Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har precis suttit mig ner med melodyn bridge för att korrigra lite pitch på sången jag spelar in. Det som jag inte riktigt får grepp om är hur jag ska få in alla sång spår i samma melodyne projekt. Jag har spelat in all sång på kanal 8 och fattar inte riktigt hur jag ska gå till väga när jag ska ställa in från vilka kanaler melodyn ska spela in från mitt cubase projekt. Är det någon som förstår vad jag menar eller är jag luddig 😆?

Annons
Postat

Du är nog lite luddig... 😆

Du måste förstås välja de audiospår som du har sång på och som du vill korrigera - men hur många du kan jobba med samtidigt, beror förstås på vilken version av Melodyne du har... 😄

Postat (redigerat)

haha okej, då prövar jag igen! Såhär ligger det till: jag sitter i cubase sx3 och har precis spelat in en låt. Nu vill jag korrigera pitchen på min sång i melodyne bridge 3. Jag har sammanlagt ca. 7 sång spår. Nu när jag startar melodyne så väljer jag melodyne bridge på en enskilld kanal som plug-in och får då upp ett melodyne projektfönster samt en mindre ruta som bestämmer vilka kanaler jag vill föra över till melodyne projekt fönster i realtid, det står även transfer och playback. Den första grejen jag klurar på är vad det är man väljer när man väljer ex. "track8" (som jag väljer då jag spelat in sången på kanal 8 på ljudkortet). Menar den just vilken kanal på ljudkortet man spelat in eller vilket spår i cubase och isånnafall hur vet man vilket som är vilket spår i cubase, räknar man bara uppifrån och ner från dom tillagda spåren? måste jag välja melodyne som plug-in på ALLA sångspår eller räcker det med att ha den på ett spår och bara välja att den ska överföra från alla tracks? Den andra saken jag klurar på är hur jag kan transfera alla sång spår i real tid till projekt fönstret som melodyne öppnat så jag kan redigera alla spåren samtidigt. Jag vill alltså föra över alla sångspår samtidigt i realtid så att dom lägger sig på, över, bredvid whatever varandra i melodynes projekt fönster så jag kan redigera alla samtidigt!!

Jag har testat både det ena och det andra men jag lyckas inte få in alla spår samtidigt, hjälp!

Hoppas det gick att förstå nu för mer pedagogisk kan jag nog inte bli...🙂:)

Redigerat av bubben
Postat

Melodyne Bridge är namnet på bryggan mellan Cubase och Melodyne. Frågan var vilken version av Melodyne du har...? 🙂

I Cre8 kan du jobba med 8 spår samtidigt, medan Studio har obegränsat antal spår. Uno kan bara köra med ett spår, liksom Plugin-versionen (som man för övrigt får gratis som en bonus om man har köpt Studio-versionen 😎 ).

Det är i alla fall Cubase-spåren som du väljer. Vilken ingång på ljudkortet du har spelat in från, har ingen betydelse alls.

En liten dykning i manualen hade kanske varit på sin plats...

Postat

Smart drag 🙂 Det funkade rätt bra, hade cre8, var tvungen att trixa lite bara, tack för att du hjälpte mig få tummen ur 🙂

• 4 veckor senare...
Postat

Det är väldigt omständigt att köra MelodyneBrigde egentligen.

den är väl egentligen menad som ett standaloneplugin, och dom har lagt till Brigde som en "brygga" mellan sequencern och melodyne.

Det finns en MKT smidigare version som heter "Melodyne Plugin VST" som ligger I DIN SEQUENCER , du får upp en ruta direkt i din sequencer..vilket är faan så mkt smidigare.

ENDA nackdelen i min version, tror jag har 1.3 är att det inte går att maximera fönstret :rolleyes:

/Perrra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.