Stolle Postat 28 februari 2009 Dela Postat 28 februari 2009 Ok. Jag har tittat på både Reaper-demon, det ser ut som gröt för mig. Vad jag fattar så finns det i datorprogrammen massor av färdiga gitarrlicks, trummor och skit som nån annan redan spelat. Du vet nog bäst vad som passar dig och dina behov, men påståendet om färdiga trummor och gitarrlicks förstår jag inte alls. Finns inga sådana i Reaper och inte i Cubase heller vad jag vet. Du tänker inte på "Garage band"? Jag använder Reaper som en enkel bandspelare. Färdigspelade loopar är i princip ointressanta för mig med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 28 februari 2009 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2009 Du vet nog bäst vad som passar dig och dina behov, men påståendet om färdiga trummor och gitarrlicks förstår jag inte alls. Finns inga sådana i Reaper och inte i Cubase heller vad jag vet. Du tänker inte på "Garage band"? Jag använder Reaper som en enkel bandspelare. Färdigspelade loopar är i princip ointressanta för mig med. Jag kanske försöker mig på det där i framtiden. Vi flyttade alla Buzzking´s filerna från portan till en dator sist. Träffade basisten idag, de hade inte lyckats hitta dem än. De har Cubase LE i datorn som han fick med en synt eller vad det var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ryssen (oregistrerad) Postat 28 februari 2009 Dela Postat 28 februari 2009 (redigerat) Vad jag fattar så finns det i datorprogrammen massor av färdiga gitarrlicks, trummor och skit som nån annan redan spelat. Det är helt ointressant för mig. Dottern har en gammal Casiokeyboard, den kan spela helt själv med ett tryck på en demoknapp. Vad jag fattar så finns det i huvudet på blues- och rockmusiker mestadels en massa varianter av färdiga gitarrlicks, trummor o skit som nån annan redan spelat för 40 år sedan. Min kompis har ett BB King-tributeband, de låter som en jävla jukebox. Detta o ovanstående påstående har precis lika stor bärighet käre Herr Nilsson. Det ena visar bara ditt ointresse av vad en DAW egentligen gör o hur den trakteras o det andra mitt ointresse att plöja igenom oceaner av generisk o traditionskrossad gitarrmusik för att hitta nått som faktiskt talar med en intressant röst. Tilläggas bör att jag mestadels inte använder mitt Logic till annat än en redigeringsbar tvåkanalare, nästintill ingen som helst komposition sker innanför datorns chassi. Dessutom spelar jag inte gitarr eller något annat instrument som är lika sant o på riktigt. Redigerat 28 februari 2009 av ryssen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 2 mars 2009 Dela Postat 2 mars 2009 Det är mig helt fruktansvärt obegripligt varför man inte använder dator istället för olika portor. För att inte tala om ADAT. Jag ryser vid minnet. Bara massa krångel och dålig kvalitet. 16 bitar. 20 bitar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 2 mars 2009 Dela Postat 2 mars 2009 Men i annonsen skriver SVT Ljudbandspelare DAT? Fostex D-5, är inte det en 2 spårs machine?http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed jo men häng med nu DAT är en sak A-DAT en annan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 2 mars 2009 Dela Postat 2 mars 2009 (redigerat) Fan det vore ju smartare att lira in på bandaren och sen flytta det till portan då får du rätt på en gång. Gör först en basic bakgrund av låten på portan, det kan ju vara live lirat om så önskas och byt sen ut stämmorna två åt gången (behåller ju fortfarande ganska mycket av liveläget). Funkar ju med allt även trummorna om du kör Glynn Johns metoden eller vad den heter. Till sist så har du ju då en hel låt med första generationen från bandaren inne på portan och efter mixen så kan du ju slanga ut den igen på bandaren för att få ännu mer av det du vill ha. Men hmm är det inte svårare att sitta och kolla på den där lilla jäkla displayen på portan. Fan jag blir galen när mina polare kommer dragandes med sina portor, ser inte skit i det där lilla fönstret och sen en massa meny fibbel och knapptryckningar hit och dit som man måste plugga in eller ha manualen uppslagen hela tiden och bläddra. För mig verkar det mycket lättare med dator även om ljudet kanske eventuellt fortfarande är bättre på band (vilket jag inte har någon åsikt om). Logics mixer ser ut som en traditionell mixer så jag tänker sån och bandare hela tiden vilket jag aldrig lyckats med när det gäller portor i och med alla menyer och knapptryckningar och märkliga kombinationer man måste komma ihåg och aldrig är det samma på dom olika fabrikaten portor som finns. Du ska nog kolla på Mac och Logic istället det kanske ser mer logiskt ut för dig än Cubase, så var det för mig. Har aldrig kunnat med Cubase men det är ju bara personligt för det är ett skitbra program. Redigerat 2 mars 2009 av anarkisten1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.