rockstone Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 ez drummer ,guitar rig 3 och sånna program. är det färdiga ljud som inte är tänkt att man ska mixa eller behövs det skäras i eq n och sånt i dom ljuden med, och användas effecter å sånt för att det ska bli bra i helheten, när man mixar en låt?
Opus99 Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 (redigerat) Jag skulle tro att dom har redigerat och ställt in fabriksljuden relativt bra. Så i regel går det att använda som rakt av och det låter ganska bra. Det är nog mer sant för EZ Drummer, för med guitar rig så handlar det om hur du spelar på gitarren med. Sen kan man ju alltid förbättra, och anpassa lite extra - med EQ och så - för enskilda låtar. En låt kanske mår bra av lite extra ljus briljans på toppen och då kan man öka lite av det, andra låtar kan vilja ha lite mörkare ljud och då kan man fixa till det. Som regel brukar fabriksljuden låta relativt bra rakt av. Men på samma gång så är inte fabriksljuden det bästa ljud man kan få ut. Jag tycker att det bästa ljudet man kan få ut, det måste man skruva sig fram till, och anpassa det efter behovet så bra som möjligt. Sen är det ju så att i vissa produkter är fabriksljuden riktigt bra, medan i andra produkter så är fabriksljuden inte alls någon bra representation av produktens fulla potential. Så man ska nog inte räkna med att fabriksljuden alltid låter toppen. I slutändan, om man lägger ihop alla faktorer, så är det du och hur det låter i dina öron som avgör vad som är bra, tillräckligt bra och inte så bra 😳 Redigerat 26 februari 2009 av Opus99
SMonk Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 Ja, alla presets är färdigmixade och funkar i alla låtar.
DieHard (oregistrerad) Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 Ja, alla presets är färdigmixade och funkar i alla låtar. Gör dem?
DieHard (oregistrerad) Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 ez drummer ,guitar rig 3 och sånna program. är det färdiga ljud som inte är tänkt att man ska mixa eller behövs det skäras i eq n och sånt i dom ljuden med, och användas effecter å sånt för att det ska bli bra i helheten, när man mixar en låt? För att det ska låta bra i helheten så får man krana till allt själv. Allt som du gör påverkar allt annat i mixen. Säg att du får till ett bra gitarrljud och sen går inte det helt bra ihop med trummorna. Vad ska du göra då? Ändra gitarren för att passa trummorna, ändra trummorna, basen etc? Ska säga min subjektiva bedömning och det är EZ suger. Låter plastigt och inte allt för roliga. Hörs direkt att det är EZ. GR är inte rolig om man är ute efter tyngre distade ljud. Men ladda ned demos på GR, Amplitube, Amplitube Metal, Revalver, Addictive Drums etc. Testa så många som möjligt innan du bestämmer dig för att få det du är mest nöjd med.
Claes Holmerup Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 Det har sagts redan, men ändå... 😏 En plugg kan aldrig vara "färdigmixad", eftersom mixen är en helhet där alla ingående spår och pluggar ska fungera tillsammans för att det ska låta bra. Pluggen kan ge ett sound som kanske känns "färdigproducerat", men det innebär inte att den säkert funkar i den aktuella låten med de förinställda parametrarna. Man måste alltså göra jobbet själv med mixningen. Ingen magisk "pro mix"-knapp kommer att visa sig i framtiden heller, eftersom alla inställningar beror på alla ingående delar och måste vägas emot varandra av den som mixar. Det är helt enkelt för många parametrar för att det ska gå att göra en fungerande analys och ställa in med automatik så att det låter vettigt.
Piccazzo Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 Ska säga min subjektiva bedömning och det är EZ suger. Låter plastigt och inte allt för roliga. Hörs direkt att det är EZ. GR är inte rolig om man är ute efter tyngre distade ljud Great minds think alike.. 😏 Kan inget annat än att hålla med.
drloop (oregistrerad) Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 (redigerat) Det är väl lite som att köpa ett hemkeyboard med komp. Det låter bättre än det man själv kan skapa om man är nybörjare / amatör. Snabbt och enkelt som en Varma koppen. Redigerat 26 februari 2009 av drloop
sixties Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 en gitarrplugg jag tycker låter bra men inte testat ännu är http://www.simulanalog.org/GSuite.zip och den är gratis. när det gäller tex. Ezdrummer så kan du få till mycket fetare ljud med eq osv.
Claes Holmerup Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 en gitarrplugg jag tycker låter bra men inte testat ännu är http://www.simulanalog.org/GSuite.zip och den är gratis. Overloud TH-1 är en vidareutveckling från samma programmerare. 🙂 Dock inte gratis... 😉
Geburah Postat 30 april 2009 Postat 30 april 2009 Min erfarenhet av de åren jag kört gitarr stärkar sims och EzDrummer så kan jag säga att det INTE är färdigmixat. EzDrummer får du räkna med att använda multichannel (Samma sak som att mixa ett uppmickat trumsett, du får alltså pukor på egen kanal, kagge på egen osv. Det beror ju även helt på vad för typ av musik du tänkt o göra. Men i regel för allt jag gjort så har det varit diverse EQ på trummorna, dista snaren o självklart kompressor(er) Och om du ska köpa stärkar sim, så är det inget som mäter sig med Revalver Mk III, det finns oändliga lösningar i det programmet, du kan gå ända in i komponent nivå för o få till det du vill ha 😲 Den har även stöd direkt i programmvaran att ladda Impulser, vilket är enligt mig är nyckeln till o få ett bra gitarrljud. Även här krävs det förmodligen EQ, Kompressor för att nå ett proffsigt sound 😆 Men hur du än gör så vet du att det bara är o höra av dig om du vill ha lite tips! Här har du lite tracks som jag gjort med Revalver/Amplitube Metal och alla tracks är EzDrummer. www.myspace.com/ageofgeburah
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.