Jump to content
Annons

Pianomodul


m95larek

Recommended Posts

Hej alla.

Sålde min Yamaha P50-M för ett tag sedan eftersom jag inte behövde den, men nu visar det sig att det var fel...

Vill alltså köpa en pianomodul, frågan är bara vilken.

Yamaha P50-M var väl ok tycker jag, kanske inte för vanliga pianoljud, men i alla fall för Rhodes och dylikt.

Andra alternativ (Vendolin, Blocket etc) är:

Roland P-55

Roland MKS-20

Proteus 1 (iofs en synthmodul om jag inte har fel)

Har ni några andra tips? Kan ni kanske rangordna dom något sätt? Räkna även gärna med synthmoduler.

Tack på förhand!

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen piano-fantom, men min bild är att de bättre pianoklangerna oftast finns i digitalpianona själva. Tyvärr kan man ju hitta digitalpianon med härlig känsla och dåliga ljud, och vice versa med. Ett annat sätt är ju att köra ljudmodul via MIDI, och det är kanske det du är ute efter här. Skulle jag få välja, så skulle jag nog välja ett samplade pianon. Förmodligen skulle jag kanske köra Muse Receptor som syntmodul och ladda in samplingarna där. Annars kan ju en bärbar dator funka på ungefär samma sätt.

MKS20 och Proteus 1 är riktigt gamla, och låter ganska karaktäristiskt. Jag tror inte man ska räkna med neutralt och mångsidigt ljud ifrån dem, utan snarare specifika klanger som låter på ett sätt man gillar. Själv har jag alltid haft en förkärlek för Rolands ljud, och jag tycker pianoljuden i fantomserien är ganska bra. Men toppvalet går nog till samplade pianon - både el och akustiskt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är absolut ingen förespråkare för mjukvarusynthar och sånt i vanliga fall, men när det gäller just pianon så är faktiskt mjukvara oslagbart!

Vill du betala en del så finns det grymt bra pianopluggar (med samplingsminnen som man bara kan drömma om i hårdvaruburkar), och villl du komma undan billigt finns det även gratispluggar som är riktigt bra. Kräver förstås att du har en dator också, men det har ju de flesta nu för tiden... :rolleyes:

Men jag förstår om man vill ha hårdvara, och då finns det som sagt massvis med gamla synthmoduler att välja på. Problemet är väl bara att hitta burkarna... Är inte så hemma på såna här smör-och-bröd-synthar, men kolla t.ex. efter Roland JV/XV-serierna och Alesis QSR/nanosynth.

Rena pianomoduler känner jag bara till Alesis nanopiano och så nån Kurzweil-burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...