Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En saxofonspelande kompis söker efter en effektenhet för livebruk.

Det han behöver är

- eq

- kompressor

- ev reverb

- inget minus med lite distortion/modulation

Sax-mick-effektenhet-Pa

Så ska det se ut. smidighet är viktigt.

Vad finns det för grejer?

Annons
Postat

Självklart viktigare hur man spelar, vilket gäller alla instrument. Men det är ju schysst att kunna kontrollera sitt ljud så att det inte sticker iväg

Postat

Jag förstår nog inte riktigt? Alla dessa saker finns ju i ett normalt PA? Om det är så att Ni kör utan ljudtekniker så skulle jag råda honom att skaffa sig en egen kompressor. Saxofoner kan ju försvinna ena stunden och bli alldeles för höga nästa. Skall han EQ:a om under pågående spelning? Låter lite underligt. Likadant med reverb. Är det dock så att han vill ha dansbandsreverb i en lugnare låt och ett litet rum i någon rockigare så är ju det något en vaken tekniker ombesörjer. Ge alltid teknikern en setlist. Ha man speciella önskemål så skrivs de in i fallande ordning under resp låt, med den viktigaste åtgärden först. Tänk på att skriva ut på dator och ha tydlig font och överdrivet stor storlek. Ljudteknikern jobbar ofta i halvmörker och behöver detta.

Postat

Tanken med att ha allt själv är ju att ofta spelar man få ställen med värdelösa tekniker eller ingen alls.. Då är detta ett bra sätt för saxofonspelaren att ta ansvar för sitt ljud och se till att det blir någonlunda samma alltid. Om du kikar lite på proffisionella jazzmusiker så har dem ofta sådana här lösningar för att försäkra sig om att det låter någonlunda bra.

Så någon golvenhet (hellst) Med bra kompressor, eq och reverb. Vet att både tc.electronics och digitech gör sådana här grejer fasst för sångare.. Borde väl funka bra tycker man.

maart (oregistrerad)
Postat

jag brukar köra med en Shure Beta98 H/C via en preamp (för att phantommata) till min GT-8. det funkar utmärkt och är väldigt flexibelt.

Postat
Tanken med att ha allt själv är ju att ofta spelar man få ställen med värdelösa tekniker eller ingen alls.. Då är detta ett bra sätt för saxofonspelaren att ta ansvar för sitt ljud och se till att det blir någonlunda samma alltid. Om du kikar lite på proffisionella jazzmusiker så har dem ofta sådana här lösningar för att försäkra sig om att det låter någonlunda bra.

Så någon golvenhet (hellst) Med bra kompressor, eq och reverb. Vet att både tc.electronics och digitech gör sådana här grejer fasst för sångare.. Borde väl funka bra tycker man.

Kanske det. Min erfarenhet är att man skaffar sig en tekniker som kan sina saker och kan ens låtar. Är ofta på Nefertiti i Gbg. Där ser man många duktiga musiker ur svensk och internationell elit. Jag har dock aldrig sett det Du efterlyser, konstigt. Själv använder jag en G-major från tc electronics till min gitarr, funkar utmärkt. Dock vet jag inte hur den skulle låta till saxofon, den är ju specifikt gjord för gitarr. Kan kanske vara värt att prova? Dock tror jag att just kompressorn är viktigast. Med hjälp av att Din saxofonist ställt in den rätt kan t o m en ganska medioker tekniker få styrsel på saxofonen.

maart (oregistrerad)
Postat
Kanske det. Min erfarenhet är att man skaffar sig en tekniker som kan sina saker och kan ens låtar. Är ofta på Nefertiti i Gbg. Där ser man många duktiga musiker ur svensk och internationell elit. Jag har dock aldrig sett det Du efterlyser, konstigt. Själv använder jag en G-major från tc electronics till min gitarr, funkar utmärkt. Dock vet jag inte hur den skulle låta till saxofon, den är ju specifikt gjord för gitarr. Kan kanske vara värt att prova? Dock tror jag att just kompressorn är viktigast. Med hjälp av att Din saxofonist ställt in den rätt kan t o m en ganska medioker tekniker få styrsel på saxofonen.

För många av de mindre grupperna (trio, kvartett o.s.v.) som spelar jazz finns det ingen anledning att "skaffa" en egen tekniker. Teknikern som jobbar på nef kan ju jobba efter eget huvud, och om ett gäng någon gång skulle ha med egen tekniker tar nog ett kliv åt sidan. Men det är som sagt inte så jättemånga som har det.

Dessutom är det ju inte över allt som det finns varken tekniker eller PA, och då är det bra att ha med sig egna saker med sina inställningar.

jag kör med effektpedal av samma anledning som många andra musiker: att kunna ändra ljudet som jag vill ha det, t.ex. delays, wah-wah, chorus, oktavering och ibland lite dist. Dessutom är det ju kul 😳

Postat

Precis.. Det är inte alltid man spelar på ställen där de har tekniker än mer en duktig sådan. schysst att kunna ha kontroll över sitt ljud och bara koncentrera sig på musiken.

Någon som vet vad Randy Brecker använder? Såg att han hade svinmånga pedaler och grunkor när jag såg honom i karlskrona.

Postat

Det var inte min mening att reta upp någon, hoppas Ni inte tog det som något sådant. Jag spelar både själv och arbetar med ljuduppdrag. Jag vill inte retas nu heller men det är lite av en myt att man har kontroll över sitt ljud när man har en massa pedaler och grunkor. Jag har själv programmerade ljud med färdiga volymer mm. Problemet är bara att olika anläggningar, lokaler mm låter väldigt olika. Kör man på en sån nivå att man t ex inte har möjlighet att brusa av lokal och anläggning så kan man råka ut för de mest befängda överraskningar.

Sen har man inte koll på hur det låter för publiken. Det som låter bra/ dåligt, högt/lågt, vasst/ dovt, torrt/lagom/vått på scen låter inte sällan helt annorlunda ut i lokalen.

Ska man göra en massa presets med olika sound, nivåer mm blir det viktigt att åtminstone göra dessa inställningar på ett litet mindre och ett litet större PA. Den volymökning som känns liten i ett litet PA kan vara massiv, rent av, farlig för hörseln i ett bara litet större PA.

Jag har dubbla uppsättningar av mina olika presets. Det är ingen smart tanke jag tänkt ut själv utan genom bittra erfarenheter.

Hoppas jag förtydligat mig nu! Med mitt tjat om kompressorn så menar jag att har Ni haft möjlighet att skicka ut enskilda musiker i lokalen under soundcheck och denne säger att allt hörs och det låter bra så har Ni förebyggt många av de problem som kan uppstå med en saxofon om den har en schysst kompressor.

Sen skall sägas att en tekniker är den "osynlige extra medlemmen", han kan förhöja eller förstöra. Det är en bra tanke att försöka knyta kontakter med de man träffar som gör ett bra jobb. Det är också bra att ge teknikern så gott underlag som möjligt för att han skall kunna göra ett så bra jobb som möjligt, t ex att lämna setlist med önskemål. De flesta tekniker jag träffat på uppskattar det om de än inte alltid lyckas med allt.

maart (oregistrerad)
Postat

självklart är det viktigt att man har bra kontakt med tekniker man gillar att jobba med och självklart vill man alltid kalibrera PA:t efter lokalen MEN det går inte alltid att jobba så. Även jag är ute och spelar ganska mycket och kör även en del tekniker-jobb och som jag skrev så är det sällan en t.ex. jazzgrupp har egen tekniker.

Mycket går ju ut på att "skapa något i stunden". Om t.ex. en saxofonist har ett solo och känner för att dra igång någon effekt är ju svårt för honom/henne att signalera det till teknikern, och sen visa när effekten ska bort. Och ännu svårare för teknikern att känna på sig att "nu kommer det ett solo och då vill han nog ha ett kort delay på det".

Dessutom är det, som jag också skrev, långt ifrån överallt det finns tillgång till tekniker värda namnet, på många ställen finns det inte ens vettiga PA.

Det känns som man måste vara ganska etablerad för att kunna ha en tekniker som "extra bandmeldem" om man inte jobbar med väldigt producerad musik som kräver det.

Så mitt förslag till Thulesius (eller din kompis) är att skaffa någon multieffekt som har de funktioner du söker och ligger i en vettig prisklass. Det kan vara sångprocessorer eller gitarreffekter eller så, det spelar nog inte så stor roll. jag tror inte det för så mycket om det blir impedanfel från micken eftersom ljudet ändå "ska förstöras", så om man har schysta kontrollmöjligheter med EQ och sånt så kan man nog skruva till det ändå.

Postat

Lugnt.. Jag blev iallfall inte uppretad..

Sant att olika rum behöver låter olika och därför behöver olika inställningar... Min tanke i detta är att det är artistens uppgift att skapa sitt sound. Typ med effekter, spelkänsla och så. Sedan är det teknikerns uppgift att anpassa det till rummet:)

Digitechs vocalgrejer verkar vara schysst.. inbyggd phantommatning också vilket behövs ju.

• 2 veckor senare...
Postat

Var och lyssnade på musikhögskolans konsert på paladium i malmö där det var en som spelade saxofon med en massa effekter som han styrde under tiden. Det såg ut att vara samma "pedaler" som till gitarr. Inkopplingsföljden var sax-mick-gitarreffekter-gitarrförstärkare-mick-PA.

Postat

Maarts lösning tror jag på.. Dessutom ingår ju effekten i det kreativa liret och där hänger inte ljudteknikern med... Dessutom tror jag detta förenklar för ljudteknikern då han bara behöver ta en line signal från Roland GT8an...

Tänk på saxofonisten som en elgitarrist med effektpedaler på golvet.. 😏

jag brukar köra med en Shure Beta98 H/C via en preamp (för att phantommata) till min GT-8. det funkar utmärkt och är väldigt flexibelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.