debatt Postat 26 februari 2009 Postat 26 februari 2009 (redigerat) Hej! Inatt satt jag och avinstallerade hela det externa ljudkortet och installerade det igen. Den processen upprepade jag sedan hela 3 (!) gånger. Att använda Ta bort/ändra program som man skulle enligt E-mu själva var inte tillräckligt. Det fanns en del fragment kvar iaf. Dessutom delar Cubase LE en hel del filer med andra program, åtskilliga med ändelsen .dll - lite otäckt. Gick nästan inte praktiskt att avinstallera Cubase LE, fick sitta manuellt och välja för många filer. Hursomhelst, efter första ominstallationen så rörde sig för första gången någonsin volymstaplarna i Wave i PatchMixen (då jag spelade upp en cd i cd-läsaren)!!!! Men jag kunde inte höra något. Ljud in (Mic A) reagerade dock inte alls. Flera lampor som inte skulle lysa på MicroDocken lyste också. Plötsligt var det tvärtom jämfört med tidigare alltså. Efter den andra ominstallationen lyste ännu fler lampor och vad värre var så hittade inte datorn ljudkortet. Men det värsta var att den inte ens hittade Windows, så jag fick tvångsavstänga den, för Windows.knappen fungerade inte, Esc.knappen inte heller, ctrl+alt+delete liksom F2 och F12 var bara att glömma. Inget hände. Inget ljud ut, men inte heller nåt ljud in. Inga staplar reagerar nånstans, när jag väl startar om datorn och kommer in i Windows alltså. Vid den tredje ominstallationen så lyste för första gången inatt iaf MicroDocken så som den ska, dvs. bara den blå lampan vid logotypen. Nu fanns ingen röd varningsrand över PatchMix-ikonen i verksamhetsfältet heller - bra. Men den här sista gången så har PatchMixen ett annat utseende, en massa stripar synliga direkt. Enbart vid första installationen så såg PatchMixen ut så som den skulle enligt manualen. Andra gången hade två stripar tillkommit och nu efter den tredje en himla massa... Jag undrar vad som styr det egentligen, för jag har ju inte kopplat in annat än en enstaka monomik och ett par hörlurar vid vardera installationen. Ibland verkar sålunda ljud in fungera, ibland rör sig bara staplarna för ljud ut... vid en enda installation har Wave-staplarna agerat som de ska. Performance varierar alltså. Jag undrar varför. Nu har jag inaktiverat både Conexant och ATI Function Driver, får se om det underlättar. Testar mer senare idag. corn flakes//:debatt Redigerat 26 februari 2009 av debatt
debatt Postat 26 februari 2009 Trådstartare Postat 26 februari 2009 Nja... Efter att ha fått ljud in i Cubase LE och rätt staplar som rörde sig (single volym och mastervolym i Cubase-mixern samt Mic In A och Mastern i PatchMixen) under inspelning, så var det iofs så under uppspelning också, men nu med ett sånt där biljud igen - det låter som digitalt midifnissel och det stör i takt och volym exakt efter vad jag pratade in på audiospår 1, dvs. var rösten lite högre så var även biljudet högre. Hälften man hör var rösten, men lika mycket bitoner. Tänkte köra en mixdown och ladda upp den här så ni vet vad jag pratar om, men la på ett nytt spår först (nu akustisk gitarr). Plötsligt hörs ingenting, inte det tidigare inspelade heller. Ingen idé att ladda upp tystnad. Har haft Conexant (inbyggt ljudkort) och ATI Function Driver HD Audio (vad det nu är...) avstängt. Aktiverar nämnda komponenter igen och ska spela upp ett klipp från You Tube, men det hörs ingenting. Inget annat hörs heller. Det är först när jag fysiskt kopplar från E-mu 1616 - det externa ljudkortet, som klippen från You Tube hörs. Det gick inte att klicka på ikonen för säker borttagning ev enhet i verksamhetsfältet heller, för E-mu 1616 sades jobba fortfarande. Med vad undrar jag. Lååång tid höll det på också. En uppenbar låsning mellan inbyggt ljudkort och E-mu 1616.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.