Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En del framför kritik om att man inte kan "ha" många audiospår om man använder ett usb2-ljudkort.

Vad menas med det egentligen? Är det att man inte kan spela IN så många audiospår samtidigt, typ problem vid 7-9 mikar och trumset?

Eller innebär det att det kan bli problem om man helt enkelt gör en låt med många audiospår och inte så många om ens något midispår? Låt vara att audiospåren spelats in ett och ett efter varandra (tills de kanske är ett 20-tal).

🙁

//:debatt

Annons
Postat

Då överförningshastigheten inte är lika snabb så kan det medge problem i form av latency (fördröjning) när man belastar.

Postat (redigerat)

Spelar du in ett i taget osv är det ingen fara. Men lägger du 8 kanaler samtidigt plus sång osv, till något komp som tidigare är inspelat kan

det du spelar in hamna efter och ej i takt.

Men idag är väl nya usb inte alls långt ifrån firewire (400 då) eller?

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
du borde söka innan du skriver!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=61436

Jo tack, jag har redan läst den info:n tidigare om hastigheter olika gränsnitt emellan osv, men jag ville veta vad era privata praktiska erfarenheter säger, hur många audiospår kan man ha?

För att knyta an till min andra tråd om vilket ljudkort jag ska välja - ett firewirekort Terratec Phase x24 fw eller ett usb2kort E-mu 0404 -

med tanke på dels de tekniska fakta om överföringshastigheterna (att fw är snabbare och ger lägre latency, belastar ej cpu:n) och dels med tanke på att firewirekortet skulle dela samma irq-kanal som grafikkortet (som har dedikerad 256 mb vram), sd-, xd-, usb-kontrollers och express mobile 45 chipset root porten, men usb2-kortet skulle ha sin helt egen irq-kanal.

Vilket ska jag då välja? Vilket väger tyngst?

Antag att jag ska spela in 20 audiospår per låt, där varje låt är max 5 minuter. Ingen midi.

Redigerat av debatt
Postat
Jo tack, jag har redan läst den info:n tidigare om hastigheter olika gränsnitt emellan osv, men jag ville veta vad era privata praktiska erfarenheter säger, hur många audiospår kan man ha?

hur många audiospår du kan spela upp beror på datorn främst

Postat

För att knyta an till min andra tråd om vilket ljudkort jag ska välja - ett firewirekort Terratec Phase x24 fw eller ett usb2kort E-mu 0404 -

med tanke på dels de tekniska fakta om överföringshastigheterna (att fw är snabbare och ger lägre latency, belastar ej cpu:n) och dels med tanke på att firewirekortet skulle dela samma irq-kanal som grafikkortet (som har dedikerad 256 mb vram), sd-, xd-, usb-kontrollers och express mobile 45 chipset root porten, men usb2-kortet skulle ha sin helt egen irq-kanal.

Vilket ska jag då välja? Vilket väger tyngst?

Antag att jag ska spela in 20 audiospår per låt, där varje låt är max 5 minuter. Ingen midi.

Du säger ju att du redan har en tråd om vilket ljudkort du ska välja. :S.

varför frågar du i en ny igen om vilket ska jag välja då, vilket väger tyngst?

Ställ frågan i den tråden då den är väldigt aktuell för just det. Varför startar du massa nya?

Postat
Spelar du in ett i taget osv är det ingen fara. Men lägger du 8 kanaler samtidigt plus sång osv, till något komp som tidigare är inspelat kan

det du spelar in hamna efter och ej i takt.

Men idag är väl nya usb inte alls långt ifrån firewire (400 då) eller?

Okaaay, men Edirol UA101 och Tascam US-1641 är väl exempel på såna här USB2-ljudkort som är ämnade för att man ska kunna spela in runt 8 analoga spår samtidigt (t.ex. trumset)?

😄

Postat

Vet inte. Vad har du för dator för det första?

Postat

Jag kan inte tala för alla andra här. Man kan definitivt ha många sångspår på ett USB-kort.

Dock tycker jag att dom flesta ickestudio sett upps för eller senare kräver att man flyttar ljudspåren på grund av latency.

Alla hävdar att fördröjningen är större i verkligheten.

Jag vet att det finns fördröjning i verkligheten och även i en analog studio.

Min uppfatning är dock att fördröjningen blir allt större då man jobbar på en låt. Man lägger per automatik mer och mer pluggar.

Många kan prata om pluggkompensering och vist finns den.

Men att tro att man ska ha många kanaler med T-Sracks eller liknande är bara att glömma.

Fördröjning finns och ju mer du belastar ju sämre blir det.

drloop (oregistrerad)
Postat

Du har sagt det förut DivineCo, att det inte sitter.

Det skulle med andra ord innebära att allt fasar och lever rövare, eller hur?

Jag förstår att du har detta problem om du jobbar med Pro Tools LE eller M-Powered men inte om du kör Cubase eller Logic.

Postat

Jag jobbar inte med Cubase eller Logic. Hurvida man har problem handlar inte om det och inte heller vilket ljudkort man har.

Det handlar främst om hur mycket du vill höra av det du redan har gjort och hur mycket du inbillar dig att du ska höra av en signal och skicka in den i datorn igen som redan sänder en fördröjd mix och sedan inbilla dig att du spelar i tempo.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mmm.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)
Jag jobbar inte med Cubase eller Logic. Hurvida man har problem handlar inte om det och inte heller vilket ljudkort man har.

Det handlar främst om hur mycket du vill höra av det du redan har gjort och hur mycket du inbillar dig att du ska höra av en signal och skicka in den i datorn igen som redan sänder en fördröjd mix och sedan inbilla dig att du spelar i tempo.

Om jag förstår dig rätt så håller jag inte med 🙂 Visst har du en fördröjning som ditt DAW kompenserar. Men när du spelar till det inspelade ljudet så spelar du ju ändå i tempo i relation till det som är inspelat och kompenserat. Eller missuppfattade jag dig kanske?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)
Varför har du just snöat in dig så på dem då?

http://www.thomann.de/se/presonus_firepod.htm

varför inte köpa ett firewire kort? Det ovan bara ett ex av många. Vad är din budget?

Egentligen är mitt pc cardbuskort E-mu 1616 snabbare än både firewire och usb2, men tyvärr finns det ingen fungerande adapter i hela världen till det ljudkortet, för koppling från pc card typ II-slot till express card-slot, som ju är den vanligare kortplatsen på nyare laptops av idag. Vet någon här med säkerhet en sådan fungerande adapter så blir ni inte bara uppskattade av företaget E-mu, ni blir belönade av dem också har de skrivit i sitt forum!! Formen är gratis produkt av dem! De skriver vidare att de haft och provat ett antal olika sådana adapters redan för ett antal år sedan, men ingen av dem klarade kraven.

Så tydligen verkar det vara adaptern som är boven i dramat och inte en irq-krock för irq-plats 19 (där just express card-sloten befinner sig), även om där också ska hanteras annat, såsom usb-kontrollers etc.

Anledningen till att jag inte skaffar ett firewirekort är att just den enda firewireporten i min laptop ligger på irq-kanal 16, där finns redan grafikkortet, sd-kontrollern, xd-kontrollern, usb-kontroller och mobile express chipset 45. Ingen höjdare.

Återstår usb2. Inatt har jag gått från E-mu 0404 usb2 till ett som mer motsvarar det pc cardbuskort jag redan har beträffande ingångar osv. Men så mätte jag hur stort det där Tascam US-1641 var i verkligheten och det hade ju inte gått ned i väskan - ens om man tar bort rackhållarna på sidorna. Så nu lutar det åt ett mer kompakt ljudkort i usb2-format, men med åtminstone 6 samtidiga analoga ingångar, midi in/ut osv. M-Audio t.ex.

Iofs skulle väl rätt snart möjligheten express card kunna finnas också. E-mu släpper en del komplementkort till 1616 under våren och snart kommer säkert ett express cardbuskort - så då behöver jag ju ingen adapter... Redan har de släppt ett pci express-kort och sedan tidigare ett pci-kort. Allt till E-mu 1616. Så nu finns den för alla dem med cardbus- (laptop), pci- (stationär)och pci express-anslutning (stationär). Senare även till express card förmodligen. I nuläget ser jag inga andra intressanta express card-alternativ på ljudsidan till laptops - gör ni?

😛

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
1) Jag kan inte tala för alla andra här. Man kan definitivt ha många sångspår på ett USB-kort.

2) Alla hävdar att fördröjningen är större i verkligheten.

De flesta normala människor man snackar med som INTE vet ett dugg om vare sig inspelning eller musik förstår inte ens att det kan finnas ett problem som latency. Och det borde de inte heller, för hur f*n är det möjligt egentligen att vi kan göra transplantationer och resa till månen sedan decennier tillbaka, men inte ens göra så vi hör det vi spelar in på rätt sätt?

1) "Ha många" i betydelsen spelat in dem redan (lyssna på dem) och spela in fler eller i betydelsen spela in dem (spåren alltså) på en gång, simultankapaciteten?

2) Menar de "i rummet" då? Dvs. om man ser en akustisk trio på ett café och sitter 8 meter bort, så når ljudet från dem ens öron inte i exakt samma ögonblick som ljudet uppstår? Men det är ju en helt annan sak. Då blir ju trions tre ljudkällor en ljudkälla för oss. Vi talar istället om att man spelat in ett antal spår A och ska spela in fler B. Där (vid A) under uppspelningen, finns ju ingen fördröjning alls - ingen man kan uppfatta i alla fall. Det är ju som om man spelar en cd på stereo-n. Ingen skulle ju kunna anmärka på att den läser av den väl dolda skivan med latency. Men sitter man med kontrabasen och fagotten i lurarna och ska lägga på elgitarr och nötknäppare B, så måste ju instrumenten ljuda samtidigt. Men tyvärr klrara inte tekniken det alltid, trots att den är dyr. Fördröjningen är väl inte större "i verkligheten"?!

Och även om de har rätt, även om så vore, att den är större i verkligheten, fördröjningen alltså, så uppfattar vi det inte så. Och det är det enda som räknas! Eller uppfattar ni latency i verkligheten? Vad otäckt. Man ser folk prata men ljudet är helt osynkat med läpprörelserna. Ofta är det för mig precis tvärtom - jag vet vad folk kommer att säga.

Kan inte låta bli att undra vilka ljudkort de har som spelar in 150-200 audiospår i en enda låt i sina produktioner!! Latency?

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
Kan inte låta bli att undra vilka ljudkort de har som spelar in 150-200 audiospår i en enda låt i sina produktioner!! Latency?

Om du kör pro tools HD så tar DSP korten hand om allt oberoende hur många spår du spelar in 😲 Jag som har HD2 kan exempelvis spela in 64 kanaler samtidigt. Vill jag ha fler ingångar köper jag bara till accell-kort och interface. Så det skulle ju vara ett alternativ exempelvis om du vill spela in 150 kanaler samtidigt. Men för så många ingångar får du nog gå upp i HD expansion (tror det heter så). Har inte dunderkoll på det.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Nu är det kanske inte så vanligt att man spelar in 200spår samtidigt. Men att man kommer upp i det antal är en annan sak.

Fur att kunna göra det krävs inte bara ex den utrustning som Gizmozis skriver utan en hu hälva bra dator. Ta ex mac pro, du kommer förmodligen behöva sas diskar, 2*3.2ghz är nog bra att ha, en del minna osv. Med då kostar ju bara det runt 50-60.000.

Men du kan ju fortfarande arbeta med 150spår även om du sitter på ett usb kort. Men din dator kommer köras i botten om du inte har en del kraft i den!

Elof (oregistrerad)
Postat

Ett ljudkort har inte fler I/O än det klarar av att skicka och ta emot, så det är egentligen ingen idé att oroa sig för nåt.

Det är ju knappast så att någon bygger ett ljudkort med 24 in och utgångar, fast man bara kan använda en sisådär 8-9 stycken utan att det blir strul :rolleyes:

Det spelar väldigt liten roll vilket ljudkort man har om man spelar upp 200 spår. Det går ju ändå ut på 2 kanaler, om man inte jobbar mot ett mixerbord eller med annan hårdvara. Så för ljudkortet blir det precis lika mycket bandbredd som att spela upp en 24 bitars stereofil. Det är datorn och diskarna som får jobba på om man har många spår.

Har aldrig någonsin varit med om att det blir mer latency ju mer man spelar in, då är det något fel på systemet. Det blir mer latency ju mer pluggar man hänger på, men det kompenseras ändå för, precis som Gizmozis säger.

Det är väl inte jättemånga som lyssnar genom värdprogrammet längre, utan kör någon form av mjukvarumixer (eller analog mixer) för lyssning. Så lyssningen lider inte heller av att man har fler spår och pluggar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.