Katla (oregistrerad) Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 När jag gick musikprogrammet på gymnasiet var det hela tiden en väldig fokus på det rent teoretiska. Vi hade fler timmar i veckan på att lära oss noter och taktera än att faktiskt lyssna och spela. Jag lade ner lagom tid på det och kvintcirkeln kan jag i huvudet men jag har aldrig, säger aldrig, tillämpat någon av de musikteoretiska kunskaper jag besitter i mitt skapande. Det är möjligt att jag gjort det omedvetet men att aktivt jobba efter teorin skulle göra mig väldigt begränsad kreativt. Jag har inga problem att göra musik eller producera/arrangera. Men att spela instrument är jag inte speciellt bra på. Eftersom instrumentet är mitt verktyg blir jag begränsad och därför förstår jag inte den fokusering som låg på musikteorin på gymnasiet. Jag tror inte att musikteori är nödvändigt för att göra musik. Jag tror inte heller att folk som kan musikteori och tillämpar det gör bättre musik är personer som knappt sett en not. Det kan vara bra att känna till den i vissa fall medan andra jobbar bättre utan den.
Jazzman Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 kvintbas C-G-C-G du menar dansbandsbas? ...he he he.... -Frondas "Kamphund"...eller vad den heter, är ett ganska tydligt exempel på en låt med växelbas som jag inte skulle kalla för dansbandslåt.... -man kan använda grepp från en massa stilar utan att det blir den stilen... mvh/Hwagang ah.. växelbas var nog vad jag va ute efter 🙂
Kiefz Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 ett enkelt sätt som inte tar timmar av övning att förstå.. förhoppningsvis 🙂: Säg tex att du börjar med att spela ett Am och dessutom bestämer dig för Am är den tonarten du vill gå efter... Att du spelar i tonarten Am betyder att du spelar efter Am skalan dvs tonerna a, b, c, d, e, f och g.. Am som du just spelade passar juh rätt bra, tro det eller ej, i Am skalan eftersom Am byggs med tonerna a, c och e vilka alla ingår i Am skalan.. det en bra ide att fortsätta på samma spår.. tex funkar det fin fint att följa upp med tex ett Cdur eftersom Cdur är byggd av tonerna c, e, och g som alla är toner i Am skalan.. däremot kommer inte Cm(C-D#-G) att funka någe vidare eftersom D# inte finns i Am skalan ...dvs så länge du bara använder toner från samma tonart så funkar det alldeles utmärkt.. sedan går det att använda fler toner i dina ackord, som ingår i tonarten också, men det kan vara knepigare att förklara teorimässigt.. finns dock en massa jazzteori som förklarar sådant..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.