Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, ni verkar få massa olika frågor om vilket cubase man ska välja och så men jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig.

Mitt band har tänkt att spela in låtar.

Vi ska spela in gitarr, trummor, bas och sen midisynth. Vi är helt färska på det här med inspelning.

Vilket Cubase ska jag lägga pengarna på?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Ja vilken budget har du/ni?Cubase billigare versioner har ju stöd för det du säger dig vilja kunna spela in.

DieHard (oregistrerad)
Postat
ingen som kan hjälpa?

Det är bara läsa på Steinbergs hemsida och jämföra vad som ingår i varje version. Men ett tips är att tänka ett steg vidare. Inte kul sitta med en billigare mindre version och snart inser att det hade varit bättre med en större och behöva pynta för ett uppbyte.

pme (oregistrerad)
Postat

Har ni dator och ljudkort? Annars är det en bra start att köpa ett ljudkort med den minsta versionen cubase LE4.

När man har lärt sig den utan och innan så har man en grund att stå på för att sedan välja en lagom version.

• 2 veckor senare...
Postat

Ljudkort ska inhandlas också. Har ni tips på det får ni gärna skriva det men såg att det finns en del info om det.

Ang. budget så tänkte jag anpassa den utefter era förslag på val av cubase. Alltså jag inte direkt satt upp någon

budget. Såg att man kunde se alla skillnader på deras hemsida men när man är "färsk" så känns era tips kanske bättre

då jag inte är insatt i programmet än.

Jag ser gärna att man kan mixtra en del kommer använda stora ljudbilder osv.

Så ja, alla tips är välkomna=)

Postat

Presonus Firebox skulle jag då rekomendera. Ett stabilt firewire-ljudkort med 2 preamps, midi osv. Du får även med Cubase LE4 som inkluderar Halion One, dock begränsad.

Postat

Presonus Firebox är ett bra val.

Men ska ni spela in gitarr, trummor, bas och midisynth samtidigt så räcker inte ingångarna i det till. Då behöver ni ett ljudkort med fler ingångar.

Postat
Presonus Firebox är ett bra val.

Men ska ni spela in gitarr, trummor, bas och midisynth samtidigt så räcker inte ingångarna i det till. Då behöver ni ett ljudkort med fler ingångar.

Absolut. Då är Presonus Firepod (FP10) inte heller så dum. Har en sådan nämligen! 😄

Postat
Det är bara läsa på Steinbergs hemsida och jämföra vad som ingår i varje version. Men ett tips är att tänka ett steg vidare. Inte kul sitta med en billigare mindre version och snart inser att det hade varit bättre med en större och behöva pynta för ett uppbyte.

Jag tycker precis tvärt om. Bättre börja med en mindre version (som troligtvis räcker väldigt långt) istället för att betala i onödan. Ifall man behöver en större så är det ju bara att uppgradera (och man betalar inte mycket mer än vad det skulle kostat att köpa större direkt). Bättre lägga pengar på roliga instrument och pluggar istället för större CB.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.