Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har byggt ett par högtalare och skulle behöva kolla dom.. hur rätt i frekvens dom ligger så att säga

Jag har aktiva filter på dom och fyra monoblock

Jag har tillgång till en ADK A-51 och en dynamisk sångmick (Zack)

Finns det nåt testprogram man kan ladda ner eller ska jag leta på Pink Noise-filer kanske och spela in?

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

Speaker workshop (gratis) är bra för att plotta frekvenskurvor, men det kan vara lite meckigt att utföra testerna, det krävs lite motstånd o.dyl för att få bra värden. Men har du byggt högtalare själv så är det kanske inget större problem. Googla på "wallin jig" så hittar du en bra mätjig för speaker workshop. Allt på den behövs dock inte för att mäta frekvens.

ps. jag tror inte dina mickar är så bra att mäta med, dom skall helst vara så raka som möjligt, de flesta studio/live-mickar är ganska färgade. Kolla efter behringer ecm-8000.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat

För att få en mätning som visar hur högtalaren låter måste den göras i en s.k. anechoic chamber, dvs ett rum helt utan reflektioner. Om du mäter högtalarna hemma hos dig kommer du få en kurva på hur högtalaren låter just hos dig, inte hur högtalaren låter utan yttre påverkning...

Postat
För att få en mätning som visar hur högtalaren låter måste den göras i en s.k. anechoic chamber, dvs ett rum helt utan reflektioner. Om du mäter högtalarna hemma hos dig kommer du få en kurva på hur högtalaren låter just hos dig, inte hur högtalaren låter utan yttre påverkning...

på en meters avstånd mitt i ett stort dämpat rum kan det väl funka tillräckligt bra

om otippad har tillgång till kurvan för sin mick så kan han ju ha det som referens till hur upptagningen bör se ut

Postat

Man kan "gatea" mätningen också, så att man mäter innan första reflektionen når micken. Det påverkar ju hår långt ner i frekvens man kan mäta, men har man ett hyfsat stort rum går det ganska bra. Demonproducenten har rätt, har man tillgång till kurvan på mikrofonen kan man kompensera för frekvenssvaret, tänkte inte på det...

Ps. Det kan vara kul att mäta off-axis också, ljudbilden ändrar sig ofta ganska markant när man kommer utanför "sweet spot".

/Andreas

Postat
Man kan "gatea" mätningen också, så att man mäter innan första reflektionen når micken. Det påverkar ju hår långt ner i frekvens man kan mäta, men har man ett hyfsat stort rum går det ganska bra.

Hur menar du nu? Hade du tänkt gate'a bort first reflections? Har jag missat nåt? 😱

Postat (redigerat)

Ja alltså tidsgate, man mäter tiden till första reflektionen (med en mls-puls) och ställer in programmet så att det bara mäter på signalen innan den. Man begränsar ju frekvensomfånget då, så man kommer inte så långt ner i basen med den typen av mätning, om man inte har ett stort rum. Men man får en bättre mätning i övre mid-diskantområdet.

Redigerat av YogSothoth
Postat
Ja alltså tidsgate, man mäter tiden till första reflektionen (med en mls-puls) och ställer in programmet så att det mäter på signal innan den. Man begränsar ju frekvensomfånget då, så man kommer inte så långt ner i basen med den typen av mätning, om man inte har ett stort rum. Men man får en bättre mätning i övre mid-diskantområdet.

skulle funka fint om ljudet kom i kortkorta stötar

Postat

Jag tror det är det det gör... Var länge sen jag labbade med SW, men den skickar en puls som grund för mätningen vad jag minns.

Mer info finns här, en användare som satt ihop en websajt med bra tips. Glömde nämna det, men programmet verkar inte utvecklas längre, sista versionen är från 2002, men det är det bästa gratisprogram för högtalarbygge jag hittat iaf.

/Andreas

Postat
Ja alltså tidsgate, man mäter tiden till första reflektionen (med en mls-puls) och ställer in programmet så att det bara mäter på signalen innan den. Man begränsar ju frekvensomfånget då, så man kommer inte så långt ner i basen med den typen av mätning, om man inte har ett stort rum. Men man får en bättre mätning i övre mid-diskantområdet.

Ahh då är jag med, trodde du menade en vanlig gate och då tänkte jag att nu är han ute och cyklar 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.