Jump to content
Annons

Vilka accord hör till vilka?


Pusa

Recommended Posts

... och var kan man få tag på information om detta? Är detta musikteori? För att man verkligen skall kunna identifiera sig med M. Ugglas låt "Trubaduren".. Så skulle jag vilja lära mig att teoretiskt spela en låt som jag egentligen inte kan, utan bara vet går i G .. (typ en vanlig radiolåt som går i en normal tonart)..

"Ja efter G så borde ju rimligtvis Em komma... och sen blir det nog ett....... osv" .. Så vet jag att somliga tänker.. Hade vart skönt att kunna detta.. Så behöver man inte lära sig accordföljder i huvudet.. Funkar detta förresten ?

Hälsningar

"En självlärd, rätt krasslig musiker"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag vet inte var man kan läsa om musikteori på nätet, men det tipsar nog någon om snart.

Man kan harmonisera varje ton i skalan. Så om en simpel låt går i G-dur innehåller den troligtvis framförallt:

Tonika, som är grundtonen harmoniserad - G-dur.

Subdominant, som är kvarten (fjärde tonen i skalan) harmoniserad - C-dur.

Dominant, som är kvinten (femte tonen i skalan) harmoniserad - D7.

Om man ska hålla det enkelt.

Sen kan dom ju vara mer eller mindre färgade.

Så i G-dur blir hela skalan i ackord: G, Am, Bm, C, D, Em, F#m7-5.

Fick jag det rätt nu?

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt dig med ditt instrument, sjung en enkel låt,

typ blinka lilla stjärna, och ge dig f-n på att fixa ackorden.

Ta nästa låt. Och nästa. Och känn dig som trubaduren...

Musikteori på nätet finns på musictheory.net.

Fick jag det rätt nu?

Jepp. Men dominanten är snarare D om du väljer att ange alla andra som treklanger...OK, sjuan är vanlig, men den är inget krav...

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Får ej glömma bort att ett väldigt bra sätt att lära sig spela låtar är att verkligen lära sig så många låtar man bara kan. Helst nya varje dag. Då kommer det liksom automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)

Hejsan

När jag lär mina gitarrelevar hur de ska bära sig åt när de tar ut ackorden till en låt så pekar jag främst på två verktyg. Dels öronen, vilket säger sig självt, och dels kvintcirkeln som Grahn länkade till. Lär dig kvintcirkeln utantill och se till att du förstår ackordens inbördes förhållanden. En snabb genomläsning tydde på att personen som gjort sidan visste vad han/hon snackade om så läs och lär så har du kommit en bra bit på väg.

MVH

heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, tonika, subdominant och dominant, precis som i ooooolsberg 😆 Men som alltid går att färga eller byta ut till lite mer spännande harmonier.

Om du sen vill lägga en basstämma så funkar det nästan alltid med kvintbas C-G-C-G tex, beror förstås på musikstil om det passar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju fan så mycekt enklare att lyssna... Ackorden hörs ju 😱... Blir det problem med omstämda gitarrer är det ju bara att sätta sig med guran och testa vilken ton som är ren och sen nästa osv 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

kvintbas C-G-C-G

du menar dansbandsbas?

😱

Alla har så rätt... Man ska använda sig utav sina öron... och lära sig kvintcirkeln...

Nåt man kan tänka på är att man ska lära sig hur Tonikan låter och hur dominanten låter... inte hur ett D låter... eller ett G... etc. då får man det lättare för sig =)

Tycker iaf jag =)

Link to comment
Dela på andra sajter

kvintbas C-G-C-G

du menar dansbandsbas?

😮

Alla har så rätt... Man ska använda sig utav sina öron... och lära sig kvintcirkeln...

Nåt man kan tänka på är att man ska lära sig hur Tonikan låter och hur dominanten låter... inte hur ett D låter... eller ett G... etc. då får man det lättare för sig =)

Tycker iaf jag =)

Kvintcirkeln kan vara bra att ha i början men hur intressant blir det om alla följer den 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

kvintbas C-G-C-G

du menar dansbandsbas?

😆

Alla har så rätt... Man ska använda sig utav sina öron... och lära sig kvintcirkeln...

Nåt man kan tänka på är att man ska lära sig hur Tonikan låter och hur dominanten låter... inte hur ett D låter... eller ett G... etc. då får man det lättare för sig =)

Tycker iaf jag =)

Kvintcirkeln kan vara bra att ha i början men hur intressant blir det om alla följer den 😮

Jag brukar inte bry mig om den där cirkeln....men faktum är att ALLA följer den utan att man tänker på det. Jag hävdar att det är så....

Alltså, kvintcirkeln finns där...utan att man vet om det...när man inte vet 😳

😱

Edit: ...ja okej da. Nästan alla.

Edit2: Eller jag vet inte...ehm....

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har så rätt... Man ska använda sig utav sina öron... och lära sig kvintcirkeln...

Nåt man kan tänka på är att man ska lära sig hur Tonikan låter och hur dominanten låter... inte hur ett D låter... eller ett G... etc. då får man det lättare för sig =)

Tycker iaf jag =)

Kvintcirkeln kan vara bra att ha i början men hur intressant blir det om alla följer den 😮

Jag brukar inte bry mig om den där cirkeln....men faktum är att ALLA följer den utan att man tänker på det. Jag hävdar att det är så....

Alltså, kvintcirkeln finns där...utan att man vet om det...när man inte vet 😳

😱

Edit: ...ja okej da. Nästan alla.

Edit2: Eller jag vet inte...ehm....

Japp! Precis som med kostcirkeln! Men det är bra att ha den så man inte bara äter godis hela dagarna.....

(Den där likelsen fattade inte ens jag själv inser jag nu 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Som någon nämnde:

Lär dig känna igen tonika, dominant och subdominant.

Du får ett "ramverk", en bild hur harmonierna hänger ihop.

Därefter, fyll på med deras parallelltonarter, och så vidare.

2. Sjung låtarna. Nynna, skråla – bara du hör låten i huvudet. Viktigt.

3. Öva på låtar som du gillar, så går det fortare...

Det är mina topp-3 tips.

Jobbade som barpianist, perfekt sätt att bli tvungen att ta ut låtar på stört...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta ut en låt med hjälp av öronen är inte så svårt (finns ju dock vissa färgningar som kan ställa till det minst sagt när man inte kan alla kvinter, toniker och såntdär)... Men när det hamdlar om rena accord ... major minor 7:or så brukar det lösa sig ganska fort.

Men det där med kvintcirkeln skall jag se över.. (Fast vid första anblicken måste jag ju säga att jag var minst sagt konfunderad Lite: 😮 och lite : 😱

Och det ligger nog mkt i att man skall lära sig en massa nya låtar ofta.. Blir ju lätt så att man tar upp gitarren och spelar låtar man redan kan utantill.. då lär man sig ju inget nytt direkt..

Men som sagt, min hörsel är det inget fel på för att ta ut en låt... Men när man sitter och spelar och bara vill "VETA" vad nästa accord kommer att bli, då har man kommit en bit på vägen.. (Robert Welsh here I come... eller nå´t.. )

Dessutom har jag fått klart för mig att denna del av musiken alltså kallas musikteori...

.. vilket jag tidigare misstänkte men inte var säker på den egentliga innebörden..

Tack för alla svar.. strålande.. (Och har ni fler, är det bara att ösa på.. Det är ingen som stoppar er inte.. 😳 )

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh ... måste alla göra det så svårt?! 😄

Använd kvintcirkeln, och strunta i alla musikteoretiska besserwissrar. Den funkar så här:

1) Tag ett ackord, t ex C.

2) Nu kan du röra dig i en tårtbit bestående av tre ackordpar, dvs du kan nu ta ackorden F, G, Dm, Am, Em. Gör det så låter det harmoniskt och fint.

När du har lärt dig att göra låtar på det viset kan du gå vidare till mer avancerade teorier.

Dagens känga till alla som säger att man hör ju vilka ackord det ska vara. Om man är nybörjare är det inte så lätt, kan jag säga. Jag frågade också frågor liknande den ursprungliga, och fick hela tiden superavancerade svar som jag inte förstod ett dyft av, tills någon tipsade mig om kvintcirkeln, då förstod jag plötsligt mycket mer och kunde plötsligt göra mycket mer avancerade låtar.

Googla upp några berömda låtar så skall ni få se att många följer mönstret i 2). Sätt sedan upp kvintcirkeln ovanför skärmen, det har jag gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvintcirkeln kan vara bra att ha i början men hur intressant blir det om alla följer den  😄

Agreed.

Men det kan faktiskt va bra att kunna kvintcirkeln, så att man kan undvika de vanligaste tråkigaste ackordföljderna...

Men ibland går det ju bara inte att undvika.... 😎

Edit: Grymt tips, maxxx! Ska tänka på det till nästa gång... 🙂

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Kvintcirkeln kan vara bra att ha i början men hur intressant blir det om alla följer den 😄

Slå upp vilken låt som helst, och du kommer upptäcka att alla låtar följer den. Det skulle låta hemskt annars. Men visst, man kan slänga in ett och annat ackord som inte följer kvintcirkelmodellen ibland. Prova t ex Cm D Gm Eb (snott från Orup).

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
läste lite och hänger man inte med i dom resonemangen ska man nog sluta med musik

Du grabben, pyssla så mycket du vill med dina kvintcirklar,

men ge fan i att mästra.

För mig och min musik är musikteori ungefär lika spännande och viktigt som vilka gitarrsträngar Steve Vai föredrar.

Fattar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

I allmänhet kan man väl säga att lite extra kunskap aldrig kan skada, oavsett om det handlar om kvintcirklar eller kostcirklar. Men den dagen man tror man "måste" följa dom.....den dagen är man ute och cyklar.

Sedan beror väl det väldigt mycket på vilken slags musik man gör. Tex hiphop är ingenting utan feta beats, hur många kvintcirklar producenten än käkade till lunch!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...