Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är ganska ny vad som gäller det här med mixning och allt.

Men vad jag undrar är: vad skall man göra ifall man vill att sångrösten skall bli "krispigare" ? Alltså klarare och mer detaljerad.

Jag antar att man behöver förstärka vissa frekvenser / undertrycka andra. Jag lekte lite grann med min frekvensfilter, men det är inte helt lätt att

få fram det man vill :-)

Hur brukar ni göra?

Mvh

// Martin

Annons
Postat

Som alltid så beror det helt på vilken sorts låt det är. I vissa låtar passar det ju inte alls med ett "krispigt" sångljud. Och ja, vad är egentligen ett krispigt sångljud? 🙂

I min referenskatalog brukar jag ofta återkomma till Nick Lacheys sångljud. Fantastiskt nära och det går igenom varenda låt på skivan..fantastisk refskiva om man sysslar med den sortens musik *tips*

Brukar skära det mesta från 100Hz och ner beroende på röstkaraktären, ofta lyfts det lite runt 7-8Khz med ganska snävt q-värde för lite skimmer. I övrigt en ganska hård kompressor som lyfter fram "väsljuden" och andningarna samt en de-esser efter behov.

Hur gör ni andra?

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Jag brukar också skära bort det som finns under 100 hz, lägga en eq som lyfter runt 6-8 000 hz och ha en ganska hård compressor på.

De-esser har jag nästan aldrig behövt ha, inte när jag spelar in mig själv iaf. Det brukar inte ge någon effekt förrän jag driver den så hårt att den gör hela sångspåret diskantlöst och tråkigt. Gillar däremot att lägga på en väldigt lätt chorus på sången. Den behöver inte ens höras, men den gör ändå så att sången hörs tydligare iom att frekvenserna "skriker" mer.

Postat

Hej!

Tack för tipsen :-)

Jag såg att ni pratade om en de-esser. Vad är det och vad gör den?

// Martin

Postat

Mycket av lyxigt sångljud ligger i micken och ska man sen hjälpa till att lyxa till det ännu mer i mixen så är det snygga eqs som gäller. Att lyfta diskant med en billig eq blir bara hårt och jobbigt, så se till att den har kvalitet.

Postat
Hej!

Tack för tipsen :-)

Jag såg att ni pratade om en de-esser. Vad är det och vad gör den?

// Martin

En De-esser "maskerar" dom ess ljud som kan låta vassa, du kan välja från vilka frekvenser de-essern ska ducka för, alltså dom blir vassare ju högre upp du kommer typ

drloop (oregistrerad)
Postat
Mycket av lyxigt sångljud ligger i micken och ska man sen hjälpa till att lyxa till det ännu mer i mixen så är det snygga eqs som gäller. Att lyfta diskant med en billig eq blir bara hårt och jobbigt, så se till att den har kvalitet.

Det funkar nog med dom flesta EQs som är inbyggda i DAWs.

EQ är nog inte problemet om man säger så.

Postat

Nu sa du att du var ny på det här så här kommer ett nybörjartips apropå att någon kommenterade mikrofonens betydelse: En kondensator-mikrofon ger allmänt ett klarare och mer detaljerat sound på sångrösten än vad en dynamisk mikrofon gör.

Postat

Sorry, jag missade "nybörjarbiten". 🙂 Då reviderar jag till att säga att det börjar med ett bra sångljud vid inspelning och sen kan man lyfta diskanten med en eq. Ungefär det som alla har sagt redan. Men: Ska man ha krisp som det låter på skiva, DÅ är mitt tips giltig! 😆

För övrigt: GML is the crisp! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.