Jump to content
Annons

M-Audio Delta 1010LT - minska inputgain?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det distar när jag spelar in min gitarrförstärkare på hög volym*, och ändå har jag sänkt inputgainen så mycket det går. Snackar om digital distortion alltså, att insignalen är för stark.

Jag har inputkanalen på +4dB i kontrollpanelen, och även flyttat högra jumpern på ljudkortet för att minska den ytterligare.

Kan man "modda" kortet på nåt sätt så det går att sänka inputen ännu mer?

Jäkligt synd för i övrigt är jag nöjd med detta kort.

* En rörförstärkare som låter bäst när den spelas HÖGT...

Redigerat av creel
Annons
Postat
  creel sa:
Det distar när jag spelar in min gitarrförstärkare på hög volym*, och ändå har jag sänkt inputgainen så mycket det går. Snackar om digital distortion alltså, att insignalen är för stark.

Jag har inputkanalen på +4dB i kontrollpanelen, och även flyttat högra jumpern på ljudkortet för att minska den ytterligare.

Hörru!

Du lirar jäkligt högt om du måste padda mer!

Claes kastade in en länk om detta! Kolla in den här för egna skapandet:

http://www.uneeda-audio.com/pads/

Borde ju finnas en enkel grej att sätta på kabeln oxå!?

Ha det gott!

/Cruncha'

drloop (oregistrerad)
Postat

Vissa mickar kan ge högsignal.

Vilken mick har du använt creel?

Postat

du använder inte dom två inyggda preamparna i kortet eller? för dom distar hur jag än bär mej åt, jag kör genom ett mixer bord och brukar spela in en marshall 100watt superlead och det distar inte...........när jag använder dom andra ingångarna

Postat (redigerat)
  creel sa:

Upplevde samma problem med mitt 1010lt, men tycker jag fått till det med jumper settings och nya drivers och så. Bäst tycker ja de ändå låter om ja går via mixerbord som nämts ovan.

Redigerat av Osmo
creel (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar!

Cruncher sa:
Hörru!

Du lirar jäkligt högt om du måste padda mer!

Claes kastade in en länk om detta! Kolla in den här för egna skapandet:

http://www.uneeda-audio.com/pads/

Borde ju finnas en enkel grej att sätta på kabeln oxå!?

Ha det gott!

/Cruncha'

Ja, det är högt, jag kan inte vara i samma rum, hehe.

Tack för länken! Det ska kollas upp! 😆

DivineCo sa:
Jag hörde världen i Danmark!
Va?
  drloop sa:
Vissa mickar kan ge högsignal.

Vilken mick har du använt creel?

Sennheiser MD421.
  rockstone sa:
du använder inte dom två inyggda preamparna i kortet eller? för dom distar hur jag än bär mej åt, jag kör genom ett mixer bord och brukar spela in en marshall 100watt superlead och det distar inte...........när jag använder dom andra ingångarna
Jo, det gör jag. Distar hur du än bär dig åt? Då gör du något fel. Jag kan fortfarande spela jäkligt högt och ändå få in en icke-distande signal om jag har flyttat jumpern och ställt in +4dB i kontrollpanelen. Men jag skulle ju vilja lira lite högre så rören jobbar lite mer. (en aning goare ljud då)
  Osmo sa:
Upplevde samma problem med mitt 1010lt, men tycker jag fått till det med jumper settings och nya drivers och så. Bäst tycker ja de ändå låter om ja går via mixerbord som nämts ovan.
Okej.
creel (oregistrerad)
Postat

Är det nån som kan förklara för mig det här med dB-gain eller vad man säger... jag vet vad dB/decibel är. Men det jag inte förstår är varför insignalen blir LÄGRE när man väljer +4dB istället för -10dB - kan nån förklara det? Det är liksom tvärtom, och jag vet att det är såhär i annat också så jag vet att det inte är M-Audio som skrivit galet.

Samma sak med jumpern på ljudkortet, när jag flyttade den för att få +4dB blev det lägre.

creel (oregistrerad)
Postat
  rockstone sa:
vad är jumpern?

Sitter fyra jumprar på ljudkortet man kan flytta för att justera några inställningar.

Har du själv ett sånt här kort?

Är inte säker på om jag fattade din fråga rätt, du vet inte vad en jumper är, eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.