Annons

Lägenhet brevid tågrälsen?


Martin

Recommended Posts

Annons
Jag och morsan har fått erbjudande om en lägenhet som ligger vid tågstationen i Örebro. Kommer ha balkongen precis mot tågstationen. Hur blir det på sommarnätter när man sover med öppet fönster? Kommer man inte vakna varje heltimme när godståget kör förbi? Jag har haft sömnstörningar sen jag var 15 så det känns lite taskigt att chansa... 🙂 Någon med erfarenhet?

Alltså, jag är hopplös och vaknar av allt, och undviker därför i största möjliga mån att bo vid bullriga miljöer. Men just tåg på låg fart brukar inte låta så störande. Det är ett ganska monotont och lågmält ljud. Motorcyklar och skränande människor på väg hem från nattlivet är betydligt värre.

Däremot kan tågutropen i perrongens högtalare, med ding-dång-signal höras en del...! (Sov på hotell i Halmstad förra veckan, precis vid stationen, och vaknade bägge dagarna av just det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och morsan har fått erbjudande om en lägenhet som ligger vid tågstationen i Örebro. Kommer ha balkongen precis mot tågstationen (cirka 50 meter). Hur blir det på sommarnätter när man sover med öppet fönster? Kommer man inte vakna varje heltimme när godståget kör förbi? Jag har haft sömnstörningar sen jag var 15 så det känns lite taskigt att chansa... 😄 Någon med erfarenhet?

Det fanns iaf gaderober på rummet som man kan använda som sångbås 😄

Här är en bild på rummet (vad tycks om tapetern? jag vet inte vad jag tycker.)

rummet.th.jpg

Nattetid är det ganska omfattande godstrafik vid många stationer. Godstågen är långa, kör snabbt och

för ett djävla oväsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flickvännen har huset ca 300m från banan och det för ett jävla väsen när godstågen kommer. Bromsar som idioter och det bullrar i allt.

Mellan huset och banan är det öppet fält, och du som så nära ska bo. Folk som går på tåget, kommer hem. Tror inte det kommer vara så trevligt 😄.....om du är känslig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och morsan har fått erbjudande om en lägenhet som ligger vid tågstationen i Örebro. Kommer ha balkongen precis mot tågstationen (cirka 50 meter). Hur blir det på sommarnätter när man sover med öppet fönster? Kommer man inte vakna varje heltimme när godståget kör förbi? Jag har haft sömnstörningar sen jag var 15 så det känns lite taskigt att chansa... 😄 Någon med erfarenhet?

Wow...

Vilken hyra är det?

😄

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att ljudisolera något? Är det mycket störande kan man väl t.o.m. få hyresvärden att ställa upp på det kanske? Hör er för innan i så fall! Läste nån gång att det finns särskilt tejp man kan använda vid fönstren, jag tänkte ifall du pysslar med musik och vill spela in din cembalo uppmikad eller nåt. Sångbås redan installerat - kul!

Själv tål jag inte elementrör som utvidgas av det uppvärmda vattnet på vintern.

Tillägg: Jag vet vad du tycker om tapeten! Gôrsnygg! Det är ju en klassisk bredbandig variant i exakt de rätta färgerna, ser fräsch och rätt ny ut också. Den hade jag valt om den fanns med i tapetproverna. Såg nu att garderoben står på en sockel, det var mindre lyckat. Sådana garderober brukar inte tåla alltför mycket tyngd, att stå därinne och hoppa, typ...

😕

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du får göra är att skaffa öronproppar om du tycker att ljudet från tågen blir för jobbigt för dig 😆

Själv har jag bott ganska nära spårvagnsspår här i Göteborg och man hörde varje gång det for förbi en vagn.

Dock så stördes jag inte av detta, utan tyckte det var lite små mysigt till slut 😆

Tapeterna kan du alltid tapetsera om - inga problem!

Men fråga grannarna om dom störs av tågtrafiken annars

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte jobbigt att sova med öronproppar? Jo, tänkte fråga grannarna.

Jo, det är jobbigt. Jag sov med öronproppar i ett halvår och gillade det aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...