Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skall köpa en PC som är stabil nog att använda pro tools effektiv på. Så jag vill ju ha en bra processor och tillräckligt med RAM som sammtidigt ät kompatibelt med Protool 8 LE versionen. Vet ni något företag som bygger såna? Frost tycker jag är för dyra kontra prestanda. Men jag kan ändå tänka mig att lägga ut en bra bit över 10 000 kr

Och hur är det med RAM? Vissa DAW hanterar ju inte mer änn 3 gig i ram för att dom begränsas av att dom är gjorda i 32 bit eller att operativ sytemet är i 32 bitar.

Kan protools hantera 4 gig i ram? Även om pro tools är 32 bitars?? SKall jag köra pro tools på XP eller vista??

Hehe, ibland undrar jag om jag inte skall fortsätta med cubase...

Hoppas det finns några svar på mina dumma frågor. MVH / Lelle

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

Bra länk Gizmozis! där finns mycket nyttigt att tänka på när man ska bygga en studiomaskin. Mitt tips är att du utgår ifrån det och sen läser i andra trådar här på forumet om hur man ska göra med hårddiskar, vilka processorer man ska använda, och andra saker man bör tänka på.. finns ganska mycket.

Angående minneshantering tror jag inte att PT stödjer 64-bitars OS (jag har för mig att det är så men är osäker). 32-bitars operativsystem kan hantera upp till 3,5 gb ramminne men inte adressera mer än 2 gb till en enskilld process (rätta mig om jag har fel). Det innebär alltså att Pro Tools inte kan utnyttja mer än 2 gb ramminne men du kan samtidigt köra en annan process utan att behöva swoppa (fast man kommer ju antagligen tappa en del prestanda om man kör andra program parallelt med PT).

Postat (redigerat)
Bra länk Gizmozis! där finns mycket nyttigt att tänka på när man ska bygga en studiomaskin. Mitt tips är att du utgår ifrån det och sen läser i andra trådar här på forumet om hur man ska göra med hårddiskar, vilka processorer man ska använda, och andra saker man bör tänka på.. finns ganska mycket.

Angående minneshantering tror jag inte att PT stödjer 64-bitars OS (jag har för mig att det är så men är osäker). 32-bitars operativsystem kan hantera upp till 3,5 gb ramminne men inte adressera mer än 2 gb till en enskilld process (rätta mig om jag har fel). Det innebär alltså att Pro Tools inte kan utnyttja mer än 2 gb ramminne men du kan samtidigt köra en annan process utan att behöva swoppa (fast man kommer ju antagligen tappa en del prestanda om man kör andra program parallelt med PT).

Undrar hur det är med minneshanteringen egentligen. Till windows så har ju pro tools bara support för 32 bit version, vilket då sätter gränsen för RAM-minnet om jag fattat rätt. Men min MAC Pro kör 64-bit OS om jag inte fattat fel och jag har inte hittat något som säger att Pro Tools är begränsat. Detta skulle då innebära att du kan använda mer RAM minne i Pro tools om du kör det på MAC. hm...detta borde nog kollas upp ordentligt. Kanske skickar iväg ett mail till digidesign så vi får veta säkert 😆

MVH

Anders

EDIT: mail är skickat till digidesign då jag blev nyfiken på detta 🙂

Redigerat av Gizmozis
Postat

Fick en länk av supporten och den texten säger följande

" Is there a limit to how much RAM (memory) a Pro Tools system can utilize?

Applications on Windows XP can address no more than 2 GB of RAM by design. Applications on OS X can access roughly 3 GB of RAM. All applications, including Pro Tools, are subject to the standard rules outlined above.

Plug-ins and their data are loaded into the Pro Tools application address space. "

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...p;categoryid=34

MVH

Anders

Postat

¨

aha, tack för inlägget

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.