Jump to content
Annons

Frågor om absorbenter


Thomas A

Recommended Posts

Om man sätter upp "riktiga" absorbenter (typ tex Auralex Studiofoam Wedges) och sedan hänger ett tyg framför, kommer det då att påverka negativt på något sätt? Tänkte välja ett tyg som släpper igenom luft isf. Det är mest för utseendets skull, inte så snyggt med blå eller svara plattor över hela väggen. Om man nu som jag har studion i sovrummet.

http://www.auralex.com/acoustic_studiofoam...udiofoam_2w.asp

En annan fråga: Hur kan man sätta upp dessa på ett bra sätt utan att sabba tapeten? (för oss som bor i hyrersrätt) Spraylimma verkar inte vara någon höjdare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för tips, men nej jag hade inte tänkt klä dem med tyg. Bara hänga ett tyg framför, som ett draperi. Frågan är om det kommer att inverka på absorbenterna på något negativt sätt? (om jag skaffar sådana som jag länkade till ovan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips, men nej jag hade inte tänkt klä dem med tyg. Bara hänga ett tyg framför, som ett draperi. Frågan är om det kommer att inverka på absorbenterna på något negativt sätt? (om jag skaffar sådana som jag länkade till ovan)

nej om du har ett tunt tyg så lär det inte påvärka nått. risken är väl att det kommer synas igenom...

Link to comment
Dela på andra sajter

nej om du har ett tunt tyg så lär det inte påvärka nått. risken är väl att det kommer synas igenom...

Det kan påveraka de allra hösta frekvenserna lite men omärkbart.

Ett bra tyg kan vara grovmaskigt line tyg. Finns på ikea ex. 59kr/m

När du valt ut tyget i affären så kan du testa att andas igenom det. Ju lättare ju bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt vilket tyg som helst framför, spelar ingen roll. Dessa prylar kommer bara att absorbera övre mellanregister och diskant iallafall och om det är det du är ute efter så kommer ett tyg framför bara att äta ännu mer diskant. Att dom ens vågar skriva att dessa tunna skumgummiplattor skulle motverka stående vågor är ett skämt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar boys. Du har säkert rätt Gilbert att de bara kommer att absorbera mellanregister och diskant. Tror du t o m att hemmagjorda rocksullsvarianter skulle fungera bättre?

Alla porösa absorbenter (glasull och stenull räknas också dit) fungerar ungefär lika. Om du ska stoppa stående vågor i basen så får du dessvärre räkna med att ha ett par meter tjockt material om det ska lösas utan någon sorts panelabsorbent - men så länge det handlar om att dämpa efterklang så fungerar porösa absorbenter utmärkt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är det någon som kan/(vet var jag hittar) måtten på ett standard-"flak" av roxullsisolering? Sådant som ni använt att bygga absorbenter av. Har letat på deras sida med inte hittat. Tänkte bygga mig några absorbenter och behöver räkna ut måtten på virket till ramen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack å tack! Jag var tydligen ganska usel på att leta hehe... Men det finns ju så många sorter, hade ingen aning om att det var "Isolerasjälv 40" som var lämpligast.

emulator: Vad menar du med "normala reglar sitter på cc 60"? Har är rätt lost på byggrejer, vad är cc 60?

Glasull alltså? Vilken modell ska man välja där då tro? Har tyvärr Inget Byggmax direkt nära. Eller så kör jag på Isolerasjälv 40 istället. Läste runt lite om glasull och någon skrev att det luktade hästpiss, haha. Kanske inte så mysigt. Stinker Roxullen också?

Link to comment
Dela på andra sajter

cc 60 betyder center till center 60cm, dvs från center på ena regeln till center på nästa regel brukar man enligt standard ha ett avstånd på 60cm. Isoleringen kommer därför färdigskuren för att passa mellan reglarna. Reglarna tar ju också lite plats därför är isoleringen något smalare än 60cm som någon tidigare skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Här kommer en nykomling med en fråga om just tyg. Jag har byggt en studio av mitt garage(det blev 10 m2 studio) och finalen är gipsväggar. Jag har blivit tipsad om att hänga Ull-tyg c:a 5cm från väggarna i draperiskenor för att kunna "styra" rum-klangen som jag önskar.

Någon med erfarenhet därute? -i så fall var hittar man tyg förändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Här kommer en nykomling med en fråga om just tyg. Jag har byggt en studio av mitt garage(det blev 10 m2 studio) och finalen är gipsväggar. Jag har blivit tipsad om att hänga Ull-tyg c:a 5cm från väggarna i draperiskenor för att kunna "styra" rum-klangen som jag önskar.

Någon med erfarenhet därute? -i så fall var hittar man tyg förändamålet?

Tyget kommer bara att absorbera den högsta diskanten och lämna resten av registret orört. Inte optimalt med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ecofon skivor i taket som tar en hel del oönskat och planerar att göra några basfällor (med hjälp av forumtips härifrån!) ..men det jag blev rekomenderad var just ULL-tyger, -det skall tydligen ta fler frekvenser. Tygen skall vara 150% : 1meter vägg = 1.5meter tyg.

Tack för svaret, måste kolla det där med frekvenserna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm det där med tyger, det gör bara att du förlorar luft (diskant) i rummets klang men gör ingenting (eller mycket lite) för att förbättra akustiken. Bygg riktiga absorbenter och diffusorer för mellanregistret och Helmholtz/panel-absorbenter för basproblem (som nästan alltid är det största problemet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...