Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tänkte ta reda på exakt vad man ska inaktivera eller avinstallera när det gäller det inbyggda ljudkortet i en laptop..

ATI Function Driver for High Definition Audio - ATI AA01

Conexant High Definition SmartAudio 221

Ljud-CODEC

Mediekontrollenheter

Video-CODEC

Äldre ljuddrivrutiner

Äldre videoinspelningsenheter

När jag lägger in mitt externa ljudkort så läggs det här, där den raden heter E-MU DSP nånting...,

men exakt vilka av ovanstående rader ska vara inaktiverade (eller avinstallerade) - d.v.s. vad/vilka ska jag markera?

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat
Har iofs en stationär i studion. Men jag har alltid stängt av det interna i biosen så poppar det inte upp alls.

Allt det ovanstående står under Ljudenheter.

Postat

Jag har inte gjort ett dugg med mitt interna ljudkort och det funkar alldeles utmärkt ändå.. Tror aldrig jag har haft nån konflikt mellan ljudkorten i nån av mina datorer.

Är det vanligt att det strular??

Postat

I min PC inaktiverade jag inte det interna ljudkortet. Inga problem.

Använd det interna ljudchipet för t ex systemljud och låt det vara som det är.

Postat (redigerat)

Jovisst, om det funkar så...

Vad är ATI Function Driver ----- AA01?

I listan inom Ljudenheter så kommer det upp 3 alternativ, där man ska välja ett: E-mu dsp, Conexant och ATI HD Audio.

ATI trodde jag var grafik...

Jag har en volymkontroll på fronten av laptopen, det är den som verkar störa volymkontrollen för uppspelning på E-MU-ljudkortet.

😏

Redigerat av debatt
Postat
Jovisst, om det funkar så...

Vad är ATI Function Driver ----- AA01?

I listan inom Ljudenheter så kommer det upp 3 alternativ, där man ska välja ett: E-mu dsp, Conexant och ATI HD Audio.

ATI trodde jag var grafik...

Jag har en volymkontroll på fronten av laptopen, det är den som verkar störa volymkontrollen för uppspelning på E-MU-ljudkortet.

ATI är väl i detta fall tillverkaren av High Definition Audio drivern:

http://www.hardwaresecrets.com/article/265

Conexant High Definition SmartAudio 221 är ju troligen det inbyggda ljudkortet

och de övriga är andra rutiner för annan ljudhantering

jag tror du kan avinstallera allt om du har lust

eller gör du det i biosen som dr hans skrev

Postat (redigerat)

Som någon sa. om du helt vill bli av med det interna kortet så inaktiverar du inbyggda ljudet i BIOS Sen struntar du i att installera drivrutiner till det(givetvis) alternativt(om du inte orkar ominstallera) tar bort alla drivruter.

Redigerat av BozoB

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.