Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mig veterligen går det fortfarande inte att få ett monitorljud utan irriterande fördröjning om man kör signalen in i datorn och genom en plugin och ut igen för att få reverb till lyssningen.

Jag hade en perfekt liten grunka för jobbet, nämligen en gammal ZOOM 9001, men den har tyvärr fått något spel och brusar nu så högt att den inte går att använda.

Så jag behöver skaffa mig en billig multieffekt. Det är ju bara monitorljud jag ska ha den till så jag vill inte lägga mer än 1000:- på den. Och de jag letat rätt på i den prisklassen är Alesis pico, micro -och midiverb, ZOOM 1201, 1202, 1204 samt Behringer DSP 2024P Virtualizer. Någon som använder något av dessa? Duger de? Alesis ser man ju lite här och var, men det fina med ZOOM:arna och Behringern är att de även innehåller en vocoder, vilket hade varit kul att ha i livesammanhang ibland. Har läst att ZOOM:ens vocoder ska vara riktigt bra, men har inte hört något om Behringers variant.

Kanske är det någon som har ett tips på ytterligare reverb/multieffekt i den här prisklassen,

eller rentav någon ska sälja någon dammig stackare som börjar sitta lite löst till i rackstället?

Eller har jag missat någonting?

Kan man få trevligt monitorljud utan hårdvara och utan latency?

Det beror på ljudkortet menar säkert några av er.

Nej. Det beror inte på ljudkortet. Det blir i stort sett samma latancy vilket ljudkort man än har om man inte investerat en fruktansvärt massa pengar. Själv har jag två olika: Frontier Wawecenter PCI samt M-Audio Projectmix (Firewire)

Annons
Postat (redigerat)

Tjena

Har själv ett Motu 8pre ljudkort som har mjukvara som gör så att man kan få i princip latency lyssning innan signalen går i i Cubase. Och för att få lite rumsklang på medhörningen brukar jag lägga in ett reverb som insert på den aktuella kanalen med "wet" regeln på 100 % och adressera ut det till hörlursutgången. Lite latency på reverbet får man på köpet men det är i alla fall inget som stör mig.

Kanske skulle något liknande få till med ditt ljudkort och mjukvara...?

Vet inte om det var ett svar på din fråga... 😏😏

// Klas

Redigerat av Magnetic
Postat
Mig veterligen går det fortfarande inte att få ett monitorljud utan irriterande fördröjning om man kör signalen in i datorn och genom en plugin och ut igen för att få reverb till lyssningen.

fundera över om reverb är en effekt man kör seriellt eller parallellt

Postat

Jag hajjar ditt behov, att lyssna genom dator o sekvenserprogram under inspelning går inte alls, i a f inte med de prylar jag har. 5-10 ms latency kommer man inte ifrån och det är illa nog.

Så jag fixar oxå monitorering externt vid inspelning. Kör med min gamla POD 2.0, duger utmärkt att får till lite reverb o kompressor ur den.

Musikbörsen kränger nånting som heter Rocktron UTOPIA G100 (gitarr multieffekt) på kvällsrean i morgon, för en tusenlapp. Kanske passar dina behov?

tjing

Postat
vad använder du för reverbplugg då?

Om du lägger reverbet som send istället för insert så kanske du inte stör dig på fördröjningen.

Jo jag har reverbet som sänd. Har man den som insert kommer det ju med på inspelningen och blir alldeles för mycket reverb som inte går att ta bort.

Har testat med alla möjliga pluggar. Från cubase egna till till dyrare. Samma problem. Latency.

Postat
Jag hajjar ditt behov, att lyssna genom dator o sekvenserprogram under inspelning går inte alls, i a f inte med de prylar jag har. 5-10 ms latency kommer man inte ifrån och det är illa nog.

Så jag fixar oxå monitorering externt vid inspelning. Kör med min gamla POD 2.0, duger utmärkt att får till lite reverb o kompressor ur den.

Musikbörsen kränger nånting som heter Rocktron UTOPIA G100 (gitarr multieffekt) på kvällsrean i morgon, för en tusenlapp. Kanske passar dina behov?

tjing

Nja, det är inte direkt en gitarreffekt jag är på jakt efter.

Men du fick mig att rota fram en gammal Zoom 9002 (gitarrmultieffekt) som kanske kan duga för tillfället om man enbart använder reverbet i den.

Däremot hoppas jag hitta en billig multieffekt på rean med lite trevliga reverb.

Egentligen skulle det väl räcka med ett alesis picoverb, men så vill man ju ha lite att leka med också...

Postat

Jag själv sjunger bättre utan effekter. Utan reverb får sången ingen "försköning" och man koncentrerar sig mer, får bättre pitch m.m.

Så upplever jag det iaf. 😉 Får man det att låta bra utan reverb så är man på rätt spår 😛

• 2 veckor senare...
Postat

Problemet löst. Jag fick liv i min gamla Zoom-burk. Även om den brusar en del och inte håller måttet beträffar kvalité så duger den gott att mixa in som lite monitor-reverb.post-4675-1236546022.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.