Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker klura ut vad man behöver för utrustning för att kunna ha en tyst replokal.

Det som skall in är:

Digitala trummor

Sång

Elgitarr

Elbas

Ev. klaviatur av något slag, har inte börjat med det än. :rolleyes:

Utrusningen jag har att tillgå nu är:

1 st Alto S-6 8-kanals mixer.

1 st MXL990 kondensatormikrofon.

I bästa fall tänkte jag att jag kunde ta min lilla Alto-mixer och bara plugga in allt i den, och sen ut i en hörlursförstärkare (som jag inte har).

Men då uppstår väl problem med medhörning?

Så vad gör man och vilken utrustning kan vara lämplig?

Man vill väl nästan att alla i bandet skall kunna justera volymen på sitt eget intstrument men ändå höra alla andra?

Jag är nybörjare på det här, det kanske märks.

Men planen är att vi skall kunna repa i ett rum utan att störa allt för mycket, det är väl bara sången som kommer höras riktigt mycket.

Så det jag vill åt är alltså tips på utrustning som kan vara lämplig och det för gärna vara billigare än bättre, men en balans är ju viktig.

D.v.s. allt som kommer ut från instrument ändå till öronen.

Mixer, förstärkare, hörlurar och mer kanske?

Kanske någon sitter på något liknande.

Annons
Postat
Inga bandmedlemmar.....

.

.

😆🙂😆😆😆

Sorry , kunde inte hålla mig.

Det är okay. 😉

Det finns bandmedlemmar, de vet inte bara om det än.

Jag skall försöka presentera en lösning för dem som de inte kan tacka nej till.

De är småbarnsföräldrar så det är därför det behöver vara tyst, för de vill inte lämna barnen för att repa.

Postat

På de digitala trummorna har ni sk measch heads. Helt tysta att slå på.

Gitarr, bas, trummor & andra instru rätt in i datorn och ut med det ljud ni vill ha till lurar, (alla har egna hörlurar) Då blir det garanterat helt tyst.

Det enda är sedan sångaren som antagligen för sitta i en cell (hahaha) eller bygga in honom i ett hörn, sjunger genom mic in i datorn ut i lurar.

Det är det tystaste ni kan göra som jag kan komma på. Inga stärkare, inget ljud från trummor. Bara sången.

Ljudisolera rummet lite gran så kommer det vara prima.

Men fy fa vad tråkigt att spela så HAHAH!!!!!!!!

Postat
På de digitala trummorna har ni sk measch heads. Helt tysta att slå på.

Gitarr, bas, trummor & andra instru rätt in i datorn och ut med det ljud ni vill ha till lurar, (alla har egna hörlurar) Då blir det garanterat helt tyst.

Det enda är sedan sångaren som antagligen för sitta i en cell (hahaha) eller bygga in honom i ett hörn, sjunger genom mic in i datorn ut i lurar.

Det är det tystaste ni kan göra som jag kan komma på. Inga stärkare, inget ljud från trummor. Bara sången.

Ljudisolera rummet lite gran så kommer det vara prima.

Men fy fa vad tråkigt att spela så HAHAH!!!!!!!!

Jag kanske skrev lite otydligt men sådär långt har jag redan tänkt.

Det är själva hårdvaran jag inte är säker på.

Vad som behövs för att få medhörningen att fungera.

Om man bara kör in allt i en mixer och sen ut i hörlurar kommer ju alla höra samma sak, då kanske det känns lite svårspelat.

För alla kommer vilja höja sina instrument och då blir det bara högre av allt.

Postat

Om du ställer nivåerna bra i mixerbordet borde ju all höra sig själv bra eller? och sen en hörlursförstärkare. Vi gjorde nåt liknande en gång och hade inte ens mikrofon ikopplad och ena luren på sidan av örat så ens eget instrument hördes bra.

Testa och rocka!

Postat

Var bor du? Jag är ganska säker på att Sensus studieförbund håller på att utveckla "den tysta replokalen" as we speak. Ring ditt närmsta sensuskontor och hör efter, de kan säkert tipsa om lösningar.

Postat

Men om du kan tänkte dig det är det inga problem.

Att ställa nivåerna är ett mindre problem. Bara du har ett bra bord, du kan ju skicka ut allas instrument i till höger, sedan ditt eget till vänster ex. Eller så bara höjer du ditt instrument för din kanal. Du kommer behöva mikrofonförstärkare.

Kan inte så mycket om just den anolga biten hur du ska göra med mixerbordet osv. Kanske lättare att göra det via en DAW. Om du har möjlighet och vill.

Postat

Jag förstår inte riktigt hur man skall kunna höra sig själv och mixen på olika volymkontroller.

Finns det mixerbord med en sådan inbyggd funktion?

Postat

Fan vad skönt. Inga ointeligenta musiker. Tyst och viktigt.

Det perfekta repet!

Alla har sina instrument. Kanske har du trummisen som slår hårdast i världen.

Kan man inte repa på lägre volym är man inget band.

Postat

Jo det klart man kan. Lite svårt att spela på akustiska trummor i en lägenhet. Eller nej det klart man kan det, annars är man inget band.

Du kan ju inte påstå att om man inte repar tyst är man inget band? Tror inte det är så lätt för ex soilwork att spela vädligt tyst, då det är extremt svåra och mycket trummor. Klart man kan spela tyst, men kanske inte blir samma känsla, trycket, ja massa grejer. :S

Postat

Du får skilja på att repa tyst och spela tyst onajj. Man kan "veta" hur det låter utan att höra det. Kryptiskt? 🙂 Japp! 😄

Men ändå inte... 😛 Nä ni förstår ändå inte hur jag menar 😑 , eller 😮

Många smilisar blev det...borde vart en *full Homer smily här* 😎

Postat (redigerat)

Svänger tillbaka till ämnet här om det är okej? ... 😛

Jag lirade me band på en fritidsgård för några år sedan som nu gjort till en tyst replokal. Testade spela med några en kväll och tyckte det var riktigt najs. 🙂 Minns tyvärr inte hur hårdvaran var kopplad och vilken det var tyvärr. Men det fanns ett litet mixerbord och alla hade medhörning i lurarna och vi hade var sin hörlursförstärkare där man kunde ställa sin voym. Alla kunde ju även ställa sin instrumentvolym, gitarr o bas på stärkarna som var lajnade, jag vid trumsetet på trummodulen och keyboardliraren på sina rattar. Bara sångaren som fick ställa in sin volym på mixern.

Jäkligt smidigt och gynsamt för öronen! Hoppas du hittar någon som har pej på sånt här. Jag skulle iofs kunna ge dig numret till fritidsgården så kan du höra me dom och få lite tips kanske. Lycka till hur som helst!

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Fan vad skönt. Inga ointeligenta musiker. Tyst och viktigt.

Det perfekta repet!

Alla har sina instrument. Kanske har du trummisen som slår hårdast i världen.

Skulle vilja hävda att man måste kunna göra både och. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.